Ar Latvijā drukātām dekorācijām uz La Scala skatuves

Druka jau sen vairs neaprobežojas ar krekliņu un krūzīšu apdruku un jaunās tehnoloģijas piedāvā arvien plašākas iespējas drukas pielietojumiem visdažādākajās sfērās. Apdrukāt var ne tikai papīru, audeklu un plastikātu, bet pat stikla un koka elementus, kas vēlāk pārtop mēbelēs un interjera priekšmetos. Kā ar nelielu Latvijas uzņēmumu iekarot slaveno La Scala skatuvi stāsta uzņēmuma Innovative solutions and INK Idea direktore un līdzīpašniece Daiga Konradi.

Latvija – droša vieta, kur veidot biznesu

Uzņēmuma pirmsākumi meklējami 2006. gadā, kad divi brāļi no Amerikas Savienotajām valstīm – viens no pašreizējiem līdzīpašniekiem Todd David Swenson un Bradley John Swenson pieņēma lēmumu veidot biznesu Latvijā. Vieta izvēlēta, jo ASV uzkrātās zināšanas par reklāmas biznesa attīstību deva nojausmu, ka arī Latvijā digitālā druka attīstīsies straujiem soļiem. 2013. gadā uzņēmumam pievienojās Daiga Konradi. 2016. gada nogalē, personīgu apsvērumu dēļ, vienam no brāļiem – Bradley John Swenson, nācās atvadīties no Innovative Solutions and Ink Idea. Par uzņēmuma īpašniekiem un jaunajiem partneriem kļuva dvīņubrāļi no Šveices Harold-Robert Antoine Marie Dacorogna un Paul-Antoine Robert Marie Dacorogna. Vienu no viņiem – Haroldu – ar Latviju saistīja gandrīz vai ģimenes saites – viņa sieva bija dzimusi Latvijā un deviņdesmitajos gados no Latvijas aizbraukusi. Abi jaunieši iepazinās Londonā un pēc vairāku gadu kopdzīves Singapūrā nolēma atbraukt ciemos uz Latviju. “Atbraucām un prom vairs neaizbraucām. Man šeit patīk gan daba, gan biznesa vide, gan cilvēki.  Jūtos šeit droši un kā mājās,” stāsta Harolds. Sākumā bijis plānots atvērt Latvijā minerālūdens ražotni, taču abu brāļu biznesa partneri no ASV piedāvājuši pievērsties drukas biznesam. 2017. gadā komandā notika pēdējās izmaiņas – Daiga Konradi izvirzīta vadītājas amatam. Šķiet, ka Latvija kā magnēts pievelk uzņēmējus, jo šobrīd arī otra dvīņubrāļa – Paula – sieva, kura pēc tautības ir ķīniete un pēc profesijas bijusi aktrise, Rīgā atvērusi savu tējnīcu un veikaliņu, kura dizaina tapšanā, protams, piedalījies Innovative Solutions and INK idea kolektīvs. Uzņēmuma komanda šķiet kā draudzīga ģimene un, iespējams, tieši saskanīgo komandas darbu novērtē uzņēmuma daudzie ilggadējie sadarbības partneri – Latvijas Nacionālā Opera, Nacionālais teātris, Dailes teātris, Jaunais Rīgas teātris, Valmieras drāmas teātris, Liepājas un Daugavpils teātris u.c. Līdz ar klientu loku paplašinājies arī uzņēmuma pakalpojumu klāsts un iegādāto iekārtu daudzums, kas šobrīd ļauj sevi saukt par vienu no vietējā tirgus līderiem, jo uzņēmums spēj piedāvāt augstas kvalitātes drukas produktus arī īpaši lielos izmēros un saspringtos izpildes termiņos.

Druka kā mākslas terapija

Vadājot ekskursijā pa uzņēmuma ražotni, Daiga rāda visdažādākos apdrukas paraugus, tostarp šķietami apgleznotas galda virsmas, kas tapušas kādai kafejnīcai. Šobrīd uzņēmums piedāvā pilnu procesu no dizaina izveides līdz visdažādākā veida drukai un apdrukai uz koka, stikla, plastikāta, pat auduma. Uzņēmuma rīcībā ir arī Baltijā platākā auduma apdrukas iekārta, kas spēj apdrukāt pat 3,2 m platu audumu ruļļos. Daiga rāda iekārtu, uz kuras vēl nesen drukāta platākā Lielvārdes josta Latvijā, kas tapusi pēc Uģa Brikmaņa mākslinieciskā redzējuma Koru olimpiādes atklāšanas pasākumam. “Strādājot ar audumiem, mūsu galvenā pievienotā vērtība ir spēja no pieredzes piedāvāt klientam risinājumus,” viņa stāsta: “Runājot par operas tērpiem, nereti pasūtītājs zina, ka viņam nepieciešams, lai materiāls neatspīdētu, kalpotu āra vidē, nemirktu un nebalotu, to varētu stiprināt ar citiem materiāliem un ērti tīrīt. Mūsu projektu vadītājs tad spēj piedāvāt piemērotāko risinājumu krāsām un audumiem, ko uz vietas arī izmēģinām. Mani apbur drukas iespējas – tas ir kā radīt mākslas produktu! Slavenākās operas, kam esam strādājuši pie tērpu un dekorāciju apdrukas, ir Tanheizers, Fausts, Sikspārnis un Valentīna. Kad gatavojām apdrukas Fausta tērpiem, pie mums nāca kostīmu mākslinieces ar sazīmētām skicēm un tas bija tik dziļš, rūpīgs un baudāms process! Katra detaļa tiek pārbaudīta, lai atbilstu mākslinieka iecerei un izrādes noskaņai – audumi tiek burzīti un apgaismoti, lai redzētu, kāds ir auduma tonis spožā jeb imitētā skatuves apgaismojumā, kāds ir auduma kritums, vai tā faktūra un apdruka rada vēlamo efektu par samtu vai brokātu. Parasti pasūtītājs aptuveni zina, kādus audumus vēlas, taču allaž cenšamies piedāvāt arī kādus jaunus paraugus, ja esam no izstādēm tādus atveduši.” Innovative Solutions and INK idea ar Latvijas Nacionālo operu sadarbojas jau 3 gadus, kopš Daigas Konradi kolēģe Agita Zeltiņa iepazīstinājusi operu ar uzņēmuma iespējām. Mazās Latvijas biznesa vides specifika nosaka, ka mākslinieks neveido scenogrāfiju tikai vienam projektam, bet strādā vairākos teātros ar vairākiem uzvedumiem. “Tādējādi reklāma mūsu darbam iet mums pa priekšu un esam kļuvuši pieprasīti šajā jomā. Pateicoties Agitas ilggadējai sadarbībai ar kostīmu mākslinieci Kristīni Jurjāni arī drukājām dekorācijas Alvja Hermaņa režisētajai operai Madame Butterfly, kas iestudēta slavenajā La Scala,” aizrautīgi stāsta Daiga: “Mums ļoti patīk strādāt ar režisoriem un scenogrāfiem, jo ar druku varam atainot viņu ieceres, radot telpā sajūtas un noskaņas. Jaunākais, pie kā strādājam operas vajadzībām – dekorācijas Turaidas rozei.” Šobrīd uzņēmums pamatā strādā vietējā tirgū un ir sperti vien pirmie soļi ārpus Latvijas. Ir bijuši atsevišķi projekti ar Latvijas sadarbības partneru starpniecību, bet nopietnāk uzņēmums šobrīd apsver Skandināvijas, Šveices un ASV tirgus. “Mēs labprāt strādātu tikai ar mākslas projektiem, bet tirgus ir dažāds un mēs nebaidāmies arī apgūt ko jaunu. Zinu, ka mūsu iekārtu jauda ir milzīga un varam iet daudz plašāk par Latvijas tirgu! Mēs esam Starptautiskā biznesa tīkla* biedri un pateicoties šiem kontaktiem, mums ir atvērušās daudzas durvis sadarbībai,” stāsta Daiga Konradi.

Atrast balansu starp caurskatāmību un zemo cenu

Strādājot ar mākslas projektiem, protams, neizbēgama ir saskarsme ar iepirkumu procedūrām. Daiga par tām runā ar vieglumu, jo atzīst, ka komandai ir ievērojama pieredze un arī klienti laika gaitā kļuvuši zinošāki tehnisko specifikāciju sagatavošanā. Kā lielāko problēmu viņa uzsver finanšu plūsmas organizēšanu nodokļu parādu neesamības nodrošināšanai: “Mēs neesam liels uzņēmums un neapgrozām tik apjomīgus līdzekļus, bet arī neveicam nekādas PVN mahinācijas. Mēs strādājam bez parādiem, bet var gadīties situācija, kad esam veikuši darbu, bet samaksa plānota 30 – 60 dienu laikā un sistēmā var uzrādīties parāds. Lai startētu jaunos iepirkumu konkursos, pieļaujamais 150 EUR parāds ir smieklīga summa – tāda varētu būt pašnodarbinātajam, nevis uzņēmumam. Mēs, protams, piekrītam, ka parādi nedrīkstētu būt un vēlētos, lai nevienam nav parādu, tomēr uzskatu, ka lietderīgāk būtu skatīt, vai parāda summa nepārsniedz viena mēneša ierasto nodokļu apmēru,” rosina domāt Daiga. Tik pozitīvs gan nav viņas kolēģis Valdis Eglītis, kurš uzskata, ka Latvijas iepirkumu vidē problēmu ir stipri vairāk: “Tas, protams, ir mans subjektīvais viedoklis, bet iepirkumu jomā joprojām cenšamies uz visu skatīties caur pirkstiem. Nezinu, varbūt kādreiz sasniegsim Eiropas līmeni, kad iepirkumi būs pietiekoši caurspīdīgi un zemākā cena nebūs galvenais kritērijs, bet šobrīd… neslēpšu, ka tomēr viss notiek caur labu pazīšanos un uzticamību. No likuma viedokļa nav korekti, ka pasūtītājam, lai saņemtu kvalitatīvu rezultātu nepieciešamajos termiņos, ir jāveido iepirkumi konkrētiem pretendentiem, lai atsijātu nederīgos kandidātus.” Valdi papildina arī Daiga, minot ka bieži kultūras un mākslas iepirkumos novēroti konkursu rezultāti, kuros uzvarējusī cena ir divreiz mazāka par viņu piedāvāto: “Es nesaprotu – kā??! Vai nu specifikācija nav atbilstoša tam, ko beigās saražo, vai arī pēc līguma noslēgšanas parādās papildus izmaksas, jo par divreiz mazāku summu to vienkārši nav iespējams izdarīt!” Viņa skaidro, ka uzņēmums regulāri seko izsludinātajiem iepirkumu konkursiem un jau zina, kuros ir vērts piedalīties, bet kuros pat pēc visa ieguldītā darba būs nepieciešama tikai zemākā cena. Reizēm gan pasūtītāji paši neesot pārliecināti par savām vajadzībām un izsludinot konkursu riskē saņemt produktu, kas tiem nemaz neder, jo nav atbilstošajā cenu kategorijā. Šeit arī Daiga izsaka nožēlu, ka pasūtītāju nezināšanas dēļ bieži vien konkursu uzvarētāji slēdz līgumus ar apakšuzņēmējiem un valsts mākslā investētie līdzekļi aizplūst uz Poliju vai kādu citu valsti, kas par zemāku cenu var piedāvāt zemākas kvalitātes pakalpojumu vai produktu. Viņa uzsver, ka Innovative Solutions and INK Idea mērķis nav kļūt par dempinga līderi, bet gan piedāvāt kvalitatīvu produktu un strādāt ar prieku: “Mūsu šveiciešu īpašnieki allaž ir teikuši, ka uzņēmumam jāstrādā precīzi kā Šveices pulkstenim – produktam ir jābūt perfektam – tikai tādu varam piedāvāt klientam. Viena kļūda un tevis šajā tirgū vairs nebūs. Ar šādu moto arī strādājam un šādu produktu piedāvājam mūsu klientiem. ”

*Business Network International – Ieteikumu biznesa platforma, kurā uzņēmumu vadītāji apmainās ar noderīgu informāciju un iesaka viens otram sadarbības partnerus.

Innovative solutions and INK Idea
Dibināts: 2006
Darbinieku skaits: 17
Īpašnieki: Harold-Robert Antoine Marie Dacorogna, Paul-Antoine Robert Marie Dacorogna, Todd David Swenson, Andris Tīfentāls, Daiga Konradi
Apgrozījums: 490 000 EUR
Nozare: Dizains un lielformāta drukas risinājumi

Paraksts Foto: Uzņēmuma Innovative Solutions & INK Idea direktore Daiga Konradi.

TEKSTS: Dzintra Švarcbaha | Foto: Dzintra Švarcbaha, Agnese Zeltiņa


Comments

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *