Kā padzīt negodprātības zirnekli no publiskajiem iepirkumiem

Ieva Šmite-Antoņenko, 01/04/2015

Post image for Kā padzīt negodprātības zirnekli no publiskajiem iepirkumiem

Kārtējo gadu vairāk nekā divas trešdaļas Latvijā atklāto konkurences tiesību pārkāpumu ir bijuši tieši iepirkumu pretendentu karteļi, tādējādi radot sajūtu, ka Latvijas publiskos iepirkumus iemidzinošā zirnekļu tīklā ir ievijusi neapskaužama kombinācija – negodprātība, alkatība, nezināšana un vienaldzība. Pagājušā gada nogalē atklātais plašais un ilgstošais auto tirgotāju kartelis skaidri parāda šāda tīkla anatomiju un arī atklāj ceļus, kā no tā izrauties.

Kā apmānīt auto pircējus

Konkurences padomes pagājušā gada decembrī pieņemtais lēmums atklāj, kā vismaz piecu gadu garumā savstarpējo konkurenci slepeni likvidēja “Volkswagen” markas automašīnu oficiālie dīleri un importētāji Latvijā – SIA “SD AUTOCENTRS”, SIA “RIPO AUTOCENTRS”, SIA “MOLLER AUTO KRASTA”, SIA “MOLLER AUTO VENTSPILS”, SIA “MOLLER AUTO LATVIA”, SE “MOLLER BALTIC IMPORT” un iecietības programmas dalībnieks. Šie kopumā septiņi uzņēmumi, kas aktīvi piedalās iepirkumos, bija izveidojuši paši savu “nekonkurēšanas zirnekli”, un, ja iepircējam šķita, ka viņš var izvēlēties starp septiņiem dažādiem piedāvājumiem, tad patiesībā reālais piedāvājums bija tikai viens.

Shēmas, kā tas tika īstenots, varēja atšķirties, bet to būtība bija ļoti klasiska – tika ļauts uzvarēt iepriekš savstarpēji izvēlētam pretendentam, kamēr pārējie iesniedza pircējam mazāk pievilcīgus piedāvājumus vai vispār atteicās no dalības iepirkumā.

Piemēram, pēc iepirkuma izsludināšanas dīleris informēja savus “konkurentus”, ka plāno piedalīties, un lūdza pārējos to respektēt vai konkrēti aicināja pārējos neiesniegt piedāvājumus ar atlaidēm vai zemām cenām. Citāts no iepircēju sarakstes:

Vēlos informēt, ka tuvākajās dienās Ēdoles pagasta padome izsludinās konkursu/cenu aptauju par pasažieru autobusa piegādi. Ar pasūtītāju un AGB mēs esam jau veikuši pārrunas un iestrādes, tāpēc lūgums Jums to respektēt un konkursā nepiedalīties.

Atsevišķos gadījumos dīleris, kas plānoja uzvarēt, sniedza palīdzīgu roku saviem biedriem un sagatavoja piedāvājumus (ar augstākām cenām!) viņu vārdā, lai tiem nebūtu jāiegulda pūles fiktīvu piedāvājumu radīšanā un atliktu tos tikai iesniegt pasūtītājam. Sarakste no lietas materiāliem:

– Pielikumā piedāvājums ar ieskaitot MBI atbalstu! Gaidīšu no Tevis ziņu, kad esi pārsūtījusi, un ja ir iespējams, tad kādu cenu piedāvājāt!
– Paldies! Atlaide 3200 vietā 3000 būs ok?
– Uztaisi, lūdzu, 2600 EUR, labi?

Ienākt lai lasītu pilnu rakstu. (Neesi abonents? Pievienojies jau šodien!)

Iepriekšējais raksts:

Nākamais raksts: