Jau vairākus gadus nozarē un arī Saeimā notiek diskusijas par to, vai pastāvošie noteikumi pašvaldību un valsts iestāžu, uzņēmumu izsludināto iepirkumu vērtēšanai ir objektīvi un sabiedrības interesēm atbilstoši. Patlaban tie nosaka, ka pašvaldībām un valsts iestādēm, izvērtējot dalībniekus, iepirkumā ir jāvadās galvenokārt pēc zemākās cenas. Tomēr vairākkārt ir pierādījies, ka zemākā cena nevar būt noteicošais faktors, jo nereti tā tiek sasniegta, pazeminot pakalpojuma kvalitāti.
Lai pašvaldības saviem iedzīvotājiem varētu piedāvāt ne vien lētāko pakalpojuma cenu, bet arī teicamu tā kvalitāti, būtiski, izvērtējot konkursos iesniegtos piedāvājumus, ņemt vērā katra atkritumu apsaimniekošanas piedāvājuma saimniecisko izdevīgumu. Arī Saeima šā gada 26. februārī otrajā lasījumā atbalstīja Atkritumu apsaimniekošanas likuma labojumu redakciju, kas paredz, ka, izvēloties atkritumu apsaimniekotāju, kā nosacījums būs jāpiemēro piedāvājuma saimnieciskais izdevīgums, nevis zemākā cena. Tātad cena būs viens no vissvarīgākajiem vērtēšanas kritērijiem, tomēr ne izšķirošais. Tādā veidā tiks nodrošināts, ka pašvaldības un to iedzīvotāji saņems nevis lētāko pakalpojumu, par kura kvalitāti neviens nevar būt drošs, bet tādu pakalpojumu, kura kvalitāte un cena atrodas līdzsvarā.
Vērtējot iepirkumā iesniegtos piedāvājumus, visbūtiskākais, lai atkritumu apsaimniekošanas pakalpojums būtu maksimāli orientēts uz klientu. Rūpīgi jāizvērtē vairāki nosacījumi, tostarp pakalpojumu sniedzēja spēja pielāgoties klienta vēlmēm gan atkritumu izvešanas intensitātē, gan papildus piedāvāto pakalpojumu klāstā. Apsaimniekotājam jāspēj piedāvāt pakalpojums, kas ir ērts klientam, piemēram, konteineru izstumšanu, dažādus iepakojumus, t. sk. speciālus maisus atkritumu savākšanai u. c. ar atkritumu apsaimniekošanu tieši saistītus pakalpojumus.
Svarīgi ir arī iedzīvotājiem piedāvājamie papildu pakalpojumi, kas var būt ietverti jau piedāvātajā cenā vai arī piedāvāti par papildu maksu. Tas arī varētu būt viens no vērtēšanas kritērijiem, vai tie ir iekļauti piedāvājuma cenā, cik daudz to ir, vai tie attiecas uz specifiskām iedzīvotāju grupām vai visām, vai tie ir saistīti ar ērtāku un pieejamāku pakalpojumu, vai tikai ar norēķinu kārtību u. tml. Tāpat svarīgs nosacījums ir, lai atkritumu apsaimniekotājs varētu nodrošināt teicamu servisu klientiem. Būtiska ir iespēja pieņemt apmeklētājus klātienē, izskatīt savu klientu iesniegumus un sūdzības. Savukārt mazāk punktus varētu piešķirt, ja klientu apkalpošanas centrs vai klientu apkalpošanas speciālisti ir pieejami pašvaldībā tikai dažas dienas mēnesī. Tāpat cilvēkiem jābūt iespējai saņemt jebkuru viņus interesējošo informāciju pa tālruni – gan fiksēto, gan mobilo telefonu – un arī ar e-pasta starpniecību. Ņemot vērā, ka Latvijas cilvēki aizvien aktīvāk izmanto internetu informācijas meklēšanai, visai aktuālajai informācijai jābūt pieejamai arī atkritumu apsaimniekotāja mājaslapā.
Svarīga nozīme pakalpojuma kvalitātes nodrošināšanai ir arī apsaimniekotāja autoparka kvalitātei. Tam jābūt teicamā kārtībā – vismaz 50% no atkritumu apsaimniekošanas zonā klientu apkalpošanai izmantotā autotransporta jāatbilst EURO 4 klasei. Tāpat arī apsaimniekotājam pieejamā specializētā autotransporta skaitam konkrētajā apsaimniekošanas pakalpojuma sniegšanas zonā
vismaz par 20% jāpārsniedz nepieciešamais daudzums. Tie ir svarīgi nosacījumi atkritumu savākšanas nepārtrauktības nodrošināšanai. Neapšaubāmi, automašīnas mēdz bojāties un lūzt, tālab jābūt
autotransporta rezervei, lai nerodas situācija, ka vienas salūzušas automašīnas dēļ apsaimniekotājs nespēj veikt savus pienākumus, no kā ciestu konkrētās pašvaldības iedzīvotāji. Patlaban ir pieejams tehniskais risinājums, kas iedzīvotājiem ļauj sekot līdzi atkritumu savākšanas transportlīdzekļa maršrutam, lai precīzi zinātu izvešanas laiku. Praksē šāda iespēja būtu noderīga, ja no rīta aizmirsts izstumt konteineru un vajadzīgs noskaidrot, vai atkritumu savācējs jau ir nobraucis gar māju. Šāds risinājums arī varētu liecināt par pretendenta spēju nodrošināt kvalitatīvāku un iedzīvotājam ērtāku pakalpojumu. Ņemot vērā, ka Latvijā aizvien populārāka kļūst atkritumu dalītā vākšana un cilvēki tiešām izrāda vēlmi šķirot atkritumus, svarīgi, lai attiecīgais pakalpojuma sniedzējs varētu nodrošināt šādu iespēju ikvienas pašvaldības iedzīvotājiem. Tāpēc viens no nosacījumiem, izvēloties apsaimniekotāju, ir tā spēja piedāvāt risinājumus
atkritumu dalītās vākšanas organizēšanai. Tas paredz dalītās vākšanas punkta izveidi un apsaimniekošanu, kā arī dalītās vākšanas laukumu uzturēšanu.
Spēja īstenot Latvijas atkritumu apsaimniekošanas politiku, kas paredz uz pusi samazināt poligonos noglabājamo atkritumu apjomu, ir viens no vissvarīgākajiem nosacījumiem, izvērtējot iepirkumā iesniegto pretendentu piedāvājumus. Potenciālajam apsaimniekotājam jābūt plānam, lai sasniegtu attiecīgo mērķi, kā arī iespējām šo plānu īstenot.
Taču ar visiem šiem kritērijiem nevajadzētu arī aizrauties, tas var novest otrā grāvī. Neatbalstāma prakse atkritumu apsaimniekošanā ir vēlme pieprasīt un vērtēt aprakstus par atkritumu apsaimniekošanu. Ir jāvērtē konkrētas un salīdzināmas lietas. Tieši pasūtītāja pienākums ir sastādīt detalizētu tehnisko specifikāciju, kas mazina interpretācijas iespējas un ļauj pretendentam precīzi iestrādāt piedāvājumā atkritumu apsaimniekošanas aspektus. Ja tehniskā specifikācija ir pietiekami detalizēta, tad arī pretendentu piedāvājumi būs detalizēti.
Rezumējot – saimnieciskā izdevīguma kritēriju piemērošana publiskā iepirkuma sagatavošanā ļaus pašvaldībai izvēlēties pakalpojuma sniegšanai to uzņēmumu, kas spēs piedāvāt videi draudzīgu un uz iedzīvotāju interesēm orientētu pakalpojumu. Tāpēc, izvēloties apsaimniekotāju, līdzās pakalpojuma cenai ne mazāk svarīga ir uzņēmuma spēja sniegt cilvēkiem kvalitatīvu servisu un orientēties uz vides aizsardzības politikas mērķu sasniegšanu, tostarp pašvaldībā nodrošinot dalītu atkritumu vākšanu.
AUTORS: Jānis Butkevičs, “Eco Baltia grupa” valdes loceklis
Atbildēt