Profesiju atalgojuma novērtēšana un izmaiņas elektroniskās deklarēšanas sistēmā sakarā ar grozījumiem Publisko iepirkumu likumā


Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) sniedz skaidrojumu par tiesību normas piemērošanu un Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (turpmāk – EDS) jaunajām funkcionalitātēm, kas ir ieviestas saistībā ar grozījumiem Publisko iepirkumu likumā (turpmāk – likums).

1. Labojumi likumā

2015. gada augustā stājās spēkā likuma 48. panta 1.’daļas prasības, saskaņā ar kurām pasūtītājam ir pienākums izvērtēt, vai piedāvājums nav nepamatoti lēts. Nepamatoti lēto piedāvājumu konstatē, ja pretendenta vai tā piedāvājumā norādīto apakšuzņēmēju darba ņēmēju vidējā stundas tarifa likme kaut vienā no profesiju grupām pirmajos trijos gada ceturkšņos pēdējo četru gada ceturkšņu periodā līdz piedāvājuma iesniegšanas dienai ir mazāka par 80 procentiem (vai nesasniedz valstī noteikto minimālo stundas tarifa likmi) no darba ņēmēju vidējās stundas tarifa likmes attiecīgajā profesiju grupā valstī minētajā periodā pēc VID apkopotajiem datiem, kas publicēti VID mājaslapā. Vienlaikus likuma 48. panta 1.’daļā minēts, ka pasūtītājs pieprasa, lai pretendents kopā ar piedāvājumu iesniedz izdrukas no EDS par pretendenta un tā piedāvājumā norādīto apakšuzņēmēju vidējām stundas tarifa likmēm profesiju grupās.

2. Profesiju grupas definīcija

Ņemot vērā, ka likumā ir paredzēts profesiju grupu atalgojuma novērtējums, bet profesiju klasifikatoram ir daudzlīmeņu struktūra, nodokļu maksātāji bieži uzdod jautājumus, kas saistīti ar profesiju grupas noteikšanu.

Profesiju grupas definīcija ir sniegta Ministru kabineta 2010. gada 18. maija noteikumu Nr.461 “Noteikumi par Profesiju klasifikatoru, profesijai atbilstošiem pamatuzdevumiem un kvalifikācijas pamatprasībām un Profesiju klasifikatora lietošanas un aktualizēšanas kārtību” 9. punktā: “Profesijas kodā pirmās četras zīmes (cipari) atbilst Starptautiskās Darba organizācijas noteiktajai starptautiskajai profesiju klasifikācijai un raksturo profesiju klasifikācijas hierarhiju klasifikatora grupās:

9.1. pirmais cipars norāda pamatgrupas kārtas numuru;
9.2. otrais cipars (kopā ar pirmo) norāda apakšgrupas koda numuru;
9.3. trešais cipars (kopā ar pirmajiem diviem) norāda mazās grupas koda numuru;
9.4. ceturtais cipars (kopā ar pirmajiem trim) norāda atsevišķās grupas koda numuru.”

Profesiju klasifikatora līmeņu piemērs

Profesiju klasifikatora līmenis Profesiju klasifikators
Profesiju pamatgrupa 7 Kvalificēti strādnieki un amatnieki
Profesiju apakšgrupa 71 Būvnieki un tiem radniecīgu profesiju strādnieki (izņemot elektriķus)
Profesiju mazā grupa 711 Būvnieki un tiem radniecīgu profesiju strādnieki
Profesiju grupa 7111 Ēku būvnieki
Profesija 711101 Ēku celtnieks
Profesija 711102 Būvnieks

Nodokļu maksātāji, zinot nodarbināto profesiju kodus, var relatīvi viegli noteikt arī atbilstošās profesijas grupas kodu, kas ir profesijas koda pirmās četras zīmes. 1. tabulā redzams piemērs, kā profesiju klasifikatora struktūra tiek atspoguļota VID mājaslapā publicētā profesiju atalgojumu statistikā.

3. Profesiju grupu atalgojuma analīzes periods

Izsniedzot izziņu par profesiju grupu atalgojuma atbilstību, VID vērtēs atalgojumu periodā, kas sākas 12 mēnešus pirms mēneša, kurā tiks pieprasīta izziņa, un beidzas trīs mēnešus pirms mēneša, kurā tiks iesniegts piedāvājums. Piemēram, ja pretendents pieprasa izziņu, kuru plāno iesniegt iepirkumu komisijai 2015. gada augustā, periods, par kuru analizēs profesiju grupu atalgojumu, ir no 2014. gada augusta līdz 2015.gada aprīlim. Pēdējie trīs taksācijas periodi, t.i., 2015. gada maijs – jūlijs, saskaņā ar normatīvā akta prasībām tiek izslēgti no analīzes.

Pēdējo taksācijas periodu izslēgšana no analīzes ir nepieciešama tehnisku iemeslu dēļ: par pēdējiem trim taksācijas mēnešiem faktiski nav iespējams pilnvērtīgi novērtēt profesiju grupu atalgojuma līmeni valstī – augusta sākumā vēl tikai sākas jūlija nodokļu pārskatu iesniegšana, norisinās darbs pie maija un jūnija kavēto nodokļu pārskatu saņemšanas un apstrādes.

Jauniem nodokļu maksātājiem profesiju grupu atalgojuma analīzes periodu nosaka pēc citiem kritērijiem. Ja pretendents kā nodokļu maksātājs ir reģistrēts pēdējo četru gada ceturkšņu periodā līdz piedāvājuma iesniegšanas dienai, ņem vērā darba ņēmēju vidējo stundas tarifa likmi periodā no nākamā mēneša pēc reģistrācijas mēneša līdz piedāvājuma iesniegšanas dienai.

4. Profesiju grupu atalgojuma noteikšanas metodoloģija

Likuma 48. panta 1.’daļas prasības paredz pretendenta profesiju grupu atalgojuma salīdzināšanu ar valsts vidējo profesiju grupu atalgojumu un minimālo stundas tarifa likmi valstī. Profesiju grupu atalgojuma analīzei izmanto datus no šādiem nodokļu pārskatiem:

  • ziņojumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no darba ņēmēju darba ienākumiem, iedzīvotāju ienākuma nodokli un uzņēmējdarbības riska valsts nodevu;
  • ziņas par darba ņēmējiem.

Informāciju apkopo par visām darba vietām, kas analizējamā periodā atbilst šādiem nosacījumiem:

  • ir norādīta profesija;
  • ir norādīti ienākumi, kas nav vienādi ar nulli;
  • ir norādītas nostrādātās stundas, kas nav vienādas ar nulli.

Informācija tiks apkopota par visiem darbiniekiem uzņēmumā, kuri analizētajā periodā atbilst minētajām prasībām, neatkarīgi no darba attiecību aktualitātes datu analīzes brīdī.

Ja kopējais nostrādāto stundu skaits analizējamā periodā ir nulle (piemēram, darbinieks ir bijis atvaļinājumā vai tam ir izsniegta darbnespējas lapa, vai uzņēmumā ir dīkstāve), šis darba ņēmējs tiek izslēgts no profesiju grupas vidējās stundas tarifa likmes aprēķina. No vidējās stundas tarifa likmes aprēķina izslēdz arī darba vietas ar nulles ienākumiem.

Ņemot vērā, ka kopējā ienākumu summā ir iekļauti arī ienākumi, kas nav tieši saistīti ar nostrādāto stundu skaitu, lai novērstu darba tirgus situācijai neatbilstoši augstas vidējās stundas tarifa likmes izveidi profesijām ar relatīvi nelielu darba vietu skaitu, aprēķinot vidējo profesiju grupu atalgojumu valstī, aprēķinā neiekļauj informāciju par darba vietām, kas atbilst vismaz vienam no šādiem aprakstiem:

  • visu profesiju pamatgrupu darba vietas ar darba vietas stundas tarifa likmi virs 100 euro, kurām nostrādāto stundu skaits pārskata periodā (deviņos mēnešos) ir vienāds vai mazāks par 60 stundām;
  • astotās un devītās profesiju pamatgrupas darba vietas ar darba vietas stundas tarifa likmi virs 50 euro, kurām nostrādāto stundu skaits pārskata periodā (deviņos mēnešos) ir vienāds vai mazāks par 60 stundām.

Savukārt, aprēķinot vidējo profesiju grupu atalgojumu konkrētam nodokļu maksātājam, informācija par darba vietām, kas atbilst minētajiem aprakstiem, tiek iekļauta analīzē.
Kopējās profesiju grupas nostrādātās stundas aprēķina, summējot visu analīzes perioda mēnešu nostrādātās stundas noteiktajā profesiju grupā.
Kopējos ienākumus aprēķina, summējot visu analīzes perioda mēnešu visu darba vietu ienākumus noteiktajā profesiju grupā.
Vidējo stundas tarifa likmi profesiju grupai aprēķina, kopējos ienākumus dalot ar kopējām nostrādātajām stundām.

5. Profesijas atalgojuma noteikšana profesijas maiņas gadījumā

Ņemot vērā, ka darba devējs deklarē nodarbināto mēneša darba ienākumus, bet nodarbināto profesijas maiņu var deklarēt arī mēneša vidū, VID ir formulējis profesijas noteikšanas principu profesijas maiņas gadījumā. Profesijas maiņas gadījumā darba ņēmēja profesiju (un atbilstošu profesiju grupu) nosaka pēc aktuālās darba vietas profesijas mēneša beigās.
Piemēram, profesijas maiņa no grāmatveža uz galveno grāmatvedi notika 2015.gada 20.februārī. Izziņa tiek pieprasīta par periodu: 2014.gada augusts–2015.gada aprīlis. Fiziskās personas ienākumiem piesaistīs šādas profesijas:

Profesiju identifikācija profesijas maiņas gadījumā

Taksācijas periods Profesija
2014.gada augusts grāmatvedis
2014.gada septembris grāmatvedis
2014.gada oktobris grāmatvedis
2014.gada novembris grāmatvedis
2014.gada decembris grāmatvedis
2015.gada janvāris grāmatvedis
2015.gada februāris galvenais grāmatvedis
2015.gada marts galvenais grāmatvedis
2015.gada aprīlis galvenais grāmatvedis

6. Informācijas publikācija par profesiju grupu vidējām stundas tarifa likmēm valstī

2015.gadā augustā nodokļu maksātājiem būs pieejama informācija par trim analīzes periodiem:

  • 2014.gada jūliju–2015.gada martu;
  • 2014.gada augustu–2015.gada aprīli – periods ir aktuāls iepirkumiem, kuriem plānotais piedāvājuma iesniegšanas mēnesis ir 2015.gada augusts;
  • 2014.gada septembri–2015.gada maiju – periods ir aktuāls iepirkumiem, kuriem plānotais piedāvājuma iesniegšanas mēnesis ir 2015.gada septembris.

Informācija par profesiju grupu vidējām stundas tarifa likmēm valstī ir atrodama VID mājaslapā sadaļas “Publisko iepirkumu likuma normu piemērošana” apakšsadaļā “Profesiju grupu vidējās stundas tarifa likmēs valstī”.

Turpmāk VID apkopos datus par profesiju grupu vidējām stundas tarifa likmēm valstī katru mēnesi, papildot šo sarakstu ar jauno deviņu mēnešu periodu.

7. Profesiju grupu atalgojuma atbilstības kontroles process

Lai apliecinātu sava uzņēmuma atalgojuma atbilstību, pretendentam būs nepieciešams izdrukāt no EDS izziņu par vidējo stundas tarifa likmi.

Ja izziņā ietvertā informācija neradīs iepirkumu komisijai pārliecību par pretendenta atbilstību likuma prasībām, pasūtītājs var pieprasīt VID sniegt atzinumu par pretendenta profesiju grupu vidējās tarifa stundas atbilstību likuma prasībām. Pieprasot VID atzinumu, pasūtītājam jānorāda pretendenta iesniegtās izziņas izdrukas datums un periods, par kuru jāsniedz atzinums.
VID ir pienākums sniegt atzinumu 15 dienu laikā. Pretendenta stundu tarifa likmi VID izvērtēs, izmantojot šādu informāciju:

  • nodokļu pārskatos un deklarācijās sniegtie dati;
  • informācija no trešajām pusēm;
  • nodokļu maksātāja papildus sniegtā informācija;
  • cita VID rīcībā esošā informācija.

8. Izmaiņas EDS

Lai nodrošinātu likuma 48.panta 1.’daļas izpildi, sākot ar 2015.gada 1.augustu, ikvienam darba devējam (nodokļu maksātājam), izmantojot EDS, būs pieejams gan izvērsts pārskats par uzņēmuma darba ņēmēju vidējām stundas tarifa likmēm, gan arī atsevišķa izziņa par vidējām stundas tarifa likmēm iesniegšanai iepirkuma konkursos.

Pārskats par darba ņēmēju vidējām stundas tarifa likmēm būs pieejams EDS lietotājam. Izvēloties konkrētu mēnesi (piemēram, 2015.gada augustu), tiks attēlota VID apkopotā informācija atbilstoši likuma 48.panta 1.’daļas nosacījumiem izvēlētā aprēķina periodā. Iegūtajā pārskatā tiks attēlota vidējā stundas tarifa likme katrā profesiju grupā uzņēmumā, vidējā stundas tarifa likme valstī un aprēķinātie 80 % no vidējās stundas tarifa likmes valstī, salīdzinot rezultātu ar vidējo stundas tarifa likmi uzņēmumā. Pārskatā tiks attēlota arī detalizēta informācija par katru darba ņēmēju: darba ņēmēja personas kods, vārds, uzvārds, profesijas kods un nosaukums, kopējie ienākumi un kopējās nostrādātās stundas, katra darba ņēmēja pārstāvētās profesijas vidējā stundas tarifa likme uzņēmumā un tās atbilstība attiecīgās profesijas vidējai stundas tarifa likmei valstī, kā arī katra darba ņēmēja pārstāvētās profesijas vidējās stundas tarifa likmes atbilstība 80 % no attiecīgās profesijas stundas tarifa likmes valstī. Savukārt vidējā profesijas grupas stundas tarifa likme valstī būs identiska VID mājaslapā publicētajai informācijai.

Izziņa par vidējo stundas tarifa likmi būs pieejama EDS sadaļā “Izziņas”. Dati izziņā tiks atlasīti pēc tāda paša principa kā pārskatā par darba ņēmēju vidējām stundas tarifa likmēm – EDS lietotājam būs jānorāda konkrēts mēnesis (piemēram, 2015.gada augusts), salīdzinot ar kuru tiks attēlota VID apkopotā informācija atbilstoši likuma 48.panta 1.’daļas nosacījumiem izvēlētā aprēķina periodā. Izziņā tiks attēloti darba ņēmēju profesiju grupu kodi un nosaukumi, vidējās stundas tarifa likmes uzņēmumā, vidējās profesiju grupu stundas tarifa likmes valstī saskaņā ar VID mājaslapā publicētajiem datiem, kā arī atsevišķi tiks norādīta profesiju grupu vidējo stundas tarifa likmju uzņēmumā atbilstība profesiju grupu vidējām stundas tarifa likmēm valstī un atbilstība 80 % no vidējām profesiju grupu stundas tarifa likmēm valstī. Gan izziņā, gan arī pārskatā tiks atspoguļots publiskajam iepirkumam norādītais piedāvājuma iesniegšanas mēnesis un tam atbilstošais vidējo stundas tarifa likmju aprēķina periods.

Ar 2015.gada 1.augustu stājas spēkā arī grozījums likuma 39.1panta astotās daļas 2.punktā, t.i., pasūtītājs, konstatējot, ka saskaņā ar VID publiskajā nodokļu parādnieku datubāzē pēdējās datu aktualizācijas datumā ievietoto informāciju pretendentam vai tā apakšuzņēmējam dienā, kad paziņojums par līgumu publicēts Iepirkumu uzraudzības biroja mājaslapā, vai dienā, kad iepirkuma komisija pieņēmusi lēmumu par iepirkuma uzsākšanu, ja attiecībā uz iepirkuma procedūru nav jāpublicē paziņojums par līgumu, vai arī dienā, kad pieņemts lēmums par iespējamu līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu, ir nodokļu parādi, tajā skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādi, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, nosaka termiņu – 10 dienas pēc informācijas izsniegšanas vai nosūtīšanas dienas – apliecinājuma iesniegšanai par to, ka pretendentam vai tā apakšuzņēmējam norādītajā datumā nav nodokļu parādu, tajā skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro. Ņemot vērā jaunos likuma grozījumus, ar 2015.gada 1.augustu EDS klientiem tiks nodrošināta iespēja izdrukāt izziņu par nodokļu nomaksu jebkurā mēneša datumā.

Vairāk par izmaiņām EDS sakarā likuma grozījumiem lasiet VID mājaslapā sadaļas “EDS” apakšsadaļā “Palīgmateriāli”, kur ir atrodama informācija par:

  • EDS klientu sagatavoto izziņu par darbinieku vidējām stundas tarifa likmēm un izziņu par nodokļu parādiem pārbaudes līdzekļi;
  • izziņu par vidējo stundas tarifa likmi;
  • pārskatu par darbinieku vidējām stundas tarifa likmēm Nodokļu maksātāju datu sistēmā;
  • izziņu par nodokļu parādu.

Comments

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *