SEB grupas bankas Latvijā, Lietuvā un Igaunijā piešķīrušas 4,3 miljonus eiro starptautiskajam koncernam “Carlsberg”, ko Latvijā pārstāv akciju sabiedrība “Aldaris”, lai finansētu Carlsberg grupas autoparka modernizēšanu. Kopumā “Carlsberg” grupas uzņēmumi, tostarp a/s “Aldaris”, Baltijas valstīs pirks līzingā vairāk kā 250 transportlīdzekļu, un tie visi būs aprīkoti ar vadītāja izelpas pārbaudes sistēmu. Automašīnas piegādās uzņēmums “Inchcape Motors”.
Šis ir viens no Baltijā lielākajiem autoparka līzinga darījumiem pēdējo gadu laikā. Darījumu noslēgušas SEB grupas bankas Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, a/s “Aldaris”, Lietuvas uzņēmums “Švyturys-Utenos Alus”, kā arī Igaunijas kompānija “Saku Õlletehase”.
“Carlsberg” grupa līzingā pirks 257 “Ford” markas automašīnas – 67 no tām izmantos Latvijā, 67 – Igaunijā un 123 auto – Lietuvā. Tās piegādās nākamo divu gadu laikā. Jaunās automašīnas izmantos uzņēmuma produkcijas izplatīšanai, kā arī citiem mērķiem.
“A/s “Aldaris” iekšējā politika paredz automašīnu izmantošanu darba vajadzībām. Automašīnas piešķir tiem darbiniekiem, kuriem tās ir nepieciešamas darba pienākumu pildīšanai. Mēs turpinām atjaunot mūsu autoparku, izvēloties jaunākās tehnoloģijas un videi draudzīgus risinājumus. Arī iepriekšējā automašīnu iepirkumā 2015. gadā pievērsām ļoti lielu uzmanību vides saudzēšanas un ilgtspējas principiem – visām uzņēmuma automašīnām ir vai nu hibrīda tipa dzinējs, vai arī tās ir aprīkotas ar gāzes sistēmu. Jaunas automašīnas palīdz uzņēmumam vēl efektīvāk pārvaldīt resursus un, pateicoties vadītāja izelpas pārbaudes sistēmai, pievērst gan darbinieku, gan sabiedrības uzmanību ceļu satiksmes drošības jautājumiem. Viens no “Carlsberg” grupas un a/s “Aldaris” kopīgiem mērķiem ir aprīkot visus uzņēmuma transportlīdzekļus ar vadītāja izelpas kontroles ierīcēm, un esam gandarīti kļūt par līderiem Baltijā šajā jomā,” autoparka gaidāmo papildinājumu komentē a/s “Aldaris” valdes locekle Sigita Ozola.
“Šī iepirkuma līgumsumma ir 4,3 miljoni eiro, un šāda mēroga iepirkumus rīko centralizēti “Carlsberg” grupas līmenī. Pie kritēriju un specifikāciju gatavošanas strādāja starptautiski atzīti iepirkumu speciālisti, kuri izpēta un iedziļinās katra tirgus īpašībās un niansēs. Turklāt šis bija Baltijas līmeņa iepirkums, kas guva gana plašu atsaucību. Mēs rūpīgi izvērtējām visus pretendentus un iepirkuma dalībniekus, jo kopumā tika demonstrēts ļoti augsts un profesionāls sagatavotības līmenis,” iepirkuma dalībniekus uzteic S. Ozola.
Valsts pārvaldē, izvērtējot iepirkuma pretendentus, iepirkuma komisija vērtē galvenokārt zemākās cenas piedāvājumu, tādēļ jautāta, kā cenas izvēli raksturotu uzņēmuma iepirkumā un kādi kritēriji bijuši noteicošie, Ozola atbild: “Neapšaubāmi, cenas piedāvājums ir ļoti svarīgs kritērijs – mēs izvērtējām gan automašīnas izmaksas uz vienu nobraukto kilometru (degvielas patēriņu, nolietojuma aprēķināšanu utt.), gan servisa izmaksas par auto ekspluatāciju gada griezumā. Papildus tam, kā “Carlsberg” grupas reģionālajam pārstāvim, mums ir arī ļoti striktas mātes uzņēmuma stratēģiskās vadlīnijas. It īpaši tas attiecas uz energoefektivitātes un ilgtspējas principiem. Vērā ņēma arī darba un braukšanas drošības apsvērumus – kā minēts, visas jaunās automašīnas būs aprīkotas ar vadītāja izelpas pārbaudes sistēmu, kas pilnībā izslēdz situāciju, kad pie stūres sēžas cilvēks alkohola reibumā. Cik zinām, “Aldaris” ir pirmā kompānija Latvijā, kas savā autoparkā ievieš šādu tehnoloģiju. Vēlamies rādīt piemēru un iedrošināt arī citus uzņēmumus izmantot jaunākās tehnoloģijas, lai uzlabotu drošību uz ceļiem.”
Jāatzīmē, ka visi a/s “Aldaris” svarīgākie iepirkumi tiek rīkoti centralizēti “Carlsberg” grupas līmenī. Ikdienā izsludina arī vietēja līmeņa iepirkumus, kurus pārvalda a/s “Aldaris” iepirkumu speciālists.
Bankas esamība visās Baltijas valstīs ļauj uzvarēt pārrobežu iepirkumos
Jāatzīmē, ka gan šoreiz, gan arī iepriekšējā reizē 2015. gadā, kad a/s Aldaris rīkoja šādu konkursu, par uzvarētāju visās trīs Baltijas valstīs tika atzītas SEB grupas bankas Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, to vadībai uzsverot, ka aizvien biežāk notiek šādi darījumi Baltijas valstu līmenī, tātad arī iepirkumi.
“Šāda veida konkursus rīko uzņēmumu grupas, kuru darbība ir izvērsta visās trijās Baltijas valstīts. Iepirkuma konkursa norise parasti tiek organizēta no uzņēmumu grupas galvenās mītnes Baltijā. No bankas puses projekta līdera lomu uzņemas attiecīgās valsts darījumu vadītāja komanda, kas nozīmē ka, ja pasūtītājs organizēšanu veic no Lietuvas, tad no mūsu puses konkursa virsvadību uzņemas Lietuvas kolēģi. Runājot par ieguvumiem, iepirkuma veicējam tā ir resursu ekonomēšana – laiks, ieguldītie darbaspēka resursi. Iepirkuma veicējam tā ir iespēja saņemt labāku piedāvājumu, jo iepirkums, kurš aptver visas trīs valstis, noteikti izskatās nopietnāk un arī finansētājam saistošāk. Kopējais ieguvums gan pretendentam, gan pasūtītājam – viens partneris visās trīs valstīs,” ieguvumus skaidro SEB Līzings valdes priekšsēdētāja Jeļena Gavrilova.
Jeļena Gavrilova norāda, ka pašreizējos tirgus apstākļos apjomīgs pasūtījums jau ir uzskatāms no 20 automašīnām, un šādi iepirkumi tiek rīkoti samērā reti: “Lielākais konkurss pēdējos gados ir bijis Valsts policijas iepirkums 2015. gadā, kāds tiek organizēts, reizi piecos gados. Tā mērķis ir vairāk kā 700 automašīnu piegāde. Tāds tipiskākais iepirkums, kurš raksturo konkrēto iepirkumu jomu Latvijā, ir vieglie auto ar skaitu līdz 10 automašīnām. Pārsvarā iepirkumu organizētāji ir pašvaldībām piederoši uzņēmumi, kuri automašīnas izmanto saimnieciskajai darbībai.”
Piemēram, 2017. gadā Nodrošinājuma valsts aģentūra organizēja konkursu “Transportlīdzekļu noma Valsts policijas struktūrvienību darba nodrošināšanai 2017.-2022. gadam”, kurā SEB līzings uzvarēja visās iepirkuma daļās. Līguma ietvaros tiks piegādāta 31 automašīna. Vēl 2017. gadā Rīgas Satiksme rīkoja konkursu “Par tiesībām noslēgt vispārīgo vienošanos par automašīnu piegādi” par kopējo līgumcenu 20 miljoni eiro, kas paredz automašīnu piegādi turpmākajos četros gados. “Arī šeit par vienu no konkursa uzvarētājiem tika atzīts SEB līzings, kas nozīmē to, ka turpmākos četrus gadus varēsim izteikt finansēšanas piedāvājumus saskaņā ar pasūtītāja izsludinātajām cenu aptaujām,” paskaidro Gavrilova.
Jautāta, vai banka saskaras ar gadījumiem, kad iepirkuma rezultāti ir pasludināti, banka jau sagatavojas izsniegt līdzekļus, bet tas tiek apstrīdēts, secīgi process aizkavējas vai pat nenotiek, un kādu iespaidu tas atstāj un bankas darbu, J.Gavrilova apstiprina šādu gadījumu esamību: “Jā, arī mums ir nācies saskarties ar situācijām, kad tiek apstrīdēti konkursa rezultāti, kuros SEB līzings ir ticis pasludināts par uzvarētāju. Uz bankas darbu tas lielu iespaidu neatstāj, lielākais cietējs šādās situācijās ir tieši klients, kurš ir plānojis saņemt automašīnas konkrētā laikā. Ja konkursa rezultāti tiek apstrīdēti, tad visbiežāk tas nozīmē to, ka piegādes aizkavēsies un atsevišķiem klientiem tas noteikti var atstāt negatīvu ietekmi uz saimniecisko darbību.”
SEB līzings jaunākie apjomīgie darījumi, izsniedzot līdzekļus automašīnu iegādei iepirkumu uzvarētājiem saistāmi gan ar privāto uzņēmumu iepirkumiem, gan arī pašvaldībām piederošu uzņēmumu iepirkumiem. Piemēram, 2016. gadā noslēgts līgums ar Valsts policiju par 473, bet 2017. gadā par 31 automašīnas iegādi, tāpat 2017. gadā noslēgti 2 līgumi ar Valsts meža dienestu par 28 automašīnu iegādi.
Jautāta par tālāko darbu saistībā ar dalību iepirkumos, Jeļena Gavrilova apstiprina: “Noteikti piedalīsimies mums interesējošos konkursos un joprojām turpināsim finansēt pašvaldībām un valstij piederošus uzņēmumus.”
TEKSTS: DAINA VĀRPIŅA
Atbildēt