Iepirkumu uzraudzības birojam biežāk uzdotie jautājumi

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) 2017. gada nogalē savā tīmekļvietnē izveidojis jaunu sadaļu, kurā apkopoti biežāk uzdotie jautājumi. IUB ikdienā saņem daudz jautājumu gan elektroniski, gan tālruņa sarunu formā ne tikai par Publisko iepirkumu likuma (turpmāk – PIL) piemērošanu. Līdztekus jau tradicionālajiem jautājumiem, piemēram, “par kādiem datumiem pārbaudāmi PIL noteiktie izslēgšanas nosacījumi attiecībā uz nodokļu nomaksu?”, sastopami arī tādi praktiski jautājumi: “kā veidot Publikāciju vadības sistēmas paroli?”, “vai apstrīdēšanas iesniegumu var iesniegt svešvalodā?” u.c.

Sadaļa “Biežāk uzdotie jautājumi” ir palīgs ne tikai pasūtītājiem un piegādātājiem, bet arī ikvienam interesentam, kuram radies kāds jautājums par publisko iepirkumu normatīvo aktu un no tiem izrietošo nosacījumu piemērošanu ikdienas darbā. Biežāk uzdoto jautājumu sadaļu ikviens interesents var atrast IUB tīmekļvietnē www.iub.gov.lv. Minētajā sadaļā ir izdalītas vairākas apakšsadaļas, kurās katrā atsevišķi apkopoti IUB biežāk uzdotie jautājumi par PIL, zaļo publisko iepirkumu, elektronisko iepirkumu sistēmu, iepirkuma apstrīdēšanu, administratīvajiem sodiem, publikāciju vadības sistēmu, kā arī jautājumi, kas uzdoti IUB Kontroles departamentam.

Atšķirībā no IUB tīmekļvietnē pieejamās sadaļas “Skaidrojumi un ieteikumi”, sadaļā “Biežāk uzdotie jautājumi” apkopoti īsi un praktiski jautājumi, uz kuriem sniegtas īsas atbildes. Vienlaikus jāņem vērā, ka atbildes uz uzdotajiem jautājumiem, piemēram, par zaļo publisko iepirkumu un elektronisko iepirkumu sistēmu, sniegtas tikai IUB kompetences ietvaros. Sadaļa “Biežāk uzdotie jautājumi” tiek regulāri papildināta un atjaunota pēc nepieciešamības. IUB aicina pirms telefoniskas vai rakstveida jautājuma uzdošanas vispirms ielūkoties biežāk uzdoto jautājumu sadaļā, jo, iespējams, ka interesējošais jautājums un atbilde uz to jau ir pieejama.

Turpmāk daži piemēri no biežāk uzdoto jautājumu apakšsadaļām.

Par PIL:

Vai, piemērojot sarunu procedūru, pasūtītājam jālūdz IUB saskaņojums? PIL, kas stājās spēkā 2017. gada 1. martā, neparedz pasūtītāja pienākumu saskaņot sarunu procedūras piemērošanu ar IUB.
Kāda iepirkuma veikšanas kārtība piemērojama PIL 2.pielikumā iekļauto pakalpojumu iepirkumiem, kuru paredzamā līgumcena nesasniedz 42 000 euro? PIL 9. panta 20. daļa nosaka, ka pasūtītājs ir tiesīgs nepiemērot šā panta noteikumus, ja tiek slēgti šā likuma 10. pantā minētie iepirkuma līgumi. Attiecīgi pasūtītājs ir tiesīgs veikt iepirkumu saskaņā ar iekšējiem iepirkumu vadības noteikumiem.
Par kādiem datumiem pārbaudāmi PIL noteiktie izslēgšanas nosacījumi attiecībā uz nodokļu nomaksu? (PIL 9. panta astotās daļas 2.punkts un PIL 42.panta pirmās daļas 2.punkts) Pārbaudi par nodokļu parādu neesamību veic par diviem datumiem:
1) pieteikuma un piedāvājumu iesniegšanas termiņa pēdējā dienā
UN
2) dienā, kad pieņemts lēmums par iespējamu iepirkuma līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu.
Kā pārbaudīt izslēgšanas noteikumus attiecībā uz atvasinātām publiskām personām? (universitātes, institūti, utt.) Ja informācija par izslēgšanas nosacījumu esamību/neesamību ir pieejama publiskās datubāzēs, pasūtītājs to pārbauda šajās datubāzēs, savukārt, ja publiskajās datubāzēs informācija nav pieejama, pasūtītājs lūdz pretendentam iesniegt apliecinājumu vai pierādījumus, ka uz attiecīgo personu neattiecas izslēgšanas nosacījumi.
Ja ir lauzts iepirkuma līgums, vai pasūtītājam jārīko jauns iepirkums, vai pasūtītājs ir tiesīgs izvēlēties nākamo pretendentu, kas iesniedzis izdevīgāko piedāvājumu iepriekš rīkotajā iepirkumā? Pasūtītājam jārīko jauns iepirkums.
Kā rīkoties, ja iepirkumā nav iesniegti piedāvājumi? Ņemot vērā iepirkuma veidu, pasūtītājam ir tiesības rīkot iepirkumu atbilstoši PIL 9. panta 21. daļai vai piemērot sarunu procedūru (PIL 8. panta septītās daļas 1. punkts).
Vai iepirkuma līguma noslēgšanai jāpiemēro PIL regulējums, ja attiecīgo iekārtu var piegādāt tikai viens piegādātājs? Jā, PIL regulējums jāpiemēro. Šādā gadījumā var rīkot PIL 8. panta septītajā daļā minēto sarunu procedūru vai piemērot PIL 9. panta 21. daļas regulējumu, ja līgumcena ir mazāka par 42 000 euro.

Vienlaikus IUB vērš uzmanību, ka, lai saņemtu konsultācijas un precīzus jautājumus par veicamajām darbībām EIS elektroniskai pieteikumu un piedāvājumu iesniegšanai/saņemšanai u.c., ikviens interesents var vērsties Valsts reģionālās attīstības aģentūrā, kas ir EIS uzturētājs.

Iepirkuma apstrīdēšana:

Kādā termiņā persona, kurai ir nosūtīts paziņojums par iepirkuma rezultātiem, var tos apstrīdēt? Iesniegumu par iepirkuma procedūras rezultātiem var iesniegt IUB 10 dienu laikā no dienas, kad nosūtīts paziņojums par rezultātiem (vai 15 dienu laikā, ja paziņojums nosūtīts pa pastu).
Vai ir kāds paraugs, kā jānoformē apstrīdēšanas iesniegums? Nē, nav parauga vai noteiktas formas. Iesniegums iesniedzams rakstveidā, norādot iesniedzēju, pasūtītāju, iepirkuma procedūru, faktus un pārkāpumus iepirkuma procedūras norisē, juridisko pamatojumu un iesniedzēja prasību (PIL 68. panta piektā daļa).
Vai IUB var pārsūdzēt t.s. “mazos” iepirkumus? Nē, iepirkumus, kas rīkoti PIL 9. panta kārtībā (līdz 41 999 euro precēm/pakalpojumiem un līdz 169 999 euro būvdarbiem), nevar pārsūdzēt IUB. Šos iepirkumus pārsūdz Administratīvajā rajona tiesā.
Vai apstrīdēšanas iesniegumu var iesniegt svešvalodā? Nē, iesniegums iesniedzams latviešu valodā vai arī ar apliecinātu tulkojumu latviešu valodā.

Tāpat biežāk uzdoto jautājumu sadaļā ir atbildes uz jautājumiem, kuros gadījumos un kādā apmērā piegādātājam, kurš vēlas iesniegt iesniegumu IUB, jāveic depozīta maksājums, kā arī daudzi citi aktuāli jautājumi un atbildes.

Ja tomēr atbildi uz interesējošo jautājumu biežāk uzdoto jautājumu sadaļā vai arī sadaļā “Skaidrojumi un ieteikumi” nevar atrast, IUB aicina sūtīt e-pastu vai zvanīt uz IUB tīmekļvietnē norādītajiem tālruņiem. IUB savas kompetences ietvaros un ievērojot normatīvajos aktos noteiktos termiņus, sniegs skaidrojumu neskaidru situāciju risināšanai.

Zvanot IUB speciālistiem (darba dienās no plkst. 9.00 līdz 16.00), lūdzam ņemt vērā, ka Tiesību aktu piemērošanas departamenta speciālisti sniedz konsultācijas par iepirkumu jomu regulējošo normatīvo aktu piemērošanu – par iepirkumu plānošanu, organizēšanu, problēmsituāciju risināšanu un saistītiem jautājumiem. Informācijas departamenta speciālisti sniedz informāciju par sludinājumu veidlapu un statistikas veidlapu aizpildīšanu, un saistītiem jautājumiem. Juridiskā departamenta speciālisti sniedz informāciju par iesniegumu iesniegšanas kārtību un izskatīšanas norisi. Kontroles departamenta speciālisti sniedz informāciju par kontroles kārtībā veiktajām pārbaudēm attiecībā uz iepirkuma procedūru atbilstību iepirkumu jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem.


Comments

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *