Veselības Ministrijas (VM) un tās saistīto iestāžu iepirkumi tiek organizēti arī par vairākiem simtiem tūkstošu eiro vai pat pārsniedzot miljonu eiro katrs, līdz ar to prakse rāda, ja izdodas starptautisku iepirkumu izveide sadarbībā ar kādu no kaimiņvalstīm, līdzekļu ietaupījums ir ievērojams. Piemēram, salīdzinoši nesen par rota vīrusa vakcīnu un pneimokoka vakcīnu iegādi veiktajā iepirkumā sadarbībā ar Igauniju Latvijai finansiālais ieguvums bija mērāms amplitūdā no 6 – 18 %.
VM pakalpojumu un piegādes iepirkumus rīko atbilstoši Publisko iepirkumu likuma (PIL) 9. pantā noteiktajai kārtībai, apstiprina Veselības ministrijas preses sekretāre Undīne Šulca. VM rīko atklātus konkursus, sarunu procedūras, metu konkursus, PIL 2. pielikuma iepirkumus. Visa informācija par VM publiskajiem iepirkumiem ir pieejama ministrijas mājaslapā: http://www.vm.gov.lv/lv/ministrija/publiskie_iepirkumi/. Tāpat publikācijas par izsludinātajiem iepirkumiem apskatāmas Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) mājaslapā.
VM šajā gadā ir iecerējusi vairākus finansiāli apjomīgus iepirkumus. Piemēram, paredzēts centralizētais iepirkums (atklāts konkurss) – “Centralizēta darbinieku veselības apdrošināšanas polises iegāde” (266 575,00 eiro), iepirkums “Ārstniecības, ārstniecības atbalsta personāla un farmaceitiskās aprūpes pakalpojumu sniedzēju apmācību bērnu, sākot no perinatālā un neonatālā perioda veselības jomā programmu sagatavošana un apmācību īstenošana (daļās)”, 1085 apmācāmie (485 755,76 eiro), iepirkums “Pilotprojekts sirds un asinsvadu slimību riska faktoru noteikšanai un mazināšanai bērniem” (264 462,81 EUR) un citi iepirkumi.
Veselības ministrijas 2018. gadā plānotie finansiāli apjomīgākie iepirkumi
Iepirkums | Paredzamā līgummsumma |
Centralizētais iepirkums (atklāts konkurss) – “Centralizēta darbinieku veselības apdrošināšanas polises iegāde”. | 266 575,00 eiro |
ESF līdzfinansētā projekta Nr.9.2.6/17/I/001 ietvaros | |
Iepirkums “Ekspertu konsultācijas līdz 2019. gada beigām (trīs daļas)” | 106 000 eiro |
Iepirkums “Ārstniecības, ārstniecības atbalsta personāla un farmaceitiskās aprūpes pakalpojumu sniedzēju apmācību bērnu, sākot no perinatālā un neonatālā perioda veselības jomā programmu sagatavošana un apmācību īstenošana (daļās)”, 1085 apmācāmie | 485 755,76 eiro |
Iepirkums “Sociālā jomā strādājošo speciālistu apmācību programmu sagatavošana un apmācību īstenošana “, 680 apmācāmie | 338 666,5 eiro |
Iepirkums “Ārstniecības, ārstniecības atbalsta personāla un farmaceitiskās aprūpes pakalpojumu sniedzēju apmācību primārās veselības aprūpes jomā programmu sagatavošana un apmācību īstenošana (daļās)”, 825 apmācāmie | 485755,76 eiro |
Iepirkums ” Ārstniecības, ārstniecības atbalsta personāla un farmaceitiskās aprūpes pakalpojumu sniedzēju apmācību sirds un asinsvadu sistēmu slimību jomā programmu sagatavošana un apmācību īstenošana (daļās)”, 700 apmācāmie | 485755,76 eiro |
Iepirkums “Ārstniecības, ārstniecības atbalsta personāla un farmaceitiskās aprūpes pakalpojumu sniedzēju apmācību onkoloģisko slimību jomā programmu sagatavošana un apmācību īstenošana (daļās)”, 375 apmācāmie | 485755,76 eiro |
Iepirkums “Ārstniecības, ārstniecības atbalsta personāla un farmaceitiskās aprūpes pakalpojumu sniedzēju apmācību psihiskās veselības jomā programmu sagatavošana un apmācību īstenošana (daļās)”, 480 apmācāmie | 485 755,76 eiro |
ESF līdzfinansētā projekta Nr.9.2.4.1/16/I/001 ietvaros: | |
Iepirkums “Pasākumi 2018.-2020. gadā pacientu līdzestības veicināšanai racionālā un ekonomiski pamatotā zāļu lietošanā” | 106 163,64 eiro |
Iepirkums “Pasākumi 2018.-2020. gadā, lai aicinātu iedzīvotājus vērsties pie ģimenes ārsta regulāri veikt profilaktiskās pārbaudes” | 106 163,64 eiro |
Iepirkums “Psihiskās veselības veicināšanas un profilakses programma” | 206 611,57 eiro |
Iepirkums “Programmas 2019.-2020. gadam par mutes un zobu veselības veicināšanu saistībā ar uztura paradumiem īstenošana (2 lotēs): Programma pirmsskolas un sākumskolas vecuma bērniem; Programma pirmsskolas un sākumskolas pedagogiem” | 180 138,04 eiro |
Iepirkums “Pilotprojekts sirds un asinsvadu slimību riska faktoru noteikšanai un mazināšanai bērniem” | 264 462,81 eiro |
Iepirkums „ESF projekta „Kompleksi veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi” (Identifikācijas Nr.9.2.4.1/16/I/001) ietvaros realizējamās sabiedrības informēšanas kampaņas „Garīgā veselība” radošā risinājuma izstrāde, realizācija un publicitāte” | 400 000,00 eiro |
Iepirkums “Apmācību organizēšana pašvaldību deleģētajiem veselības veicināšanas koordinatoriem, pašvaldību atbildīgajām amatpersonām veselības veicināšanas un sabiedrības veselības jautājumos, un Veselību veicinošo skolu tīkla koordinatoriem” | 100 000,00 eiro |
Finansiāli apjomīgākie VM organizētie un īstenotie iepirkumi (2015.-2017. gads)
Iepirkums | Summa |
Sarunu procedūra (centralizēts iepirkums) – “Microsoft programmatūras licenču noma” | 1 747 926,09 eiro |
ESF līdzfinansētā projekta Nr. 9.2.4.1/16/I/001 ietvaros | |
Atklāts konkurss “Pilotprojekts smēķēšanas atmešanai slimību profilakses pasākumu īstenošanai” | 171 574,96 eiro |
Atklāts konkurss “Programmas pirmsskolas un sākumskolas izglītības iestāžu pedagogiem un bērniem par mutes un zobu veselības veicināšanu saistībā ar veselīga uztura paradumiem īstenošanu” | 167 940 eiro |
Būtiski definēt skaidru tehnisko specifikāciju un prasības
VM iepirkumus rīko Saimniecības nodaļa. Savukārt Eiropas Savienības (ES) Sociālā fonda (ESF) līdzfinansēto projektu iepirkumus organizē un realizē ministrijas Projektu vadības nodaļas darbinieki, uz līguma pamata piesaista iepirkuma priekšmetam atbilstošas jomas ekspertus no citiem ministrijas departamentiem un padotības iestādēm, piemēram, Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC), Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD).
Jautāta, vai izsludinātie iepirkumi, to specifikācija vienmēr tiek skaidri definēta, vai ir arī reizes, kad nepieciešams jau izsludinātā iepirkuma gaitā precizēt iepirkuma noteikumus un kādēļ, Veselības ministrijas preses sekretāre Undīne Šulca atbild apstiprinoši: “Jā, cenšamies skaidri, nepārprotami nodefinēt tehnisko specifikāciju un prasības pretendentam, lai iepirkumu rezultātā tiktu iegādāts vēlamais. Organizējot iepirkumus, ir bijušas situācijas, kad nākas pārtraukt iepirkumu, jo nepieciešams veikt labojumus Nolikuma tehniskajā specifikācijā. ESF līdzfinansēto projektu izsludinātā iepirkuma gaitā precizējumi var tikt veikti arī, ja pirmspārbaužu ietvaros tiek saņemti ieteikumi no uzraugošās institūcijas – Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (CFLA).
Pēc U. Šulcas teiktā visi pretendenti tiek vērtēti vienlīdzīgi – izvērtējot viņu piedāvājumu atbilstību izvirzītajām prasībām, kvalifikācijas prasības, atlases dokumentus, iesniegto tehnisko specifikāciju.
Lielākā starptautiskā pieredze ar Igauniju
Lielie uzņēmumi aizvien biežāk cenšas rīkot iepirkumus Baltijas līmenī. Vai atsevišķu produktu iepirkumus var veikt arī vairākas valstis kopā? U. Šulca: “Saskaņā ar Latvijas Republikas Veselības ministrijas, Igaunijas Republikas Sociālo lietu ministrijas un Lietuvas Republikas Veselības ministrijas noslēgto partnerlīgumu, NVD 2015. gadā rīkoja iepirkumu par vakcīnu pret tuberkulozi (BCG) iegādi. Diemžēl, saistībā ar minētās vakcīnas ražošanas grūtībām neviens pretendents neiesniedza piedāvājumu. Savukārt kā partneris NVD 2016. gada beigās piedalījās Igaunijas Republikas Sociālo lietu ministrijas organizētajā iepirkumā par vakcīnu pret rota vīrusa infekciju iegādi 2018.– 2019. gadam, kā rezultātā tika noslēgti vispārīgās vienošanās un piegādes līgumi. Partnera lomu NVD uzņēmās arī 2017. gadā Lietuvas Republikas Veselības ministrijas organizētajā iepirkumā par vakcīnu pret pneimokoku infekciju iegādi 2018. – 2019. gadam. Iepirkuma rezultātā tika veiksmīgi noslēgts piegādes līgums.”
Latvija kopīgā iepirkumā ar Igauniju pirks rota vīrusa vakcīnas, bet kopā ar Lietuvu – pneimokoka vakcīnas, tādēļ lūdzām U. Šulcu raksturot šādu iepirkuma organizatorisko procesu un ieguvumus. “Jāatzīmē, ka piegādes līgumi, kas noslēgti minēto iepirkumu ietvaros, ir jau spēkā, un piegādātāji jau veikuši pirmās piegādes. Iepirkuma organizēšanas procesa ietvaros iniciatoru puse visbiežāk nosūta Baltijas partneriem piedāvājumu iepirkuma organizēšanā. Partneru piekrišanas gadījumā vadošais partneris (iniciatoru puse) sāk izstrādāt nolikumu atbilstoši savas valsts likumdošanai, pielikumos pievienojot vispārīgās vienošanās un piegādes līgumu projektus, kas saskaņoti ar partneriem. Saimnieciskā izdevīguma kritēriji un iepērkamie apjomi arīdzan tiek savstarpēji saskaņoti. Neapšaubāmi, iesaiste kopīgi organizētos iepirkumos sniedz finansiālu ieguvumu visām iesaistītajām pusēm, jo partneriem, apvienojot iepērkamo medikamentu/ārstniecības līdzekļu apjomu, no piegādātāju puses tiek piedāvātas zemākas cenas. Piemēram, minētajos iepirkumos par rota vīrusa vakcīnu un pneimokoka vakcīnu iegādi Latvijai finansiālais ieguvums bija mērāms amplitūdā no 6-18 %,” skaidro Šulca.
Arī nākotnē varētu tikt organizēti līdzīgi iepirkumi – Igaunijas puse kā vadošā partnere šobrīd ir izteikusi Latvijai priekšlikumus organizēt divu vakcīnu iepirkumus laika periodam no 2020. – 2021. gadam. Šobrīd plānoto iepirkumu ietvaros notiek komunikācija starp iesaistītajām pusēm.
Ņemot vērā, ka minētie iepirkumi ir finansiāli apjomīgi un vakcīnu ražotājiem ir filiāles Baltijas valstīs, uzņēmumi par izsludinātajiem iepirkumiem uzzina TED (Tenders Electronic Daily) datubāzē vai organizētājvalsts kompetentās iestādes par iepirkumiem tīmekļvietnē.
Pamatotas sūdzības iesniegšanu depozīta maksas nepieciešamība neatturēs
VM gadā tiek veikti arī ne mazums ikdienas iepirkumu, kuru organizēšanu U. Šulca komentē: “Iepirkumi tiek veikti ievērojot PIL un “Finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas, novērtēšanas likumu”, iegādājoties preces/pakalpojumus tiek vērsta uzmanība uz to, lai preču/pakalpojumu kvalitāte būtu maksimāli augsta, bet izmaksas pēc iespējas zemākas.” Jāatzīmē, ka VM nav nācies saskarties ar iepirkumu rezultātu apstrīdēšanu. Savukārt salīdzinoši jaunā noteikuma par depozīta iemaksāšanu apstrīdot, VM skatījumā pretendentu, kurš gribēs pārsūdzēt pieņemto lēmumu, neatturēs no sūdzību iesniegšanas, ja viņš būs pārliecināts par sūdzības pamatotību.
Atbildēt