Būtiskākie šķēršļi konkurencei publiskajos iepirkumos ir nepamatotas prasības, kas ierobežo pretendentu iespējas piedalīties iepirkumā, komunikācijas trūkums starp piegādātājiem un pasūtītājiem, kā arī plānotā iepirkuma apjoma neatklāšana, piektdien secināja Konkurences padomes (KP) un Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) diskusijas “Saskares punkts: konkurence” dalībnieki.
KP Izpildinstitūcijas vadītājs Māris Spička norādīja, ka sūdzību skaits par nepamatotām prasībām, kas liedz pretendentiem piedalīties iepirkumā, ir pieaugošs. Spička uzsvēra, ka šāda nepamatotu prasību izvirzīšana nāk par sliktu pašam pasūtītājam.
Tāpat Spička stāstīja, ka, tāpat kā iepriekš, visbiežāk sūdzības tiek saņemtas par iepirkumiem būvniecības nozarē, elektronisko sakaru nozarē, viesmīlībā, ēdināšanā, ražošanā, īpaši drukas pakalpojumu un apģērbu ražošanas jomā, kā arī pasākumu organizēšanas nozarē.
IUB Juridiskā departamenta direktores vietniece Monta Oga piebilda, ka pietiekami daudz uzņēmēju norāda arī uz komunikācijas trūkumu starp pasūtītāju un piegādātāju, īpaši tas attiecināms uz zemsliekšņa iepirkumiem.
“Pasūtītājiem un piegādātājiem ir jācenšas iekāpt vienam otra kurpēs. IUB risinājumu redz, pastiprinot abu pušu apmācības. Tāpat IUB kopā ar Valsts administrācijas skolu izstrādā iepirkumu veicēju kompetenču matricas,” piebilda Oga.
IUB vadītāja vietniece Evija Mugina norādīja, ka savlaicīga savstarpējā komunikācija ir ļoti svarīga. “Preces, pakalpojumi, būvdarbi, ko iepērk, kļūst arvien sarežģītāki, līdz ar to sarežģītāki kļūst arī iepirkumi. Pasūtītājiem jāmēģina uzrunāt tirgus dalībnieki, lai saprastu, ko var prasīt no pretendentiem,” sacīja Mugina.
Spička uzsvēra, ka pretendentiem ir svarīgi būt aktīviem, uzdot jautājumus un prasīt skaidrojumus. No otras puses, arī pasūtītājiem nav jābūt pasīviem, jauniem iepirkumiem nav jāizmanto vēsturiskās sagataves, bet jāizdomā, kā precīzāk noformulēt savas prasības.
KP vadītāja vietnieks Jānis Račko piebilda, ka pēdējā laikā iepirkumu prasības kļūst arvien sarežģītākas, tāpēc esot rūpīgi jāvērtē, vai tas ir konkurences ierobežojums, vai tomēr pasūtītāja rūpes par kvalitāti. Tāpat reizēm tiekot izvirzītas nepamatotas piegādātāja iepriekšējās pieredzes prasības.
Račko norādīja, ka ir iepirkumi, kuros atsevišķi pretendenti zina, kādas ir bijušas pasūtītāju vēsturiskās prasības un vēsturiskie apjomi, tāpēc var iesniegt precīzu piedāvājumu. Savukārt citiem pretendentiem, kuriem nav šādas informācijas, ir grūtības iesniegt precīzas izmaksas un piedāvājumus.
Diskusijas noslēgumā KP un IUB apbalvoja uzņēmumus, kuri norādījuši uz nejēdzīgākajiem šķēršļiem iepirkumos. Apbalvojumu “Konkurences aizstāvis 2020” ieguva viesu nams “Ārpus laika”, Latvijas būvju informācijas modelēšanas biedrība un poligrāfijas uzņēmums SIA “Zemgus LB”.
Atbildēt