Tiesa turpinās skatīt bijušā LDz vadītāja Magoņa kukuļošanas lietu

LETA, 13/03/2020

Post image for Tiesa turpinās skatīt bijušā LDz vadītāja Magoņa kukuļošanas lietu

Vidzemes rajona tiesa Limbažos šodien plkst.10 turpinās skatīt krimināllietu, kurā par kukuļošanu uz apsūdzēto sola sēdies bijušais VAS “Latvijas Dzelzceļš” (LDz) valdes priekšsēdētājs Uģis Magonis un Igaunijas miljonārs Oļegs Osinovskis, aģentūra LETA noskaidroja tiesā.

Iepriekšējā tiesas sēde tika atcelta apsūdzētā slimības dēļ.

Šodienas tiesas sēdē prokurore, iespējams, pabeigs savu debašu runu. Atbilstoši Kriminālprocesa likumam, debašu runas noslēgumā tiesai arī tiks norādīts, kāds sods, prokuratūras ieskatā, būtu jāpiemēro abiem apsūdzētajiem.

Pēc tam savas debašu runas sacīs abi apsūdzētie, tad sekos replikas, kā arī pēdējie vārdi.

Jau vēstīts, ka agrākā tiesas sēdē tika pratināti abi apsūdzētie, kuri noliedza savu vainu.

Magonis tiesai norādīja, ka gandrīz 500 000 eiro no Osinovska viņš saņēmis nevis kā kukuli, bet gan kā atlīdzību par viņa [Osinovska] interešu lobēšanu “Krievijas dzelzceļa” vadībai, lai tā veiktu iepirkumu no Osinovskim piederošā uzņēmuma “Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca” (DLRR).

Viņš uzsvēra, ka naudu nebija paredzēta tālākai nodošanai, bet gan tika piedāvāta no Osinovska par ilgstošu Magoņa kā privātpersonas palīdzību vairākos līdzīga rakstura jautājumos. Bijušais LDz vadītājs uzsvēra, ka viņam ir ilgstošas draudzīgas attiecības ar toreizējo “Krievijas dzelzceļa” vadītāju Vladimiru Jakuņinu un viņa vietnieku Vladimiru Morozovu. Magonis akcentēja, ka draudzīgas saites ar abām amatpersonām viņu saistījušas jau pirms stāšanās amatā un turpinās vēl aizvien. Viņš atzīmēja, ka ar šīm personām viņš regulāri sazinās un satiekas, kā arī viņi viens otru apsveic dažādos svētkos.

Attiecīgi Magonis liecināja, ka Osinovskis sākotnēji viņam piedāvājis 800 000 eiro kā pateicību par to, ka Magonis privātās sarunās ir palīdzējis DLRR gan attīstīties, gan lobējis uzņēmumam intereses Krievijā. Bijušais LDz vadītājs gan atzīmēja, ka viņš uzskatījis, ka DLRR intereses bijušas cieši saistītas ar valsts interesēm, jo uzņēmumā tiek nodarbināti apmēram 1000 Daugavpils iedzīvotāji. Viņš arī uzsvēra, ka sarunas ar Jakuņinu un Morozovu notikušas privāti, nevis oficiāli, attiecīgi viņš noliedza sev izvirzīto apsūdzību, ka nauda saņemta par tikšanās organizēšanu.

Magonis gan atzina, ka pēc tam, kad LDz “Ritošā sastāva serviss” noslēdza līgumu ar Osinovskim piederošo uzņēmumu “Skinest Rail” par četru dīzeļlokomotīvju iepirkumu, Osinovska piedāvātā summa samazinājusies līdz 500 000 eiro, jo Osinovskis apgalvojis, ka minētais iepirkums bijis Igaunijas uzņēmumam neizdevīgs.

Turpretim Osinovskis liecināja, ka viņš pirmstiesas procesā liecinājis, ka 500 000 eiro bijuši domāti kā kukulis tā laika “Krievijas dzelzceļa” vadītajam Vladimiram Jakuņinam, taču tā neesot bijusi taisnība. Osinovskis apgalvoja, ka šādas liecības viņš sniedzis, jo KNAB izmeklētāja, ar kuru viņš ticies, esot uzsvērusi, ka nesadarbošanās gadījumā viņa vārds tikšot izpausts presei, bet viņš vēlējies saglabāt savu reputāciju. Turklāt viņa aizstāvība esot norādījusi, ka pirmstiesas procesā liecības drīkstot mainīt “kaut katru dienu”.

Jau ziņots, ka saskaņā ar apsūdzību 2015.gada vasarā Osinovskis Magonim nodevis aptuveni 500 000 eiro lielu kukuli saistībā ar “LDz ritošā sastāva servisa” daudzmiljonu iepirkumu – vecu dīzeļlokomotīvju iegādi no Osinovskim piederoša uzņēmuma “Skinest Rail”. Abi apsūdzētie savu vainu neatzīst.

Kā liecina tiesas rīcībā esošie lietas materiāli, 2014.gada augustā ar Osinovski saistītā “Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca” (DLRR) uzņēmumam “LDz Cargo” un “LDz ritošā sastāva serviss” bija nosūtījusi vēstuli ar savu piedāvājumu par septiņu lokomotīvju piegādi.

Tiesas sēdē 2018.gada 6.aprīlī DLRR valdes locekle Natālija Petrova liecināja, ka DLRR 2014.gadā lūdza Magoņa palīdzību noslēgt sadarbības līgumu ar “Krievijas dzelzceļu”. Viņa skaidroja, ka 2014. un 2015.gadā DLRR finansiālā situācija bija “slikta līdz ļoti slikta”, jo “Krievijas dzelzceļš”, ar kuru kopš PSRS laikiem DLRR bija slēdzis sadarbības līgumus par lokomotīvju remontdarbiem, atteicās noslēgt jaunu līgumu. Petrova norādīja, ka uzņēmums noslēdza 2014.gadu ar aptuveni 1,3 miljonu eiro lieliem zaudējumiem.

Viņa gan norādīja, ka līgums tāpat netika noslēgts un DLRR attiecības ar “Krievijas dzelzceļu” strauji pasliktinājās 2015.gadā, pēc Magoņa aresta.

Jau vēstīts, ka 2018.gada 26.martā sēdē bijusī “LDz ritošā sastāva serviss” priekšsēdētāja Svetlana Berga liecināja, ka lokomotīvju iegāde atbildusi visām LDz koncerna interesēm, jo tas bijis ekonomiski izdevīgi visiem koncerna dalībniekiem.

Savukārt 2018.gada 19.marta tiesas sēdē bijušais “LDz Cargo” vadītājs Guntis Mačs liecināja, ka Magonis nav ietekmējis “LDz Cargo” vadību par konkrētu vilcienu nomu. Mačam nekas neesot zināms par Magoņa iespējamo ietekmi uz LDz investīciju padomi un LDz prezidentu padomi, bez kuru lēmuma “LDz ritošā sastāva serviss” nemaz nevarētu no “Skinest Rail” iegādāties lokomotīves, ko piedāvāts nomāt pārvadātājam “LDz Cargo” un citiem pārvadātājiem Latvijā un ārpus Latvijas.

Kādreizējais LDz vadītājs Magonis no darba tika atbrīvots pēc tam, kad Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs viņu aizturēja aizdomās par kukuļņemšanu. Rīgas rajona tiesa 2015.gada 8.augustā Magonim kā drošības līdzekli piemēroja apcietinājumu, bet vēlāk tiesa viņu nolēma atbrīvot pret 400 000 eiro lielu drošības naudu.

Limbažu rajona tiesa 2018.gada 15.janvāra tiesas sēdē atcēla Magonim noteiktais aizliegums izbraukt no valsts, kā arī atsevišķi izdalīja un nodeva Igaunijas tiesai “Skinest Rail” lietas daļu. Prokurore Evita Masule aģentūrai LETA norādīja, ka juridiskas personas ir jātiesā valstīs, kur tās ir reģistrētas, un nav pamata bažām, ka Igaunijas tiesā uzņēmumam varētu draudēt mazāka atbildība.

Žurnāls “Ir” iepriekš vēstīja, ka apsūdzībā neprecizētā laikā no 2014.gada beigām līdz 2015.gada sākumam abi uzņēmēji vienojušies par 800 000 eiro lielu kukuli, lai Magonis atbalstītu lokomotīvju iepirkšanu, kā arī noorganizētu Osinovskim piederošās “Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcas” pārstāvju tikšanos ar toreizējo “Krievijas dzelzceļa” vadītāju Vladimiru Jakuņinu, skaidrots apsūdzībā.

Daugavpils rūpnīca 2014.gadā bija nosūtījusi vēstuli LDz “Ritošā sastāva serviss” un “LDz Cargo”, piedāvājot septiņas lietotas “2TE116” sērijas dīzeļlokomotīves, taču šis piedāvājums ticis noraidīts. Aptuveni ap to pašu laiku 2014.gadā Skinest Rail” bija iegādājusies četras tāda paša tipa dīzeļlokomotīves, kurām bija nepieciešams kapitālais remonts. Savukārt 2015.gada sākumā “LDz Cargo” tomēr nolēma, ka viņiem ir nepieciešamas četras “2TE116” tipa dīzeļlokomotīves un izsludināja iepirkumu, kuram pieteicās tikai “Skinest Rail”, taču uzņēmuma piedāvātās lokomotīves neatbilda tehniskajām prasībām. Sarunu rezultātā tika panākta vienošanās, ka uzņēmums tās izremontēs un samazinās to cenu, norādīts apsūdzībā.

Pēc līguma parakstīšanas Osinovskis ieradās pie Magoņa, lūdzot samazināt kukuļa summu. Abi vienojās par pusmiljonu eiro, rakstīja “Ir”.

Iepriekšējais raksts:

Nākamais raksts: