Bioplastmasa – jaunās paaudzes bioiepakojums

SIA “Nipon” sāk piedāvāt pašu izveidotas bioplastmasas iepakojuma ražošanas iekārtas

Ja jums aizvien šķiet, ka plastmasas iepakojums nav smalks vai ekoloģisks, tad jūs dzīvojat vakardienā. Bioplastmasa var būt gan skaista, gan eleganta, gan videi draudzīga. SIA “Nipon” darbojas plastmasas ražošanā kopš 1997. gada un jau nākamgad – uzņēmuma 20 gadu jubilejā – sāks pilnīgi jaunu darbības virzienu, proti, bioplastmasas iepakojuma ražošanas iekārtu konstruēšanu. Ar Zaļo tehnoloģiju inkubatora un Norvēģijas grantu programmas atbalstu konstruētās ražošanas iekārtas prototips ir pabeigts, un tagad arī Latvija var lepoties, ka piedāvā iekārtas, ar kurām var ražot jaunākās paaudzes bioplastmasas iepakojumu.

Konstruē un ražo pašu spēkiem

SIA “Nipon” ir neliels ģimenes uzņēmums. Tā vadītājs un tehniskais direktors Leons Sokolovs plastmasas ražošanā darbojas jau vairāk nekā 40 gadus. Arī darba vieta nav mainījusies – kā agrāk strādājis Olaines industriālā parka teritorijā, tā arī šobrīd “Nipon” atrodas tieši tajā pašā teritorijā. “Tā nu sanācis, ka šis bizness pozitīvā nozīmē ievilcis mūs visus,” stāsta uzņēmuma valdes locekle un mārketinga vadītāja Agnese Sokolova.

“Tēvs ir valdes priekšsēdētājs un tehniskais direktors, mamma ir ražošanas vadītāja, dēls – jurists, un meita atbild par mārketingu un darbu ar klientiem. Interesanti, ka arī darbinieki, kuri pie mums nonāk, lielākoties ir ģimenes, piemēram, vīrs ar sievu. Laikam esam ļoti ģimenisks uzņēmums.” Uzņēmuma pamata darbība ir plastmasas iepakojuma ražošana ar pašu konstruētām iekārtām. Gadu gaitā uzkrāto pieredzi Leons Sokolovs ielicis pašu uzņēmuma dibināšanā un ražošanas iekārtu konstruēšanā. Uzņēmums lepojas, ka var nodrošināt plastmasas iepakojuma ražošanu Latvijā un ka visi klienti ir ilggadēji partneri, kuri zina, ka uzņēmumam var uzticēties. “Nipon” priekšrocība ir tieši uzņēmuma nelielais izmērs un elastīgums, kas ļauj piedāvāt klientiem gan individuālu pieeju krāsu un formu izvēlē un logo iestrādē, gan ļauj izvēlēties ražošanas partiju apjomu un biežumu, kas ir problēma ar lielajiem ārvalstu iepakojuma ražotājiem. Uzņēmuma pamata klientūra ir piensaimniecības, zivsaimniecības, gaļas pārstrādes, konditorejas uzņēmumi. Vissenākais klients – “Rīgas piensaimnieks” – “Nipon” iepakojumā pankūkas fasē teju kopš uzņēmuma darbības sākuma. Tomēr tiktāl runa ir par tradicionālo plastmasas iepakojumu, ko var izmest, var pārstrādāt, taču kas dabā nesadalās. “Vidusmēra iedzīvotājs, visticamāk, nezina, ka, pārstrādājot kilogramu plastmasas atkritumu otrreizējai izmantošanai, klimata pārmaiņu veicinošo gāzu – CO2 – izmešus iespējams samazināt par aptuveni pusotru kilogramu. Šāds aprēķins rodas, pieņemot, ka plastmasas pārstrāde ir draudzīgāka videi nekā jauna tās ražošana no naftas produktiem. Taču arī otrreizējā pārstrāde nerisina problēmu kopumā – nesadalošos plastmasas atkritumu apjoma samazināšanu. Šeit parādās bioplastmasas jēga. Bioplastmasa ir izgatavota no atjaunojamas biomasas, piemēram, cietes, polipienskābes un no dažādiem augiem. Šo materiālu īpašības ir ļoti līdzīgas tradicionālajai plastmasai, bet tajā pašā laikā tie ir bioloģiski noārdāmi un kompostējami saskaņā ar Eiropas standartu NE 13432,” skaidro Agnese Sokolova.

Pirmā pieredze finansējuma piesaistē

Par videi draudzīgiem risinājumiem “Nipon” īpašnieki domājuši jau sen, taču par bioloģiski noārdāmā iepakojuma ražošanu uzņēmumā sākuši domāt ap 2000. gadu, kad Vācijā iepakojuma izstādē iepazinušies ar bioplastmasu un sākuši prātot, vai ar esošajām iekārtām un tehniskajām iespējām būtu iespējams saražot šādu iepakojumu. Pēc pirmajiem izmēģinājumiem sapratuši, ka nepieciešami uzlabojumi, bet, lai ražotu kvalitatīvi, pavisam jaunas iekārtas konstruēšana. “Esošās iekārtas lietojam jau kopš 1997. gada, kad dibināts uzņēmums. Visu iekārtu autors un galvenais konstruktors ir pats uzņēmuma saimnieks Leons Sokolovs. Līdz pat 2014. gadam uzņēmums nebija izmantojis nekādu atbalstu, pat ne kredītu bankā, un visa attīstība finansēta no pašu līdzekļiem. Uzņēmuma veiksme un noturīgums noteikti ir fakts, ka tajā saskaņotā ritmā strādā visa mūsu ģimene,” stāsta Agnese.

Iepazīstoties ar Zaļo tehnoloģiju inkubatora un Norvēģijas grantu programmas piedāvātajiem sadarbības modeļiem, “Nipon” lēma izmantot iespēju piesaistīt 98 000 eiro divu gadu laikā, kas ļautu nosegt gan iekārtas prototipa konstruēšanu, testēšanu un sertifikāciju 85% apmērā, gan darbinieku algas 100% apmērā. Bioplastmasas ražošanas iekārtas prototips ir unikāls, ideja un rasējumi ir Leona Sokolova izstrādāti, komponenti pirkti no dažādiem specifisku iekārtu ražotājiem. Tehnisko komplektēšanu un iekārtas darbību nodrošinājuši un uzraudzījuši paši “Nipon” darbinieki. Uzņēmumam izdevies izvairīties arī no mazo uzņēmēju lielākā bubuļa – publiskā iepirkuma.

Iekārtu komponenti, kas izmantoti iekārtas prototipa konstruēšanai, iepirkti, izmantojot cenu aptauju. Cenu aptaujā svarīgi bijuši trīs nosacījumi: zemākā cena, ražotāja pieredze un iespēja projektu īstenot “Nipon” teritorijā, lai nodrošinātu konfidencialitāti. Komponentu piegādātāji sadalīti divos virzienos – mehāniskā daļa (rasējumi un izpilde), elektriskā, elektroniskā, pneimatiskā daļa, kas ļāvis vieglāk veikt komplektēšanu un kontrolēt sadarbību ar piegādātājiem.

Patlaban visi komponenti ir savā vietā un uzņēmums ir apmierināts ar rezultātu, jo prototips veiksmīgi darbojas un būs iespējams nodrošināt šādas iekārtas konstruēšanu potenciālajam klientam. “Uzskatu, ka Norvēģijas grantu programma ir ļoti labs instruments tiem uzņēmumiem, kuri skaidri zina, kādi mērķi tiem sasniedzami. Šajā programmā uzņēmums nav tik sasaistīts, ka tam katrs solis jāsaskaņo, tomēr sadarbība ar ZTI ir labi organizēta, pretimnākoša un uzņēmumam draudzīga. Šajā projektā esam ieguvuši tiešām daudz, arī mūsu mentors ir sniedzis lielu atbalstu un visas iegūtās zināšanas, ko esam saņēmuši papildus projekta galvenajam uzdevumam, ir bijušas ļoti noderīgas. Tā apguvām biznesa modelēšanas pamatus, kuros māca, kā izvērtēt idejas dzīvotspēju, noteikt plusus un mīnusus, iespējamos draudus, klupšanas akmeņus utt. Jau projekta gaitā lietojām iegūtās zināšanas un atbilstoši situācijai piekoriģējām arī esošos darbības modeļus uzņēmumā un noteicām pavisam jaunus mērķus,” papildina Agnese.

Bioplastmasa, iepakojuma hibrīdi un nākotnes plāni

Prototips jeb demo iekārta, uz kuras var ražot bioplastmasas iepakojumu nelielos apjomos, ir pabeigta, un līdz ar projekta noslēgumu uzņēmums varēs sākt jaunu darbības virzienu – iekārtu konstruēšanu pēc pasūtījuma. Vidēji vienas iekārtas būve aizņem trīs līdz sešus mēnešus, ieskaitot pielāgošanu katra klienta vajadzībām un darbinieku apmācību. “Mūsu konstruētās iekārtas ir unikālas ar to, ka visas konstrukcijas ir paša uzņēmuma īpašnieka izgudrotas, īpaši domājot par dabai draudzīgiem risinājumiem un piemērotību maziem uzņēmumiem, ražošana ar šo iekārtu ir bezatkritumu tehnoloģiskais process, tādējādi tam ir augstāka pievienotā vērtība,” aizrautīgi stāsta Agnese. Gluži kā jaunākās paaudzes auto, arī bioplastmasas iepakojuma ražošanas iekārtai, izrādās, ir daudz parametru, kurus parastā iepakojuma ražošanas iekārtu īpašnieki varētu apskaust. Ar inkubatora atbalstu izstrādātā demo iekārta patērē vidēji par 30% mazāk enerģijas tajā pašā ražošanas procesā kā līdzšinējās iekārtas, tā veic ne vien bioplastmasas ražošanu, bet arī nākamās paaudzes materiālu – bioplastmasas un papīra hibrīda – ražošanu, tā nodrošina izejmateriālu atjaunojamību, kā arī pats saražotais materiāls dabā kompostējas, nenodarot tai ļaunumu. “Gadu no gada ārvalstu izstādēs redzam, ka bioiepakojums attīstās arvien vairāk, tā mēs zinām, ka ejam pareizo ceļu. Nākamais solis pēc bioiepakojuma ir saradināt bioplastmasu ar papīru vienā produktā – mūsu uzņēmuma darbinieki jau ir veikuši izmēģinājumus, un zinām, ka ar jauno iekārtu tas būs iespējams, bet tas ir tālākās attīstības plānos nākamajiem projektiem. Arī piedaloties izstādē “Riga Food” inovācijas stendā, pārliecinājāmies, ka par bioplastmasas iepakojumu ir liela interese. Pie mums pat atnāca izejvielu piegādātāji un izteica atzinību, ka mūsu trauciņi ir tiešām skaisti, ka nebija gaidījuši, ka tie var tik labi izskatīties! Protams, cilvēki joprojām brīnās, ka arī Latvijā var ražot bioplastmasu, tehniskie cilvēki ar atzinību izsakās par mūsu konstruēto iekārtu – tas ir patīkami, jūtam, ka darām visu pareizi, attīstāmies pareizajā virzienā un jūtamies novērtēti.”

FAKTI

  • Uzņēmums: SIA “Nipon”
  • Dibināts: 1997. gadā
  • Īpašnieki: 1 (Leons Sokolovs)
  • Darbinieki: 10
  • Apgrozījums: 167 000 EUR
  • Eksporta valstis: Igaunija, Somija
  • Nozare: plastmasas iepakojuma ražošana pārtikas (un ne tikai) nozarei, nestandarta plastmasas izstrādājumu ražošana, bioplastmasas ražošana, iekārtu konstruēšana

VIEDOKLIS

Šodienas zināšanas rīt var nederēt

Dāvids Štēbelis, ZTI mentors un biznesa treneris:
“Mēs lepojamies, ka ZTI kā organizācija apvieno divas Latvijas vadošās universitātes – Rīgas Tehnisko universitāti un Latvijas Universitāti –, kas ir spēcīga alianse, lai atbalstītu zaļo tehnoloģiju iesācējuzņēmumus. Mēs arī ceram, ka ar laiku atradīsim iespēju no norvēģu finansējuma pāriet uz kādu citu partnerības formu, lai veicinātu un turpinātu uzņēmumu atbalstu arī nākotnē. Zaļajām tehnoloģijām, kas var atstāt iespaidu ne tikai uz uzņēmējdarbības vidi un valsts budžetu, bet arī sabiedrību un vidi kopumā, nepieciešams vairāk laika, naudas un uzmanības, šie uzņēmumi strādā ar tehnoloģiski ietilpīgiem ražojumiem, tiem nepieciešams vairāk laika, lai nonāktu līdz rezultātam, taču tieši šīs idejas šobrīd saņem vismazāko atbalstu. Latvijā ir maz atbalsta instrumentu – lai neteiktu nemaz –, kas ļauj uzņēmumiem attīstīt šāda tipa produktus, idejas un tehnoloģijas. Pēdējie divi gadi bijuši visai pasīvi saistībā ar pārmaiņām inkubatoru programmās, taču ZTI kopumā saņēmis teju 500 ideju pieteikumus, no kuriem gandrīz 100 jau realizētas pēdējo gadu laikā. Oktobrī ZTI ir jaunā uzņemšana pirmsinkubācijas idejām, turklāt ne tikai iesācējiem, aicinām arī eksistējošus uzņēmumus, kuriem ir jaunas idejas attīstībai. Virkne ZTI uzņēmumu ir saņēmuši gan pirmsinkubācijas, gan inkubācijas atbalstu, tostarp arī “Nipon”.
Uzņēmums “Nipon” man pašam ir tuvs tālab, ka esam kopā strādājuši no pirmās dienas. Viņu stāsts ir ļoti labs piemērs, jo visa pamatā ir ambīcijas un gribasspēks. Tas ir ģimenes uzņēmums, kurš zina, ko vēlas panākt, turklāt nav runa tikai par ražošanas un biznesa mērķiem. Viņiem ir skaidra vīzija, ko viņi vēlas sasniegt, kādu ietekmi uz apkārtējo vidi atstāt, līdz ar to viņu projekta ideja nav izvēlēta nejauši. Sākotnējā doma pirmsinkubācijas periodā bija saistīta ar bioplastmasas iepakojuma ražošanu, un tikai sadarbības gaitā mēs nonācām līdz bioplastmasas ražošanas iekārtu konstruēšanai jau inkubācijas periodā. Mēs veicām biznesa modelēšanu: izvērtējām tirgu, izvērtējām uzņēmuma mērķus un fokusu, kamēr nonācām līdz jaunam biznesa konceptam. Mani fascinē, kāda “Nipon” iekšienē ir harmonija un saskaņa – viņi strādā kā ģimene, kā vienots organisms, kas ir saskaņā ar saviem principiem un apkārtējo vidi. Man pašam ir labi zināms, cik būtiska ir mērķu izpratne un to sinhronizācija ar privātajām ambīcijām, jo esmu līdzdarbojies uzņēmumu izveidē, vienlaikus esmu gan teorētiķis, gan praktiķis – pēdējos trīs gadus ZTI esmu gan mācījis uzņēmumus, gan mācījies kopā ar viņiem. Mūsu kopīgais uzdevums ZTI ir radīt produktus ar pievienoto vērtību un izveidot ilgtspējīgus biznesa modeļus. Mūsdienās nav iespējams pateikt – mēs zinām, kā –, jo šodienas zināšanas rīt var vairs nederēt. Uzņēmējiem mūsdienās jābūt elastīgiem, jāpiemīt prasmēm pielāgoties. Tas ir kā darbarīku komplekts galdniekam – ir daži galvenie instrumenti, kas jāpārzina un jāprot lietot. Tāpat arī uzņēmējam – ir prasmes, kas jāpārvalda un kas ļauj pašiem tikt galā ar saviem jautājumiem un problēmām. Mēs inkubatorā cenšamies iedot šos darbarīkus, lai uzņēmums pats saviem spēkiem varētu kļūt par meistaru.”

Kas ir Zaļo tehnoloģiju inkubators?

  • Zaļo tehnoloģiju inkubators (ZTI) ir projekts Norvēģijas finanšu instrumenta programmā “Inovācijas zaļās ražošanas jomā”, kuru realizē SIA “Green Industry Innovation Center” (GIIC), Ekonomikas ministrija (EM) un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA). Projekta ietvaros ZTI sniedz pirmsinkubācijas un inkubācijas pakalpojumus, dodot iespēju ideju autoriem testēt savu ideju, saņemt finansiālu atbalstu, kā arī saņemt palīdzību klientu piesaistē.
  • Pirmsinkubācijas atbalsta mērķis ir nodrošināt ideju plūsmu neliela apjoma grantu shēmas atbalstam, t. i., pirmsinkubācija ir procesa neatņemama sastāvdaļa tiem ideju autoriem, kuri plāno pieteikties LIAA izsludinātajā neliela apjoma grantu shēmā un pretendēt uz grantiem 10 000 līdz 140 000 eiro apmērā.
  • Inkubācijas pakalpojumus saņem uzņēmumi, kuri guvuši pozitīvu LIAA lēmumu attiecībā uz neliela apjoma grantu shēmas atbalstu, proti, papildus LIAA grantam uzņēmumi paralēli var saņemt inkubācijas pakalpojumus Zaļo tehnoloģiju inkubatorā.
  • ZTI atbalsta šādas jomas:
    – atjaunojamās enerģijas ražošana;
    – videi draudzīgu un energoefektīvu materiālu un produktu radīšana ēkām un būvēm;
    – tīra transportēšana;
    – ūdens resursu vadība;
    – atkritumu apsaimniekošana;
    – ekodizains;
    – jebkuru citu ar produktiem, tehnoloģijām vai procesiem saistīto uzlabojumu veikšana, kas dod ieguldījumu enerģijas efektīvai izmantošanai, izmešu samazināšanai un mazākam resursu patēriņam.


Teksts un foto:
Dzintra Švarcbaha


Comments

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *