Bišu enerģijas lādiņš vienā kumosā

Anete un Zinta Spēlmanes Kurzemes Biznesa inkubatorā sadarbībā ar Lauksaimniecības universitātes pētniecēm izveido jaunu produktu un gatavojas eksportam

Rudenī un ziemā, kad daba Latvijā dodas atpūtā, zemi pārklāj sniega sega un roka tā vien sniedzas pēc aptiekas vitamīniem un tālrāža pults, ir svarīgi atcerēties, ka ne velti esam šajā klimatā izdzīvojuši tik daudzus gadus. Anete Spēlmane (28), uzņēmuma “Bee Bite” vadītāja, nebaidās ne ziemas, ne aukstuma. Arī decembrī viņu var atrast peldamies kādā ūdenstilpē un teju visu mūžu viņa uzturā lietojusi bišu maizes produktus. Anete ir enerģiska un pilna idejām – ja diennaktī būtu vairāk stundu, ir skaidrs, ka viņa būtu nodibinājusi vēl dažus uzņēmumus un radītu vēl vairākus unikālus produktus. Patlaban “Bee Bite” aktīviem cilvēkiem piedāvā bišu maizes pastilas ar četrām garšām un plāno arī jaunus produktus.

Spēlmaņu bišu impērija
Bites Anetes ģimenei bijušas tuvas vienmēr. Tēta un tagad arī brāļa pārziņā jau 25 gadus ir viena no lielākajām bišu saimniecībām Kurzemē, savukārt Anete kopā ar mammu strādā pie bišu maizes pastilu ražošanas. Pēc augstskolas pabeigšanas Anete gan neesot domājusi, ka strādās ar bitēm. Viņa daudz ceļojusi, strādājusi modeles darbu, bet mamma allaž rūpējusies, lai meita paņem līdzi bišu maizi, lai pietiktu enerģijas visām neskaitāmajām aktivitātēm, ko viņa gribējusi paspēt. Sākumā Anete pretojusies, ka nav nemaz tik ērti nēsāt burciņu ar bišu maizi līdzi un vienmēr atcerēties vienu karotīti notiesāt, taču maza domiņa jau parādījusies galvā: ja produkts būtu vienkāršāk pieejams – kā konfekte vai batoniņš, varbūt būtu citādi… “Man jau kopš seniem laikiem bijis tā, ka galvā simts ideju, gribas savu biznesiņu, kaut ko taisīt, radīt,” aizrautīgi stāsta Anete. “Es daudz skatos dažādus šovus par biznesa attīstību, un
visas labākās biznesa idejas ir vai nu veco lietu pasniegšana jaunā formā, vai arī kādas problēmas risinājums. Līdzīgi bija arī ar manu cīņu ar bišu maizes lietošanu. Tagad man pastilas vienmēr ir līdzi – somā, mašīnā – un tas ir ļoti ērti! Tiem, kam ir pāri piecdesmit un kas bišu maizi atceras, nav problēmu arī ar bišu maizes graudiņiem, bet jaunākajai paaudzei vajag ērtāku risinājumu.” Doma par bišu maizes produktiem Aneti nodarbinājusi samērā ilgu laiku, un, strādājot Meksikā, viņa nopietni apsvērusi iespēju uzsākt bišu maizes eksportu. “Jā, arī Meksikā ir bites un medus, taču bišu maizes produktus tur nemanīju. Meksikā tirdzniecība ir atšķirīga – viss, ko pie mums var nopirkt veikalos, ir pieejams tirdzniecībā uz ielas – apavi, ēdiens, pat auto rezerves daļas… Bija arī tādi medus onkulīši ar ratiņiem, kuri brauc pa ielu un pārdod medu, bet bišu maizes viņiem nebija, kaut gan veselīga dzīvesveida veikaliņu tur bija daudz! Ļoti aizrāvos ar ideju, ka varētu eksportēt bišu maizi uz Meksiku,” stāsta Anete. Sadarbība ar Meksiku tomēr izpalikusi, tomēr pēc atgriešanās mājās Anete jau atkārtoti pievērsusies domām par bišu maizes produktiem. Anetes mamma Zinta Spēlmane ir pārtikas tehnoloģe un īsta darba bite – viņas zināšanas, pieredze un neatlaidība ļāva abām ar meitu izveidot izcilo produktu. Ideja par pastilām urdījusi prātu jau daudzus gadus un šķitis, ka vajag pamēģināt. “Ik pa laikam mammu mudināju, lai viņa piezvana kādam no kursabiedriem un pakonsultējas par mūsu produktu. Teicu, ka viens pircējs mums noteikti būs – es pati! Tā nu mēs nonācām Latvijas Lauksaimniecības universitātē (LLU) un sākām sadarbību ar Sandru Muižnieci-Brasavu un Ilgu Gedrovicu. Viņas bija ļoti atsaucīgas un ļāva mums noticēt, ka produkts būs veiksmīgs. Vēl kādu brīdi ar mammu fantazējām, ko un kā darīsim, kamēr nonācām Kurzemes Biznesa inkubatorā (KBI), kur atbalsta programmā bija atlicis vien pusgads. Tajā brīdī sapratām – tagad vai nekad! Mammai tā bija liela uzdrīkstēšanās, jo viņa vienmēr bija sapņojusi par savu biznesiņu, tomēr nebija saņēmusies sapni īstenot. Tā nu mēs metāmies iekšā šajā avantūrā,” smejas Anete.

Bišu maizes “uzgriežņi”
Pētot bišu maizes sastāvu, šķiet, ka tā aizstāj visus vitamīnus, minerālvielas, šķiedrvielas un pat omega taukskābes. Tomēr vai pastilas gatavošanas procesā bišu maize nezaudē kaut ko no savām vērtīgajām īpašībām? “Arī mēs par to uztraucāmies, tomēr, gatavojot pastilas, bišu maize tiešām nezaudē neko no sava vērtīgā sastāva. Katru ceturksni veicam analīzes pārstrādātai pastilai, lai par to pārliecinātos, turklāt tagad sadarbībā ar LLU ir arī izstrādāts iepakojums, kas ļauj saglabāt visas produkta īpašības,” skaidro Anete. “Daudziem šķiet, ka pastilām ir maigāka garša nekā bišu maizei tās oriģinālajā formā, taču pēc koncentrācijas tā ir tā pati bišu maize. Pastilas šķiet maigākas, jo graudiņiem var izteiktāk just, no kādiem ziediem ievākts katrs graudiņš, ir tādi, kas rūgtāki, tāpēc šķiet, ka oriģinālā bišu maize ir rūgtāka.”

Precīzu pastilu gatavošanas tehnoloģiju gan viņa nestāsta, jo piemērotāko procesu eksperimentu veidā nācies atklāt pašām uzņēmējām. No bišu maizes līdz gatavām pastilām paiet aptuveni trīs dienas, kuru laikā jāapstrādā masa un jāgatavo pastilas. Viens no svarīgākajiem priekšnosacījumiem bijis pastilu masu nepārkarsēt, taču neveiksmīgu eksperimentu gaitā nonākušas pie secinājuma, ka arī dažādas piedevas, tostarp medus, var radīt katastrofālu rezultātu. “Sākumā bija līdz asarām. Bijām jau sagatavojušas tehnoloģisko procesu, kad divas nedēļas līdz izstādes sākumam – 2015. gada “Riga Food” – produkts, kas tika gatavots kā parasti, vienkārši neturējās kopā un nesasniedza iepriekšējo izskatu! Eksperimentējot sapratām, ka tā metode, pēc kuras taisījām, nedod 100% garantētu rezultātu. Bišu maize ir ļoti specifisks produkts – lai arī vienmēr kaltēta līdz vienādam mitrumam, nekad nevar zināt, kādu brīnumu nostrādās katrs graudiņš, kurā būs iekšā kāds atšķirīgs puteksnis… Šobrīd mamma ar savu neatlaidību, pacietību un tehnoloģes prasmēm ir atradusi vispiemērotāko metodi,” mammu slavē Anete. Pirmā bišu maizes pastilu partija, ko “Bee Bite” saražojuši, vairāk gan atgādinājusi uzgriežņus – sanākušas sešstūrainas pastilas ar caurumiņiem vidū. Vēl lielāks šoks bijis tas, ka “Bee Bite” brīnišķīgo produktu ne visi spējuši novērtēt. Uzņēmēja atzīst, ka produkta sākotnējā versija (tostarp arī klasiskā garša bez piedevām) ne visiem šķitusi pievilcīga un arī ideja par šāda produkta tirdzniecību nav guvusi pārlieku atzinību.

Anetes mammu šī attieksme stipri nobiedējusi, bet pašu Aneti gan ne: “Es uz to skatos citādi – zinu gan no pieredzes, gan no augstskolā apgūtā, ka pirmie trīs gadi uzņēmumam ir izdzīvošanas jautājums. Dažādas grūtības tikai norūda uzņēmēju, jo ne vienmēr visi uzreiz jauno produktu mīlēs un stāvēs rindā, lai to pirktu. Mēs patlaban aizvien strādājam, lai nostiprinātu sava produkta pozīcijas tirgū. Vienmēr būs kāds, kurš sabaidīs vai kuram mūsu produkts nešķitīs gana labs. Ja ir pārliecība par savu produktu, nevajag klausīties citos, bet mazāk domāt un vairāk darīt, turklāt darot kļūdīties – tas ļaus nonākt pie maksimāli laba gala rezultāta,” apgalvo Anete. “Liels paldies KBI vadītājai Martai Rebokai, kas mūs atbalstīja, ticēja mūsu produktam un ļāva turpināt iesākto!”

Lai arī patlaban varētu uzskatīt, ka lielākais darbs pabeigts un četru garšu pastilas (klasiskās, upeņu, brūkleņu un smiltsērkšķu) jaunajā iepakojumā pieejamas tirdzniecībā, Anetei ar mammu joprojām darba pilnas rokas. Tā kā pastilu pakošana šobrīd pilnībā ir roku darbs, uzņēmējas aktīvi izskata iespējas iegādāties iekārtu pastilu pakošanai: “Esošā pakošanas iekārta diemžēl neder jaunajiem maisiņiem, tāpēc šobrīd pakošana ir pilnībā roku darbs. Mēs nevaram nopirkt gatavu iekārtu, jo mūsu produkts un iepakojums ir absolūti nestandarta, tāpēc atliek individuāla izstrāde, kas, protams, ir dārgāka. Lūkojamies uz LEADER programmu, bet var gadīties, ka būs jāpērk pašiem, jo programmā pašlaik ir pārtraukums.” Iekārtu iegāde gan nav vienīgais solis nākotnes plānos – sadarbībā ar LLU “Bee Bite” aktīvi darbojas arī pie jauna produkta izstrādes – tas būs enerģijas batoniņš, ko plānots pārdot lielveikalos pie kasēm kā veselīgu alternatīvu jau pieejamajiem cukurotajiem batoniņiem.

Mazo uzņēmēju ikdienas rūpes
Spriežot par uzņēmējdarbību, Anete Spēlmane ļoti labi zina, ko runā. Paralēli “Bee Bite” Anete saimnieko arī uzņēmumā, kas izgatavo palešu mēbeles. Šis uzņēmums tapis vēl pirms bišu maizes pastilām, turklāt viņa negribīgi atzīst, ka pagaidām šis bizness ir ienesīgāks par darbu “Bee Bite”. Viņa stāsta, ka palešu mēbeles bijusi laba skola, jo produkts bija vienkāršāks, bez lieliem ieguldījumiem, taču ļāvis iziet cauri visam uzņēmējdarbības izveidošanas procesam pašas spēkiem un gūt tik ļoti nepieciešamo pieredzi, kas vēlāk lieti noderējusi “Bee Bite” izveidošanā. “Laiks, ko pavadījām KBI, bija ļoti noderīgs, kaut gan iepazinos ar visām birokrātiskajām procedūrām, kas saistītas ar finanšu atbalsta saņemšanu,” stāsta Anete. “Atskatoties uz paveikto, saprotu, ka inkubatora periods bija visstresainākais, lai arī deva vislielāko atspērienu. Stress bija dēļ prasībām un pienākumiem, kas formāli jāpaveic, lai pie apsolītās naudas tiktu. Mazam uzņēmumam, kur bieži vien visu dara viens cilvēks, diemžēl nav iespējas paņemt brīvu dienu, lai to veltītu tikai papīru sagatavošanai. Tādā gadījumā citi darbi paliek nedarīti, bet tas nozīmē, ka jāstrādā pa nakti, lai visu paspētu. Atceros, kā pirms pirmās “Riga Food” izstādes 2015. gadā pēdējā naktī ēdām pastilas enerģijai un ar rokām pakojām tās mazās aploksnītēs, jo nebijām paguvuši sagatavot citu iepakojumu,” atceras Anete.

Darbojoties inkubatorā, lieti noderējusi arī sajūta, ka uzņēmumu uzrauga, tas licis sevi disciplinēt. Ar inkubatora atbalstu izveidots “Bee Bite” zīmols, veiktas produkta analīzes, kā arī mārketinga pētījums. Uzņēmumam ļoti svarīga bijusi mājas lapas izveide, kā arī “Facebook” profila izveide, kas ļauj uzturēt kontaktu un novērot atgriezenisko saiti ar patērētāju. Inkubatora atbalsta piesaiste neparedz klasisko iepirkuma procedūru, bet ļauj uzņēmumam izvēlēties kandidātus ar cenu aptaujas starpniecību. Dažādās formālās procedūras arī likušas uzņēmējai aizdomāties, cik ērta un uzņēmējam draudzīga ir likumdošana Latvijā: “Protams, jebkurš uzņēmums saprot, kādam mērķim kāds likums vai prasība paredzēti, taču nereti mazajam uzņēmumam ir pārāk grūti tās visas izpildīt! Ja ir izdomāti tādi likumi, vai tiešām nevar padomāt stundiņu ilgāk, lai tos pielāgotu visiem, nevis vispārīgi kaut kādai uzņēmēju grupai?” prāto Anete.

Viņa arī kritizē nodokļu politiku, kas bez ierunām sagaida nodokļu nomaksu no jebkura izmēra uzņēmuma pat pirmajā darbības gadā, neskatoties ne uz apgrozījumu, ne ienākumiem: “Būtībā valstij ir vienalga, vai es saņemu algu vai ne, bet nodokļiem jābūt nomaksātiem. Neviens taču negrib visu dzīvi pavadīt šādi – domāju, ka daudziem mazajiem uzņēmumiem ir šāda problēma, turklāt visiem ir skaidrs, ka mazais uzņēmums uzreiz nevar nodrošināt milzīgus apjomus.” Kopumā atskatoties uz inkubatorā pavadīto laika periodu, Anetei ir žēl, ka programmā vairs nav iespējas piedalīties, jo “Bee Bite” daudz ieguvuši gan materiālā, gan atbalsta un publicitātes ziņā.

Tuvojoties Ziemassvētkiem, Anete ir optimisma pilna, jo šogad “Bee Bite” jau laikus sagatavojuši skaistus dāvanu komplektus un no pieredzes zina, ka tieši gada izskaņā ir visdarbīgākais un arī visienesīgākais periods. Taujāta par nākotnes plāniem, viņa apgalvo, ka beidzot jūtas gatava, jo gan mārketinga materiāli, gan iepakojumi ir izstrādāti un var pievērsties jaunu produktu gatavošanai un eksportam. Tuvākie eksporta plāni saistās ar Baltijas un Skandināvijas valstīm, taču arī ideja par Meksiku aizvien nav atmesta, jo šī valsts Anetei ir īpaši tuva un tālāka eksporta gadījumā noteikti būtu prioritārā saraksta augšgalā.

UZZIŅA

  • Uzņēmums: “Bee Bite”
  • Dibināts: 2015. gadā
  • Īpašnieki: 2 (Anete Spēlmane un Zinta Spēlmane)
  • Darbinieki: 2
  • Nozare: uztura bagātinātāju ražošana no dabiskas bišu maizes


TEKSTS: DZINTRA ŠVARCBAHA
FOTO: DZINTRA ŠVARCBAHA UN NO PERSONISKĀ ARHĪVA


Comments

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *