Satiksmes ministrija (SM) sagatavojusi normatīvo regulējumu Eiropas Savienības (ES) fondu finansējuma apguvei, lai izveidotu multimodālu sabiedriskā transporta tīklu ar sabiedriskā transporta savienojuma punktiem jeb Stacijām 2.0. Mērķis ir veicināt iedzīvotāju ērtu, ilgtspējīgu un daudzveidīgu mobilitāti, stiprinot dzelzceļu kā sabiedriskā transporta mugurkaulu. Noteikumi paredz, ka pašvaldībām un pašvaldību kapitālsabiedrībām būs iespēja pieteikties uz finansējumu 25 projektu Stacija 2.0 īstenošanai.
“Mums ir jāizmanto pieejamais ES fondu finansējums Staciju 2.0 attīstībai, veicinot sabiedriskā transporta izmantošanu pārvietojoties ikdienā, vienlaikus uzlabojot arī infrastruktūru. Īstenojot Stacija 2.0 konceptu, tiks nodrošināta pilsētu un reģionālā sabiedriskā transporta savienojamība, piedāvājot pasažieriem multimodālas pārvietošanās iespējas – dažādu transporta veidu pieejamību vienuviet”, norāda satiksmes ministrs Kaspars Briškens.
Projektu īstenošanai kopējais attiecināmais finansējums ir 88,7 miljoni eiro, tajā skaitā ES fondu finansējums 75,4 miljoni eiro un līdzfinansējums ne mazāks kā 13,3 miljoni eiro. Paredzēts, ka līdz 2026.gada 30.jūnijam ir jāīsteno vismaz pieci projekti, savukārt līdz 2029. gada 31. decembrim – vismaz 20 projekti.
Sabiedriskā transporta savienojuma punktu jeb Stacija 2.0 koncepta īstenošana ir viens no pasākumiem, kas veicinās pārvietošanās paradumu maiņu iedzīvotāju vidū, veidojot konkurētspējīgu sabiedriskā transporta piedāvājumu attiecībā pret privāto transportu, tostarp sasaistē ar mikromobilitāti. Tādējādi tiks samazināta transporta negatīvā ietekme uz vidi un sekmēta ES klimatneitralitātes mērķa sasniegšana.
MK noteikumi “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās” 2.3.1.2. pasākuma “Multimodāls sabiedriskā transporta tīkls” īstenošanas noteikumi” izstrādāti, lai noteiktu multimodāla sabiedriskā transporta tīkla izveidei nepieciešamā finansējuma apguves nosacījumus un projekta īstenošanas kārtību.
Noteikumi paredz, ka finansiālais atbalsts tiks sniegts dotāciju veidā publiskās infrastruktūras izveidei valsts teritorijā, lai veicinātu multimodāla sabiedriskā transporta tīkla attīstību ar dzelzceļu kā sabiedriskā transporta sistēmas mugurkaulu, vienlaikus veicinot arī mikromobilitāti. Projekta ietvaros tiks izveidoti sabiedriskā transporta savienojuma punkti jeb Stacijas 2.0, ierīkotas stāvvietas (Park&Ride) pie šīm stacijām, parastās jaudas uzlādes punkti, kā arī piemērotās maksas infrastruktūra, izmantojot viedus, digitālus un videi draudzīgus risinājums.
Papildu informācija
Savukārt ar Atveseļošanas fonda finansējumu 31,29 miljonu eiro apmērā Rīgā un Pierīgā plānota astoņu dzelzceļa staciju pilnveidošana, lai nodrošinātu iedzīvotājiem vairāku pakalpojumu pieejamību vienuviet. Sabiedriskā transporta savienojuma punktos – stacijās ar paplašinātu funkcionalitāti jeb Stacijās 2.0 tiek veidota infrastruktūra, kur pasažieri ērti varēs pārsēsties no privātā transporta sabiedriskajā, bezmaksas stāvvietā atstāt savu auto vai velosipēdu un turpināt ceļu ar vilcienu, pilsētas vai reģionālo autobusu. Šādas multifunkcionālas Stacijas 2.0 top Bolderājā, Šķirotavā, Zemitānos, Sarkandaugavā, Dauderos, Ziemeļblāzmā, Carnikavā un Saulkrastos. Tādējādi tiks nodrošināta dzelzceļa sasaiste ar pilsētas sabiedrisko transportu, velo un gājēju infrastruktūru un citiem risinājumiem, kas veicina ilgtspējīgu mobilitāti.
Plānots, ka Ziemeļblāzmas, Dauderu un Sarkandaugavas stacijās izveidojamie velosavienojumi iekļausies esošajā Rīgas pilsētas veloinfrastruktūrā. Savukārt Šķirotavas stacija tiks sasaistīta ar tramvaja un trolejbusu līniju pagarinājuma izbūvi un kopā ar to paredzēto veloinfrastruktūru. Daudzfunkcionālo staciju jeb Stacija 2.0 izveidi Rīgā nodrošinās Rīgas valstspilsētas pašvaldība, bet ārpus Rīgas – Pierīgas pašvaldības.