Mazais jeb zemsliekšņu iepirkums pēc 2013. gada 1. augusta

Šajā nodarbībā aplūkosim, kā jāveic mazais iepirkums, kas mainījies likumdošanā saistībā ar jaunākajiem grozījumiem Publisko iepirkumu likumā.



Kas ir mazais jeb zemsliekšņu iepirkums, kāpēc šo iepirkuma metodi tā sauc?
Mazais iepirkums ir iepirkuma metode, kura piemērojama zemākajos PIL noteiktajos līgumcenu sliekšņos, tas ir:

  • preču un pakalpojumu iepirkumos – no 3000 (ieskaitot) līdz 30000 (neieskaitot) latiem;
  • būvdarbu iepirkumos – no 10 000 (ieskaitot) līdz 120 000 (neieskaitot) latiem.

Kas ir kopīgs ar citām iepirkuma metodēm?
Mazajos iepirkumos tāpat kā atklātās iepirkuma procedūrās, pircējam jāievēro publiskā iepirkuma mērķi un iepirkuma komisijas darbības pamatprincipi.

Kādi iepirkuma posmi ir mazajam iepirkumam?
Kā jebkuram iepirkumam, arī mazajam iepirkumam ir vairāki posmi:

  • iepirkuma komisijas izveidošana un nepieciešamo ekspertu piesaiste;
  • iepirkuma dokumentu sagatavošana (t. sk. vajadzības apzināšana un tirgus izpēte);
  • iepirkuma norise:
    • iepirkuma izsludināšana,
    • piedāvājumu sagatavošanas laiks,
    • piedāvājumu saņemšana,
    • piedāvājumu atvēršana, izvērtēšana un lēmuma pieņemšana;
  • iepirkuma līguma slēgšana;
  • iepirkuma līguma vadība.

Kas drīkst piedalīties mazajā iepirkumā?
Mazajā iepirkumā var piedalīties jebkurš piegādātājs, un pasūtītājs, izvērtējot piedāvājumu atbilstību iepirkuma noteikumiem, nosaka uzvarētāju.

Kas regulē mazā iepirkuma norisi?
Iepirkums pēc norises ir ļoti līdzīgs atklātam konkursam, tikai to piemēro pie zemākiem līgumcenu sliekšņiem. Iepirkumu norisi regulē PIL 8.1

Tālāk detalizēti aplūkosim katru no mazā iepirkuma posmiem, un pircēja rīcību katrā no šiem posmiem.

Mazā iepirkuma norises posmi un iepirkumā iesaistīto personu rīcība
Iepirkuma dokumentu izstrāde, pamatojoties uz pircēju iepriekšējo pieredzi un tirgus izpētes datiem
Iepirkuma izsludināšana Iepirkumu izsludina publiski IUB mājaslapā tiešsaistes režīmā, aizpildot veidlapu Paziņojums par plānoto līgumu.

  • Iepirkuma dokumentiem jābūt pieejamiem pasūtītāja mājaslapā, tādējādi realizējot atklātības principu saskaņā ar PIL 2. panta 1. punktu. Tas ir obligāts nosacījums ievietot informāciju par konkrēto iepirkumu pasūtītāja mājaslapā. Ja pasūtītājam (piemēram, kādai pašvaldības iestādei – skolai, bērnudārzam, utt.) nav savas mājaslapas, tad tas šādu informāciju ievieto augstāk stāvošas institūcijas, proti, savas pašvaldības mājaslapā. Kopš iepirkuma sludinājuma veidlapas publicēšanas IUB mājaslapā pasūtītājs nodrošina iespēju ieinteresētajiem komersantiem uz vietas pasūtītāja iestādē iepazīties ar iepirkuma dokumentiem bez samaksas. Savukārt, ja komersants vēlas saņemt iepirkuma dokumentus (sakopētus, piemēram, ierakstītus CD), pasūtītājs ir tiesīgs pieprasīt samaksu par iepirkuma dokumentu pavairošanu, CD, un to nosūtīšanu pa pastu, ja to lūdzis komersants
Pasūtītāja mājaslapa Pasūtītāja mājaslapā publicē saskaņā ar PIL 8.1 panta trešo daļu noteiktās prasības attiecībā uz pretendentiem un iepirkuma priekšmetu, vērtēšanas kritēriju, kas ietverts iepirkuma dokumentos – iepirkuma noteikumos (vai jebkurš cits formulējums dokumentu kopumam)
Iepirkuma dokumenti Iepirkuma dokumenti ir:

  • iepirkuma noteikumu apstiprināšanas sēdes protokols, piedāvājumu atvēršanas un vērtēšanas protokoli, protokols, kurā iekļauts gala lēmums par uzvarētāja (-u) noteikšanu, kas tiek gatavots sēdē, kuras laikā iepirkuma komisija pārbauda VID un UR publiskajās datu bāzēs pieejamo informāciju. Protokoli ir vispārpieejama informācija, izņemot piedāvājumus (PIL 35. panta trešā daļa);
  • iepirkuma noteikumi (noteikumi piedāvājuma iesniegšanai, prasības pretendentiem, tehniskās specifikācijas, līgumprojekts;
  • iepirkuma izsludināšanas un rezultātu veidlapu izdrukas
Prasības pretendentiem Saistoša tikai PIL 8.1 piektā , (51) un (52) daļa un citas būtiskas prasības (piemēram, atļauja darboties noteiktā sertificētā jomā – būvniecībā, pārtikas apritē, medicīniska rakstura preču apritē, apdrošināšanas, naftas produktu apritē utt.)

Informācija Valsts iestāžu izsniegtās licences un atļaujas atrodama IUB mājaslapā saitē http://www.iub.gov.lv/node/214 vai UR mājaslapā http://www.ur.gov.lv/?a=1028

Vērtēšanas kritēriji Pircējs nosaka kritēriju, ko ņems vērā, lai no prasībām atbilstošajiem piedāvājumiem izvēlētos visizdevīgāko. Kritēriju izvēlei nav būtiski ievērot PIL 46. panta regulējumu, jo šī norma nav saistoša mazajiem iepirkumiem. Tādējādi pircēja kompetencē ir noteikt konkrētajam iepirkumam atbilstošāko vērtēšanas kritēriju (-us)
Prasības iepirkuma priekšmetam Pircējs, izstrādājot prasības pret iepērkamo produktu, var atsaukties uz PIL 17. pantu. Vēršu uzmanību, ka tas ir minimālais laiks, bet ja pasūtītājs var noteikt garāku laika periodu piedāvājumu gatavošanai, kas savukārt, iespējams, varētu ietekmēt arī iesniedzamo piedāvājumu sagatavošanas kvalitāti, komersanta iespēju detalizēti izstrādāt piedāvājumu un iepazīties ar konkrētā iepirkuma realizācijas apstākļiem. Atgādinu, ka ne vienmēr iepirkums ar zemu iepirkuma paredzamo līgumcenu ir vienkāršs pēc savas būtības.
Piedāvājumu gatavošanas laiks Kā minimālais piedāvājumu gatavošanas laiks ir noteikts – 10 kalendārās dienas, neskaitot valstī oficiāli noteiktās svētku dienas.

  • Preču piegādes, pakalpojuma sniegšanas vai būvdarbu veikšanas vietas apskate
  • Ieinteresēto personu sanāksmes un vietas apskates organizēšana, kā arī jautājumu uzdošana un atbilžu saņemšana nav paredzēta, ņemot vērā piedāvājumu gatavošanas īso laiku –10 kalendārās dienas, taču sanāksmi un vietas apskati var organizēt un sniegt atbildes uz jautājumiem, ja piegādātājiem tiek piedāvāts pietiekami daudz laika, lai pēc atbilžu saņemšanas un vietas apskates varētu kvalitatīvi sagatavot piedāvājumu (to nepieciešams savlaicīgi atrunāt mazā iepirkuma noteikumos, norādot konkrētu laiku un vietu sanāksmes norisei), ņemot vērā pēdējo iegūto informāciju

    Atgādinājums: kvalitatīva piedāvājumu saņemšana atkarīga arī no neskaidrību savlaicīgas noskaidrošanas, kas diemžēl nav iespējams, jo PIL nenosaka vietu apskates, jautājumu uzdošanas un atbilžu sniegšanas laiku, pasūtītāja kompetencē ir maksimāli skaidri formulētas prasības iepirkuma dokumentos. Savukārt, izstrādājot iepirkuma dokumentu, nedrīkst aizmirst, ka kļūdas nebūs iespējams labot, veicot grozījumus iepirkuma dokumentos, jo PIL neparedz grozījumu veikšanu mazajiem iepirkumiem

  • Jautājumu uzdošana pasūtītājam un atbilžu saņemšana
  • Iesniegumu (sūdzību) iesniegšana par iepirkuma dokumentos pieļautajām kļūdām
  • Nav paredzēta iesniegumu (sūdzību) iesniegšana un izskatīšana iesniegumu izskatīšanas sēdē par iepirkuma dokumentos pieļautajām kļūdām, jo PIL noteiktais piedāvājumu iesniegšanas laiks ir īss – ne mazāk kā 10 dienas

    Atgādinājums: PIL neliedz iepirkumiem (it īpaši sarežģītiem iepirkumiem), kuru līgumcenas iekļaujas mazā iepirkuma līgumcenu diapazonā, organizēt atklātas iepirkuma procedūras – konkursus, kuros piegādātājiem būtu plašākas iespējas aizstāvēt savas intereses, iesniedzot gan sūdzības, gan iesniegumu par iepirkumu dokumentos pieļautajām nepilnībām

    Piedāvājumu saņemšana Piedāvājumus reģistrē iesniegšanas secībā, nodrošinot, ka piegādātāji nav informēti par cita piegādātāja piedāvājuma iesniegšanas faktu (katru piedāvājumu, kas tiek iesniegts personīgi, reģistrē atsevišķā reģistrācijas lapā, kur parakstās arī piedāvājumu iesniedzējs). Savukārt piedāvājumiem, kas tiek piegādāti pa pastu vai ar kurjeru, uz aploksnes liek zīmogu vai rakstveida atzīmi par saņemšanas datumu un laiku;
    piedāvājumu iesniegšanā jāievēro precizitāte līdz sekundei, jo dažkārt nokavēta sekunde ir izšķiroša, lai uzskatītu, ka piedāvājums nav saņemts savlaicīgi
    Piedāvājumu atvēršana Pasūtītājam publiska piedāvājumu atvēršanas sanāksme nav saistoša (nav noteikta PIL 8.1 pantā), taču pasūtītājs to var paredzēt, norādot to iepirkuma dokumentos un paziņojumā par plānoto līgumu
    Piedāvājumu vērtēšana
    • Pēc piedāvājumu atvēršanas, to vērtēšana var noritēt, turpinot atvēršanas sēdi. Tas var notikt vienā vai vairākās dienās.
    • Vērtējot piedāvājumus, iesaku klasisko vērtēšanas gaitu:
      1) izvērtē piedāvājuma atbilstību vispārīgām prasībām (piedāvājums iesniegts cauršūts – tā, lai nav nomaināmas lapas, tas iesniegts valsts valodā, ir visas piedāvājuma sastāvdaļas (t. sk. tehniskais un finanšu piedāvājums), kā arī tas iesniegts ar uzņēmēja kompānijā esošas parakstīttiesīgas personas parakstu;
      2) pārbauda pretendenta atlases prasību apliecinošo dokumentu atbilstību, ja prasības izvirzītas saskaņā ar PIL 8.1 panta trešo daļu;
      3) pārliecinās, ka iesniegtais tehniskais piedāvājums atbilst tehniskajās specifikācijās izvirzītajām prasībām;
      4) pamatojoties uz finanšu piedāvājumu, nosaka pretendentu, kam būs piešķiramas līguma slēgšanas tiesības saskaņā ar iepirkuma noteikumos izvirzīto vērtēšanas kritēriju, ja uzņēmējs tiks atzīts par atbilstošu saskaņā ar PIL 8.1 panta piekto daļu
    • PIL 8.1 panta piektāi daļa nosaka, ka pasūtītājs izslēdz pretendentu no dalības iepirkumā, ja izpildās kaut viens no zemāk minētajiem nosacījumiem:
      • 1) pasludināts pretendenta maksātnespējas process (izņemot gadījumu, kad maksātnespējas procesā tiek piemērota sanācija vai cits līdzīga veida pasākumu kopums, kas vērsts uz parādnieka iespējamā bankrota novēršanu un maksātspējas atjaunošanu), apturēta vai pārtraukta tā saimnieciskā darbība, uzsākta tiesvedība par tā bankrotu vai tas tiek likvidētsii;

        2) pretendentam Latvijā vai valstī, kurā tas reģistrēts vai kurā atrodas tā pastāvīgā dzīvesvieta, ir nodokļu parādi, to skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādi, kas kopsummā kādā no valstīm pārsniedz 100 latusiii.

    • Informāciju par pretendenta maksātnespējas un likvidācijas procesu pieprasa no UR un informāciju par saimnieciskās darbības apturēšanu iegūst VID datu bāzē – VID lēmumu par nodokļu maksātāju saimnieciskās darbības apturēšanu. Faktu, ka informācija iegūta minētajā datubāzē, apliecina izdruka no šīs datubāzes, kurā fiksēts informācijas iegūšanas laiks.
    • Attiecībā uz pretendentu (neatkarīgi no tā reģistrācijas valsts vai pastāvīgās dzīvesvietas) informāciju par VID administrēto nodokļu parādiem, to skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādiem, kas kopsummā pārsniedz 100 latus, iegūst VID administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē. Faktu, ka informācija iegūta minētajā datubāzē, apliecina izdruka no šīs datubāzes, kurā fiksēts informācijas iegūšanas laiks.
    • Atkarībā no pārbaudes rezultātiem tālākā pasūtītāja rīcība ir:
      • a) neizslēdz pretendentu no turpmākās dalības iepirkumā, ja konstatē, ka saskaņā ar VID administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē esošajiem aktuālajiem datiem pretendentam nav VID administrēto nodokļu parādu, to skaitā VSAO iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 100 latus;

        b) informē pretendentu par to, ka tam konstatēti nodokļu parādi, to skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādi, kas kopsummā pārsniedz 100 latus, un nosaka termiņu – 10 darbdienas pēc informācijas izsniegšanas vai nosūtīšanas dienas – konstatēto parādu nomaksai un parādu nomaksas apliecinājuma iesniegšanai.

    • Pretendents, lai apliecinātu, ka tam nav VID administrēto nodokļu parādu, to skaitā VSAO iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 100 latus, iesniedz attiecīgās personas vai tās pārstāvja apliecinātu izdruku no VID elektroniskās deklarēšanas sistēmas par to, ka attiecīgajai personai laikā pēc pasūtītāja nosūtītās informācijas saņemšanas dienas nav nodokļu parādu, to skaitā VSAO iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 100 latus. Ja noteiktajā termiņā minētais apliecinājums nav iesniegts, pasūtītājs pretendentu izslēdz no turpmākās dalības iepirkumā.
    • Attiecībā uz ārvalstī reģistrētu (ārvalstī atrodas pastāvīgā dzīvesvieta) pretendentu PIRCĒJS pieprasa, lai tas termiņā, kas nav īsāks par 10 darbdienām pēc dienas, kad pieprasījums izsniegts vai nosūtīts, iesniedz attiecīgās ārvalsts kompetentās institūcijas izziņu, kas apliecina, ka:
      a) pretendentam nav pasludināts maksātnespējas process, tas neatrodas likvidācijas stadijā un tā saimnieciskā darbība nav apturēta;
      b) pretendentam attiecīgajā ārvalstī nav nodokļu parādu, to skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 100 latus.
    • Ja pasūtītājs informāciju par pretendentu, kura ir pamats pretendenta izslēgšanai no turpmākās dalības iepirkumā, iegūst tieši no kompetentās institūcijas, datubāzēs vai no citiem avotiem, pretendents ir tiesīgs iesniegt izziņu vai citu dokumentu par attiecīgo faktu gadījumos, kad pasūtītāja iegūtā informācija neatbilst faktiskajai situācijai.
    • Pēc informācijas saņemšanas un noskaidrošanas par nodokļu un maksātnespējas jautājumiem, PIRCĒJS nosaka uzvarētāju (-us), lēmumu iekļaujot noslēdzošajā vērtēšanas protokolā.
    • Lēmumā norāda visus pretendentus, kas vērtēšanas laikā tika noraidīti kā neatbilstoši, kā arī to noraidīšanas iemeslus, visu pretendentu cenas un uzvarētāja salīdzinošās priekšrocības attiecībā pret citu pretendentu piedāvājumiem
    Iepirkuma līguma slēgšana PIL 8.1 panta sestā daļa paredz ne tikai līguma slēgšanu, bet arī pircēja tiesības neslēgt iepirkuma līgumu, tas ir, pārtraucot iepirkumu objektīvu iemeslu dēļ un atzīmējot to tiešsaistes režīmā IUB
    Informēšana par rezultātu iepirkumā
    • Saskaņā ar PIL 8.1 panta septīto daļu pretendentu informē par rezultātu 3 darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas.
    • Pēc pretendenta pieprasījuma saņemšanas 3 darbdienu laikā izsniedz vai nosūta lēmumu (izrakstu no noslēdzošā protokola) par iepirkuma rezultātu.
    • Pircēja mājaslapā publicē lēmumu (izrakstu no noslēdzošā protokola) par iepirkuma rezultātu, neatkarīgi no tā, vai kāds no pretendentiem ir pieprasījis to publicēt pircēja mājaslapā
    Iepirkuma rezultātu ievietošana IUB mājaslapā tiešsaistes režīmā Ne vēlāk kā piecas darba dienas pēc tam, kad noslēgts līgums, pircējs informē IUB par iepirkuma rezultātu, aizpildot veidlapu Informatīvs paziņojums par noslēgto līgumu.
    Ne vēlāk kā dienā, kad stājas spēkā iepirkuma līgums vai tā grozījumi, pasūtītājs savā mājaslapā ievieto attiecīgi iepirkuma līguma vai tā grozījumu tekstu, atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai ievērojot komercnoslēpuma aizsardzības prasības. Iepirkuma līguma un tā grozījumu teksts ir pieejams pasūtītāja mājaslapā vismaz visā iepirkuma līguma darbības laikā, bet ne mazāk kā 36 mēnešus pēc līguma spēkā stāšanās dienas
    Iepirkuma līguma slēgšana
    • Iepirkuma līgumu var slēgt uzreiz pēc lēmuma pieņemšanas par līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu konkrētajam piegādātājam.
    • Nav jāievēro nogaidīšanas termiņš, jo pretendents nav tiesīgs iesniegt iesniegumu par pircēja pārkāpumiem piedāvājumu vērtēšanas gaitā.
    • Līguma tekstu ievieto pircēja mājaslapā ne vēlāk kā dienā, kad stājas spēkā attiecīgais iepirkuma līgums kā to nosaka PIL 8.1 panta astotā daļa
    Iesniegumu (sūdzību) iesniegšana Ja pretendents uzskata, ka ir aizskartas tā tiesības vai ir iespējams šo tiesību aizskārums,
    tas ir tiesīgs pieņemto lēmumu pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, pamatojoties uz PIL 8.1 panta 13. daļu
    Iepirkuma līguma pieejamība Iepirkuma līgums pieejams jebkurai personai PIL 69. pantā noteiktajā apjomā atbilstoši PIL 8.1 panta astotajā daļā norādītajā apjomā
    Iepirkuma līguma vadība Pasūtītājam, parakstot iepirkuma līgumu, ir būtiski sekot iepirkuma priekšmeta kvalitātei, apjomiem, kā arī norēķinu kārtībai; iepirkuma līguma darbības laikā apakšuzņēmēju nomaiņa veicama tikai, pamatojoties uz PIL 68. panta regulējumu
    Iepirkuma līguma grozījumi PIL 8.1 panta 121 daļa iv nosaka, ka grozījumus iepirkuma līgumā izdara, ievērojot PIL 67.1 panta noteikumus. Līguma grozījumu tekstu ievieto pircēja mājas lapā internetā ne vēlāk kā dienā, kad stājas spēkā attiecīgie iepirkuma līguma grozījumi. Tādējādi jebkura ieinteresētā persona varēs iepazīties ar līguma grozījumiem un izvērtēt, vai noslēgtais līguma vai līguma grozījumu teksts ir atbilstošs veiktā iepirkuma dokumentos noteiktajām līguma izpildes prasībām un līguma/līguma grozījumu atbilstību Pasūtītājam, parakstot iepirkuma līgumu, ir būtiski sekot iepirkuma priekšmeta kvalitātei, apjomiem, kā arī norēķinu kārtībai; iepirkuma līguma darbības laikā apakšuzņēmēju nomaiņa veicama tikai, pamatojoties uz PIL 68. panta regulējumusākotnējai līgumprojekta versijai, kas bija pievienota iepirkuma noteikumiem, izsludinot konkrēto iepirkumu



    Ņemot vērā, ka 2013. gada 1. augustā ir stājušies spēkā jauni grozījumi Publisko iepirkumu likumā, nākamajā numurā aplūkosim, kā iepirkumus organizēt iestādēs, kā veidot iepirkuma lietu, kā izstrādāt iepirkuma kārtību, kas atvieglotu iestādē strādājošo izpratni par iepirkumu organizēšanas kārtību, iepirkumu komisijās iesaistīto personu atbildības sfēru un pienākumu sadali, kā arī par iepirkumu plānošanu un iepirkumu norisi kopumā konkrētajā iestādē.

    Teksts: ASTRA BĒRZIŅA

    —————–
    i PIL redakcija, kas bija spēkā līdz 2013. gada 31. jūlijam, saskaņā ar PIL 8.1 panta piekto daļu, paredzēja apliecinājuma pieprasīšanu, iesniedzot reizē ar piedāvājumu, no piegādātāja, ka tam nav nodokļu parādu, kas lielāki par 100 latiem, kā arī piegādātāja uzņēmumam nav ierosināta maksātnespēja.
    ii Pēc 2013.gada 31.jūlija uzsāktajiem mazajiem iepirkumiem (izsludināti IUB mājaslapā) pretendents izslēdzams jau tad, kad uzsākts uzņēmuma likvidācijas process, nevis tad, ja tas būs likvidēts līdz līguma izpildes paredzamajam beigu termiņam, vērtējot, vai līgumu uzņēmējs varēs izpildīt līdz uzņēmuma likvidācijas procesa beigām.
    iii No šīs jaunās normas izriet, ka pietiek ar to vien, ka LR vai ārvalstīs reģistrēta uzņēmuma nodokļu parādi pārsniedz 100 latus kaut vai vienā valstī, pašreizējā norma paredzēja, ka nodokļu parādu summu summēja par visām valstīm (piemēram, 5 valstīs, katrā pa Ls 23 parāds) kopā, kurās LR vai ārvalstu uzņēmējam bija reģistrēta uzņēmējdarbība vai bija pastāvīga dzīvesvieta.
    iv PIL redakcijā šādas atrunas par iepirkuma līgumu grozīšanas ierobežošanu līgumiem, kas tika slēgti iepriekš maza iepirkuma ietvaros – nebija.


    Comments

    Atbildēt

    Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *