Kas jāzina par automašīnu iepirkumiem

Septembrī notikušajā Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB), Auto asociācijas un Latvijas Auto nomu asociācijas rīkotajā seminārā dalībnieki diskutēja par nozares aktualitātēm.

IUB vadītāja Dace Gaile semināra atklāšanas uzrunā pateicās nozares pārstāvjiem par iniciatīvu pasākuma rīkošanā un vērsa uzmanību uz patlaban notiekošo ES iepirkumu direktīvu normu iekļaušanu Latvijas likumos. “Būs pilnīgi jauns Publisko iepirkumu likums un Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likums. Būs jaunas procedūras un daudz citu pārmaiņu, kas diemžēl indē mūsu dzīvi. Jaunās direktīvas arī uzsver nepieciešamību iepirkumu procesos vairāk iesaistīt nozaru asociācijas,” sacīja D. Gaile.

Automašīnu iepirkumu īpatsvars visos izsludinātajos iepirkumos ir samērā neliels – no pērn izsludinātajiem 16 000 iepirkumu “auto iepirkumi veidoja aptuveni 2%. Par auto piegādi un nomu pērn saņemtas 13 sūdzības, šajā gadā 15. Par mehānisko transporta līdzekļu piegādi un nomu – attiecīgi 46 un 29 sūdzības. IUB Metodoloģijas departamenta direktora vietnieks Oskars Putāns, vētījot visbiežāk risināmās problēmas un iesniegumu izskatīšanas praksi automašīnu iepirkumos, vērsa uzmanību, ka automašīnu iepirkumi nav tik sarežģīti kā būvniecības iepirkumi. “Auto iepirkumos ir vieglāk izvirzīt prasības un izvēlēties piegādātājus,” tā IUB eksperts. Viņš nosauca piecus visbiežāk risināmos automašīnu iepirkumu samezglojumus, tostarp:

  • citu pasūtītāju gatavoto tehnisko specifikāciju izmantošana, tās nav konkrētā pasūtītāja vajadzībām atbilstošas,
  • nesamērīgas, nepamatotas prasības attiecībā uz pretendentu iepriekšējo pieredzi,
  • uz kādu konkrētu piegādātāju vērstas tehniskās specifikācijas prasības,
  • netiek rēķinātas dzīves cikla izmaksas (ne vienmēr viszemākā cena nozīmē visizdevīgāko piedāvājumu),
  • vērtējot pēc saimnieciski visizdevīgākā piedāvājuma nosacījumiem, neņem vērā, ka var būt “0” cena (šādi gadījumi visvairāk attiecas uz automašīnu nomu).


O. Putāns arī iztirzāja vairākus IUB iesniegumu izskatīšanas komitejas lēmumus par saņemtajām sūdzībām.

Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš savu uzstāšanos bija nosaucis: “Ripot vai velties?” Auto asociācija šā gada janvārī IUB iesniedza labās prakses vadlīnijas automašīnu un automašīnu nomas iepirkumu rīkošanai, kas atrodamas IUB mājas vietnē.

Rūtiņš nosauca piecus autoparka vadības soļus, tostarp:

  • pārzināt lietojumu,
  • vērtēt ekspluatāciju,
  • pārzināt piedāvājumu,
  • definēt mērāmas prasības,
  • uzraudzīt līguma izpildi.

“Ja nav vēlmes, zināšanu vai iespēju darīt kaut vienu no šiem soļiem, tad labāk neko nepirkt!” aicināja eksperts.

Turpinājumā viņš iztirzāja “Labās prakses ieteikumus jaunu un lietotu automobiļu piegādes un nomas (pilna servisa) iepirkumos”. I. Rūtiņš aicināja savlaicīgi izsludināt automašīnu iepirkuma konkursus, jo lielu partiju ražošanai var būt nepieciešami trīs līdz seši mēneši.

Auto asociācijas projektu vadītājs Pēteris Rubulis seminārā stāstīja par auto klasifikatoru un atbildēja uz jautājumiem.

Savukārt Latvijas Auto nomu asociācijas valdes priekšsēdētājs Arnis Jaudzems līdzīgi kā I. Rūtiņš uzsvēra – lai iepirkuma konkurss notiktu kvalitatīvi, ātri un lēti, tas ir jāplāno laikus. Latvijā pērn pavisam notika 115 dienesta auto nomu iepirkuma konkursi, kur iznomāja 437 automašīnas. A. Jaudzems nosauca vairākus sliktos piemērus – pircējs gatavo specifikāciju, kas ir atbilstoša vienam modelim, bet šādu automašīnu vairs neražo. Mēdz būt gadījumi, kad ilgtermiņa nomas konkursos izvirza prasības jaunu automašīnu pārdošanā, vienā iepirkumā figurē gan operatīvā līzinga, gan arī finanšu līzinga prasības. Izrādās, ka automašīnas piegādes pakalpojumu sniedzēji vienlaikus pārdod arī sēklas. Par A. Jaudzema ieteikumiem korekta auto nomas iepirkuma sagatavošanā lasiet IUB mājas vietnē, kur publicētas visu semināra dalībnieku prezentācijas.

Teksts: SANDRIS GUNVALDIS
Foto: GUNTIS PILSĒTNIEKS, Vizuālo mediju aģentūra


Comments

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *