Uzvaru garantē uzkrātie resursi un pieredze

Prezentreklāmas jomas iepirkumu organizatorus pirms to izsludināšanas SIA PRO-BALTIC valdes locekle Natālija Kaceviča aicina klātienē iepazīties ar šīs jomas specifiku un esošajiem paraugiem, kas dotu iespēju sagatavot kvalitatīvākus konkursu nolikumus, bet uzņēmējiem atvieglotu dalību tajos.

– Pastāstiet par uzņēmuma darbību. Kādi ir SIA PRO-BALTIC sniegtie pakalpojumi, klienti? Vai klienti ir tikai Latvijā?

– SIA PRO-BALTIC ir viens no nozares līderiem ar vairāk nekā 10 gadu pieredzi prezentreklāmas jomā. Dažu gadu laikā, darbojoties Latvijas tirgū, mums ir izdevies iegūt lielāko Latvijas un ārzemju uzņēmumu uzticību, kuriem noteicošais faktors reklāmas suvenīru izvēlē ir to kvalitāte. Mūsu uzņēmums tiešām daudz piedalās iepirkumos un sadarbojas ar valsts iestādēm. PRO-BALTIC ir vadošais eksperts “garšīgo” korporatīvo dāvanu jomā – esam pirmā prezentreklāmas kompānija Latvijā, kas ir atzīta par atbilstošu pārtikas aprites prasībām un ir saņēmusi PVD reģistrācijas apliecību.

– Cik apjomīgi ir pasūtījumi? Vai strādājat arī ar individuāliem pasūtītājiem, kuriem nepieciešami nelieli drukas vai tml. pakalpojumi?

– Prezentreklāmas jomā pasūtījumi, salīdzinot ar citām nozarēm, nav apjomīgi, vairākums ir zem 10 000 EUR, attiecīgi uz tiem neattiecas Publisko iepirkumu likums. Mēs ar prieku apkalpojam gan uzņēmumus, gan fiziskās personas. Vairākums klientu ir juridiskās personas un valsts iestādes. Individuālie pasūtītāji vēršas pie mums, lai pasūtītu suvenīrus pasākumiem, piemēram, dāvanas kāzu viesiem. Preces cenu veido priekšmeta cena, sagatavošanas darbi (drukas mašīnu uzstādīšana, apdruka, darbs) un piegādes izmaksas. Jo lielāks daudzums tiek pasūtīts, jo zemāka ir priekšmeta cena – samazinās sagatavošanas darbu izmaksas par vienu vienību.

– Ar ko iepirkumu konkursi reklāmas drukas jomā atšķiras no citu nozaru iepirkumiem?

– Suvenīri pārsvarā tiek pasūtīti ar logo personalizāciju, līdz ar to nozarei piemīt savas tehniskās nianses. Speciālistiem, kuri gatavo tehniskās specifikācijas iepirkumiem, šīs nianses ir jāsaprot. Piemēram, preču ražošana mūsu nozarē sākas tikai pēc maketu apstiprināšanas no klienta puses, līdz ar to sadarbības līgumā piegādes termiņam būtu jābūt, nevis no līguma parakstīšanas dienas, bet gan no maketu apstiprināšanas dienas. Parasti pretendenta atlases kritērijs ir piedāvājums ar viszemāko cenu, kas, ja mēs runājam par uzņēmuma reprezentācijas precēm, ne vienmēr ir pamatoti, jo par viszemākajām cenām ir grūti nodrošināt augstas kvalitātes preces.

– Pastāstiet par vidi Jūsu jomas iepirkumos. Cik kvalitatīvi ir konkursu nolikumi, iepirkumu ekspertu zināšanas? Vai saskaraties ar tādiem jautājumiem kā konkurentu pārsūdzības, dempinga cenas?

– Diemžēl ne vienmēr cilvēks, kurš ir atbildīgs par nolikuma, un īpaši, tehniskās specifikācijas sagatavošanu, ir noteiktās jomas profesionālis, kurš saprot visas tehniskās nianses un ražošanas termiņus. Jāievēro arī ražošanas minimālie pasūtījuma daudzumi. Ja pasūtītājs vēlas izgatavot preci pēc individuālas formas, piemēram, metāla nozīmītes ar krāsaino emalju, cena par 10 nozīmītēm sanāks ļoti neizdevīga, pat absurda, jo klišejas izmaksas sadalīsies uz tik mazu daudzumu.
Diemžēl daļa no konkursiem ir sagatavoti nekvalitatīvi un rada galvassāpes pretendentiem, tomēr kopumā situācija ir laba, un vairākums iepirkumu ir sagatavoti, ņemot vērā ražošanas iespējas. Klientiem, kuriem šī nozare ir jauna, mēs vienmēr esam gatavi palīdzēt ar bezmaksas konsultācijām, skaidrojot drukas iespējas, ražošanas termiņus, optimālos pasūtījuma daudzumus.
Speciālistiem, kuri gatavo iepirkumu, jāzina, ka reprezentācijas materiāliem (suvenīriem) drukas laukums, iespējamo drukas krāsu skaits (krāsas) un kritēriji apdrukai ir atkarīgi nevis no vizuālas identitātes (logo), bet no konkrētā priekšmeta parametriem: priekšmeta materiāls, izmērs, tehniski iespējama drukas tehnoloģija (tampodruka, gravējums, sietspiede, digitālā druka utt.).

– Cik sen jau piedalāties iepirkumos, kāda veida? Cik daudz iepirkumu konkursos PRO-BALTIC vidēji piedalās gada laikā? Cik liels ir uzvarēto konkursu īpatsvars?

– Reprezentācijas materiālu un suvenīru piegādes iepirkumos piedalāmies no 2009. gada. Gada laikā iesniegto pieteikumu skaits ir ap 70 – 80, no tiem vairāk nekā 50% gadījumu tiek uzvarēts.

– Ar ko skaidrojat, ka tik lielu īpatsvaru no konkursiem Jums izdodas uzvarēt?  

– Prezentreklāmas nozarē konkurence Latvijā ir liela, tomēr ne katrs uzņēmums fiziski var piedalīties iepirkumos – nevajadzētu būt nodokļu parādiem, nepieciešama pieredze līdzīgu projektu īstenošanā utml. Piedalāmies tikai tajos iepirkumos, kur zinām, ka esam stipri un konkurētspējīgi, līdz ar to izdodas uzvarēt. Otrais faktors – uzņēmuma resursi un pieredze. Pēc apgrozījuma esam top 3 lielāko prezentreklāmas aģentūru skaitā Latvijā.

– Cik liels īpatsvars uzņēmuma naudas apgrozījumā ir publiskajiem iepirkumiem? Kāda tendence vērojama šajā rādītājā? Kā to vērtēt?

– Tie būtu vairāk nekā 20% no apgrozījuma. Kopumā vērtēju to pozitīvi, tomēr publiskajiem iepirkumiem, salīdzinot ar citiem darbiem, ir daudz zemāka rentabilitāte.

– Cik svarīgi uzņēmumam ir ES atbalsta projekti? Ja tādi ir, kurus no pēdējiem izceltu kā vissvarīgākos?

– Pēc manas pieredzes ES atbalsta projektiem ir ļoti neliels īpatsvars pasūtījumu skaitā, ko apkalpo PRO-BALTIC, līdz ar to nevaru teikt, ka mums tas būtu īpaši svarīgi.

– Vai uzņēmums piedalās arī iepirkumos ārpus Latvijas? Ja piedalās, kādi ir rezultāti?

– Maziem soļiem iekarojam Lietuvas tirgu, esam uzvarējuši dažos iepirkumos. Lietuvā man patīk vienotā centralizētā tiešsaistes iepirkumu sistēma – strādāt ar to ir viegli, lietotāja saskarne ir ergonomiska, mūsdienīga un intuitīvi saprotama, bet, jāpārvalda lietuviešu valoda. Turklāt Lietuvas iepirkumiem arī dokumentācija, protams, ir jāgatavo lietuviešu valodā.

– Kā uzziniet par konkursiem – iepirkumiem?

– Bieži nostrādā “sarafāna radio”, un par konkursiem mūs informē pasūtītāji, aicinot PRO-BALTIC piedalīties reprezentācijas suvenīru iepirkumā vai cenu aptaujā. Papildus regulāri no Iepirkumi.lv datu bāzes saņemam “Iepirkumu paziņojumu” e-pastus. Izmantojam arī iub.gov.lv mājaslapu. Par Lietuvas iepirkumiem uzzinām no Lietuvas iepirkumu monitoringa portāla.

– Kurš Jūsu uzņēmumā gatavo pieteikumu? Vai piesaistāt arī ekspertus ārpus uzņēmuma?

– Pieteikumus un cenas gatavoju pati, dažreiz ar kolēģu palīdzību. Darbu apjoms ir liels, un es sapņoju, ka nākotnē varēšu vairāk darbu deleģēt. Pagaidām to ir grūti organizēt, preču sortimentu un cenas es zinu no galvas, savukārt kolēģim būtu jāmācās. Lai gatavotu piedāvājumu iepirkumam, labi jāorientējas ne tikai savā jomā, bet arī labi jāzina Publiskā iepirkumu likuma prasības un jāseko visām izmaiņām.

– Cik lieli ir izdevumi pieteikuma gatavošanai?

– Preču atlase un pieteikuma sagatavošana prasa uzņēmuma un tā darbinieku laika resursus, tie ir pamata izdevumi, ko ir jāparedz katram iepirkumam. Parasti piedāvājuma sagatavošana aizņem no 2 dienām līdz 2 nedēļām. Uzņēmumam, kuram ir iepirkumu speciālists vai darbinieks, kurš gatavo iepirkumus, izmaksas ir proporcionālas šī darbinieka atalgojumam. Ir situācijas, kad pasūtītāji prasa pretendentiem par saviem līdzekļiem iegadāties paraugus. Tas prasa naudas ieguldījumu, kas var atmaksāties un var neatmaksāties.

Diemžēl ne visi iepirkumu speciālisti saprot, ka parauga izmaksas iekļauj arī piegādes maksu no ražotāja noliktavas un plastmasas pildspalva par 0.20 centiem var pretendentam ar visu piegādi izmaksāt līdz 30 eiro. Ja iestāde prasa konkursa dalībniekus piegādāt paraugus, šādai prasībai jābūt nopietni pamatotai!

Mums ir liela paraugu zāle ar vairāk nekā 10 000 paraugiem. Līdz ar to valsts vai komerciestādēm ir iespēja pie mums apskatīt paraugus, lai pārliecinātos par preču kvalitāti un saskaņot personalizācijas drukas iespējas pirms iepirkuma publicēšanas. Visbiežāk katra konsultācija aizņem vismaz divas stundas, tie arī ir laika resursi, kas var neatmaksāties, jo nekādā veidā šāda konsultācija neietekmē to, kurš no uzņēmumiem piedalīsies konkursā un kurš uzvarēs. Jāatzīmē, ka konkursos piedalāmies tikai paši, nevis kopā ar vēl kādu uzņēmumu.

– Kā vērtējat pārsūdzību sistēmu, vai paši esat pārsūdzējuši kādu konkursu rezultātus?

– Esam pārsūdzējuši konkursus, kad pasūtītājs izmantoja nepamatotu un formālu iemeslu, lai noslēgtu līgumu ar citu piegādātāju, kura piedāvāta cena bija augstāka par PRO-BALTIC līgumcenu. Iepirkumu uzraudzības birojs izskatīja abu pušu komentārus un nolēma mums par labu. Ja vēlamies attīstīt Latvijas ekonomiku, konkurencei jābūt godīgai. Pārsūdzēšanas procedūra nav viegla, ir nepieciešama kvalificētu juristu palīdzība, un, protams, tas rada uzņēmumam papildu izmaksas.

– Kāda ir iepirkumu vide kopumā, vai nav jāiesniedz pārāk daudz dokumentu?

– Pasūtītāji ir kļuvuši piesardzīgāki un viņus var saprast. Pasūtītājs vēlas sadarboties ar stabilu uzņēmumu, kas ir savas nozares profesionālis, nevis „vienas dienas” uzņēmumu, kas rada šaubas par pakalpojuma sniedzēja godprātību. Nevaru teikt, ka būtu jāiesniedz pārāk daudz dokumentu. Ja uzņēmumam visi dokumenti ir kārtībā, to iesniegšana nesagādās problēmas.

– Kā pašreiz ir ar pāreju uz elektronisko iepirkumu 2019. gadā – vai būsim gatavi? Par e – konkursiem. No 01.01.2017. sistēmas lietošana ir brīvprātīga. No 18.04.2017. sistēmā jāapstrādā visi centralizētie iepirkumi virs ES sliekšņa. No 1.10.2017. sistēmā iecerēts obligāti sākt visu pasūtītāju iepirkumu procedūras. No 1.04.2018. paredzēta obligāta sistēmas lietošana – visu publisko iepirkumu procedūru veikšana sistēmā, tai skaitā arī iepirkumiem virs 10 000 eiro. Vai Latvijā būsim gatavi ieviest e – konkursu rīkošanu iepriekš nosauktajos termiņos? Vai piekrītat, ka e konkursi par 1 – 2% mazinās iepirkuma produkta vai pakalpojuma cenu?

– Esam gatavi. Tehnoloģijas attīstītās strauji un uzņēmējiem ir jāseko pasaules tendencēm un jāpielāgojas biznesa vadībai digitālā vidē. Nevaru piekrist, ka mūsu nozarē e-konkursi mazinās iepirkuma produkta vai pakalpojuma cenu, jo reklāmas uzņēmumi Latvijā jau pašreiz konkurē ar minimālo uzcenojumu un cīnās par katru centu.

– Kā vērtējat depozītu maksas ieviešanu sūdzībām par konkursa rezultātu apstrīdēšanu?

– Pozitīvi, jo sūdzībām jābūt pamatotām un pārdomātām! Jaunievedums disciplinēs konkursu dalībniekus.

– Vai uzņēmums izmanto elektronisko iepirkumu sistēmu (EIS)?

– Jau kopš 2011. gada darbojamies ar elektroniskajiem iepirkumiem EIS. Pēdējo gadu laikā sistēmu pilnveidoja, un tās lietošana kļuvusi vieglāka un loģiskāka. Kas attiecas konkrēti uz mūsu jomu, varētu pilnveidot EIS katalogu “Reprezentācijas preces”. Ir jūtams, ka to ir radījuši programmētāji bez nozares speciālistu palīdzības, līdz ar to nav ievērotas dažas preču un apdrukas nianses.

– Kādas problēmas saredzat iepirkumu nozarē?

– Problēmas, ar ko saskaras piegādātāji – konkurences ierobežojumi, nekvalitatīvi nolikumi, nekorekti sastādīti līgumi, zema rentabilitāte un dempings.
Problēmas, ar ko saskaras pasūtītāji – kvalificētu speciālistu trūkums, kā arī negodprātīgi piegādātāji, kuri vēlas nopelnīt, bet nevēlas sadarboties un sniegt kvalitatīvus pakalpojumus. Ja uzņēmumam trūkst apgrozījuma līdzekļu, nav profesionālo resursu bāzes, nav savu drukas iekārtu un drukas speciālistu, tad piedalīties valsts iepirkumos būs grūti, jo uzņēmums nebūs konkurētspējīgs.

– Ko Jūs ieteiktu pasūtītājiem un ko iepirkumu nozares uzraugam Iepirkumu uzraudzības birojam? Vai ir vajadzīgas, piemēram, izmaiņas iepirkumu likumos, kas procesu padarītu efektīvāku nekā patlaban?

– Pasūtītājiem, kuriem nav pieredzes suvenīru konkursu gatavošanā, es ieteiktu, meklējot preces un idejas, noteikti iedvesmoties no vietējo nozares līderu mājaslapām, kur var izpētīt preču un apdrukas iespējas. Mēs klientiem piedāvājam arī drukātos katalogus, ko var saņemt bez maksas un bez jebkādām saistībām.
Kas attiecas uz likumdošanu, manuprāt, būtu jāievieš atbildība par nepamatotu iepirkumu publicēšanu un bezatbildīgu pretendentu resursu izmantošanu. Līdzīgi kā nesenajā skandālā ar kādu universitāti, kas, bez finansiāla seguma izsludinot sarunu procedūru par zīmola komunikācijas stratēģiju un reklāmas materiālu izstrādi, pēc Latvijas Reklāmas asociācijas aprēķiniem konkursa pretendentiem radīja finansiālos zaudējumus līdz 80 000 eiro apmērā.

– Jau labu laiku darbojas jaunais Publisko iepirkumu likums un Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkuma likums. Kā vērtējat jaunās izmaiņas?

– Negatīvi vērtējam regulējumu pakalpojumiem un piegādēm no 10 000 eiro, jo prezentreklāmas nozarē iepirkumu summas sliekšņa celšana mazinās iepirkumu procesa atklātību un palielinās korupcijas un negodīgas konkurences riskus.

Uzziņa

  • SIA PRO-BALTIC ir pirmā prezentreklāmas kompānija, kas ir atzīta par atbilstošu pārtikas aprites prasībām un ir saņēmusi PVD reģistrācijas apliecību.
  • SIA PRO-BALTIC piedalās un spēj uzvarēt arī Lietuvā organizētos iepirkumos .

Comments

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *