Šajā nodarbībā aplūkosim, kā jāveic mazais iepirkums, kas mainījies likumdošanā saistībā ar jaunākajiem grozījumiem Publisko iepirkumu likumā.
Kas ir mazais jeb zemsliekšņu iepirkums, kāpēc šo iepirkuma metodi tā sauc?
Mazais iepirkums ir iepirkuma metode, kura piemērojama zemākajos PIL noteiktajos līgumcenu sliekšņos, tas ir:
- preču un pakalpojumu iepirkumos – no 3000 (ieskaitot) līdz 30000 (neieskaitot) latiem;
- būvdarbu iepirkumos – no 10 000 (ieskaitot) līdz 120 000 (neieskaitot) latiem.
Kas ir kopīgs ar citām iepirkuma metodēm?
Mazajos iepirkumos tāpat kā atklātās iepirkuma procedūrās, pircējam jāievēro publiskā iepirkuma mērķi un iepirkuma komisijas darbības pamatprincipi.
Kādi iepirkuma posmi ir mazajam iepirkumam?
Kā jebkuram iepirkumam, arī mazajam iepirkumam ir vairāki posmi:
- iepirkuma komisijas izveidošana un nepieciešamo ekspertu piesaiste;
- iepirkuma dokumentu sagatavošana (t. sk. vajadzības apzināšana un tirgus izpēte);
- iepirkuma norise:
- iepirkuma izsludināšana,
- piedāvājumu sagatavošanas laiks,
- piedāvājumu saņemšana,
- piedāvājumu atvēršana, izvērtēšana un lēmuma pieņemšana;
- iepirkuma līguma slēgšana;
- iepirkuma līguma vadība.
Kas drīkst piedalīties mazajā iepirkumā?
Mazajā iepirkumā var piedalīties jebkurš piegādātājs, un pasūtītājs, izvērtējot piedāvājumu atbilstību iepirkuma noteikumiem, nosaka uzvarētāju.
Kas regulē mazā iepirkuma norisi?
Iepirkums pēc norises ir ļoti līdzīgs atklātam konkursam, tikai to piemēro pie zemākiem līgumcenu sliekšņiem. Iepirkumu norisi regulē PIL 8.1
Tālāk detalizēti aplūkosim katru no mazā iepirkuma posmiem, un pircēja rīcību katrā no šiem posmiem.
Mazā iepirkuma norises posmi un iepirkumā iesaistīto personu rīcība | |
Iepirkuma dokumentu izstrāde, pamatojoties uz pircēju iepriekšējo pieredzi un tirgus izpētes datiem | |
Iepirkuma izsludināšana | Iepirkumu izsludina publiski IUB mājaslapā tiešsaistes režīmā, aizpildot veidlapu Paziņojums par plānoto līgumu.
|
Pasūtītāja mājaslapa | Pasūtītāja mājaslapā publicē saskaņā ar PIL 8.1 panta trešo daļu noteiktās prasības attiecībā uz pretendentiem un iepirkuma priekšmetu, vērtēšanas kritēriju, kas ietverts iepirkuma dokumentos – iepirkuma noteikumos (vai jebkurš cits formulējums dokumentu kopumam) |
Iepirkuma dokumenti | Iepirkuma dokumenti ir:
|
Prasības pretendentiem | Saistoša tikai PIL 8.1 piektā , (51) un (52) daļa un citas būtiskas prasības (piemēram, atļauja darboties noteiktā sertificētā jomā – būvniecībā, pārtikas apritē, medicīniska rakstura preču apritē, apdrošināšanas, naftas produktu apritē utt.)
Informācija Valsts iestāžu izsniegtās licences un atļaujas atrodama IUB mājaslapā saitē http://www.iub.gov.lv/node/214 vai UR mājaslapā http://www.ur.gov.lv/?a=1028 |
Vērtēšanas kritēriji | Pircējs nosaka kritēriju, ko ņems vērā, lai no prasībām atbilstošajiem piedāvājumiem izvēlētos visizdevīgāko. Kritēriju izvēlei nav būtiski ievērot PIL 46. panta regulējumu, jo šī norma nav saistoša mazajiem iepirkumiem. Tādējādi pircēja kompetencē ir noteikt konkrētajam iepirkumam atbilstošāko vērtēšanas kritēriju (-us) |
Prasības iepirkuma priekšmetam | Pircējs, izstrādājot prasības pret iepērkamo produktu, var atsaukties uz PIL 17. pantu. Vēršu uzmanību, ka tas ir minimālais laiks, bet ja pasūtītājs var noteikt garāku laika periodu piedāvājumu gatavošanai, kas savukārt, iespējams, varētu ietekmēt arī iesniedzamo piedāvājumu sagatavošanas kvalitāti, komersanta iespēju detalizēti izstrādāt piedāvājumu un iepazīties ar konkrētā iepirkuma realizācijas apstākļiem. Atgādinu, ka ne vienmēr iepirkums ar zemu iepirkuma paredzamo līgumcenu ir vienkāršs pēc savas būtības. |
Piedāvājumu gatavošanas laiks |
Kā minimālais piedāvājumu gatavošanas laiks ir noteikts – 10 kalendārās dienas, neskaitot valstī oficiāli noteiktās svētku dienas.
|
|
Ieinteresēto personu sanāksmes un vietas apskates organizēšana, kā arī jautājumu uzdošana un atbilžu saņemšana nav paredzēta, ņemot vērā piedāvājumu gatavošanas īso laiku –10 kalendārās dienas, taču sanāksmi un vietas apskati var organizēt un sniegt atbildes uz jautājumiem, ja piegādātājiem tiek piedāvāts pietiekami daudz laika, lai pēc atbilžu saņemšanas un vietas apskates varētu kvalitatīvi sagatavot piedāvājumu (to nepieciešams savlaicīgi atrunāt mazā iepirkuma noteikumos, norādot konkrētu laiku un vietu sanāksmes norisei), ņemot vērā pēdējo iegūto informāciju
Atgādinājums: kvalitatīva piedāvājumu saņemšana atkarīga arī no neskaidrību savlaicīgas noskaidrošanas, kas diemžēl nav iespējams, jo PIL nenosaka vietu apskates, jautājumu uzdošanas un atbilžu sniegšanas laiku, pasūtītāja kompetencē ir maksimāli skaidri formulētas prasības iepirkuma dokumentos. Savukārt, izstrādājot iepirkuma dokumentu, nedrīkst aizmirst, ka kļūdas nebūs iespējams labot, veicot grozījumus iepirkuma dokumentos, jo PIL neparedz grozījumu veikšanu mazajiem iepirkumiem |
|
|
|
Nav paredzēta iesniegumu (sūdzību) iesniegšana un izskatīšana iesniegumu izskatīšanas sēdē par iepirkuma dokumentos pieļautajām kļūdām, jo PIL noteiktais piedāvājumu iesniegšanas laiks ir īss – ne mazāk kā 10 dienas
Atgādinājums: PIL neliedz iepirkumiem (it īpaši sarežģītiem iepirkumiem), kuru līgumcenas iekļaujas mazā iepirkuma līgumcenu diapazonā, organizēt atklātas iepirkuma procedūras – konkursus, kuros piegādātājiem būtu plašākas iespējas aizstāvēt savas intereses, iesniedzot gan sūdzības, gan iesniegumu par iepirkumu dokumentos pieļautajām nepilnībām |
Piedāvājumu saņemšana | Piedāvājumus reģistrē iesniegšanas secībā, nodrošinot, ka piegādātāji nav informēti par cita piegādātāja piedāvājuma iesniegšanas faktu (katru piedāvājumu, kas tiek iesniegts personīgi, reģistrē atsevišķā reģistrācijas lapā, kur parakstās arī piedāvājumu iesniedzējs). Savukārt piedāvājumiem, kas tiek piegādāti pa pastu vai ar kurjeru, uz aploksnes liek zīmogu vai rakstveida atzīmi par saņemšanas datumu un laiku; piedāvājumu iesniegšanā jāievēro precizitāte līdz sekundei, jo dažkārt nokavēta sekunde ir izšķiroša, lai uzskatītu, ka piedāvājums nav saņemts savlaicīgi |
Piedāvājumu atvēršana | Pasūtītājam publiska piedāvājumu atvēršanas sanāksme nav saistoša (nav noteikta PIL 8.1 pantā), taču pasūtītājs to var paredzēt, norādot to iepirkuma dokumentos un paziņojumā par plānoto līgumu |
Piedāvājumu vērtēšana |
2) pretendentam Latvijā vai valstī, kurā tas reģistrēts vai kurā atrodas tā pastāvīgā dzīvesvieta, ir nodokļu parādi, to skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādi, kas kopsummā kādā no valstīm pārsniedz 100 latusiii.
b) informē pretendentu par to, ka tam konstatēti nodokļu parādi, to skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādi, kas kopsummā pārsniedz 100 latus, un nosaka termiņu – 10 darbdienas pēc informācijas izsniegšanas vai nosūtīšanas dienas – konstatēto parādu nomaksai un parādu nomaksas apliecinājuma iesniegšanai.
b) pretendentam attiecīgajā ārvalstī nav nodokļu parādu, to skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 100 latus.
|
Iepirkuma līguma slēgšana | PIL 8.1 panta sestā daļa paredz ne tikai līguma slēgšanu, bet arī pircēja tiesības neslēgt iepirkuma līgumu, tas ir, pārtraucot iepirkumu objektīvu iemeslu dēļ un atzīmējot to tiešsaistes režīmā IUB |
Informēšana par rezultātu iepirkumā |
|
Iepirkuma rezultātu ievietošana IUB mājaslapā tiešsaistes režīmā | Ne vēlāk kā piecas darba dienas pēc tam, kad noslēgts līgums, pircējs informē IUB par iepirkuma rezultātu, aizpildot veidlapu Informatīvs paziņojums par noslēgto līgumu. Ne vēlāk kā dienā, kad stājas spēkā iepirkuma līgums vai tā grozījumi, pasūtītājs savā mājaslapā ievieto attiecīgi iepirkuma līguma vai tā grozījumu tekstu, atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai ievērojot komercnoslēpuma aizsardzības prasības. Iepirkuma līguma un tā grozījumu teksts ir pieejams pasūtītāja mājaslapā vismaz visā iepirkuma līguma darbības laikā, bet ne mazāk kā 36 mēnešus pēc līguma spēkā stāšanās dienas |
Iepirkuma līguma slēgšana |
|
Iesniegumu (sūdzību) iesniegšana | Ja pretendents uzskata, ka ir aizskartas tā tiesības vai ir iespējams šo tiesību aizskārums, tas ir tiesīgs pieņemto lēmumu pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, pamatojoties uz PIL 8.1 panta 13. daļu |
Iepirkuma līguma pieejamība | Iepirkuma līgums pieejams jebkurai personai PIL 69. pantā noteiktajā apjomā atbilstoši PIL 8.1 panta astotajā daļā norādītajā apjomā |
Iepirkuma līguma vadība | Pasūtītājam, parakstot iepirkuma līgumu, ir būtiski sekot iepirkuma priekšmeta kvalitātei, apjomiem, kā arī norēķinu kārtībai; iepirkuma līguma darbības laikā apakšuzņēmēju nomaiņa veicama tikai, pamatojoties uz PIL 68. panta regulējumu |
Iepirkuma līguma grozījumi | PIL 8.1 panta 121 daļa iv nosaka, ka grozījumus iepirkuma līgumā izdara, ievērojot PIL 67.1 panta noteikumus. Līguma grozījumu tekstu ievieto pircēja mājas lapā internetā ne vēlāk kā dienā, kad stājas spēkā attiecīgie iepirkuma līguma grozījumi. Tādējādi jebkura ieinteresētā persona varēs iepazīties ar līguma grozījumiem un izvērtēt, vai noslēgtais līguma vai līguma grozījumu teksts ir atbilstošs veiktā iepirkuma dokumentos noteiktajām līguma izpildes prasībām un līguma/līguma grozījumu atbilstību Pasūtītājam, parakstot iepirkuma līgumu, ir būtiski sekot iepirkuma priekšmeta kvalitātei, apjomiem, kā arī norēķinu kārtībai; iepirkuma līguma darbības laikā apakšuzņēmēju nomaiņa veicama tikai, pamatojoties uz PIL 68. panta regulējumusākotnējai līgumprojekta versijai, kas bija pievienota iepirkuma noteikumiem, izsludinot konkrēto iepirkumu |
Ņemot vērā, ka 2013. gada 1. augustā ir stājušies spēkā jauni grozījumi Publisko iepirkumu likumā, nākamajā numurā aplūkosim, kā iepirkumus organizēt iestādēs, kā veidot iepirkuma lietu, kā izstrādāt iepirkuma kārtību, kas atvieglotu iestādē strādājošo izpratni par iepirkumu organizēšanas kārtību, iepirkumu komisijās iesaistīto personu atbildības sfēru un pienākumu sadali, kā arī par iepirkumu plānošanu un iepirkumu norisi kopumā konkrētajā iestādē.
Teksts: ASTRA BĒRZIŅA
—————–
i PIL redakcija, kas bija spēkā līdz 2013. gada 31. jūlijam, saskaņā ar PIL 8.1 panta piekto daļu, paredzēja apliecinājuma pieprasīšanu, iesniedzot reizē ar piedāvājumu, no piegādātāja, ka tam nav nodokļu parādu, kas lielāki par 100 latiem, kā arī piegādātāja uzņēmumam nav ierosināta maksātnespēja.↩
ii Pēc 2013.gada 31.jūlija uzsāktajiem mazajiem iepirkumiem (izsludināti IUB mājaslapā) pretendents izslēdzams jau tad, kad uzsākts uzņēmuma likvidācijas process, nevis tad, ja tas būs likvidēts līdz līguma izpildes paredzamajam beigu termiņam, vērtējot, vai līgumu uzņēmējs varēs izpildīt līdz uzņēmuma likvidācijas procesa beigām.↩
iii No šīs jaunās normas izriet, ka pietiek ar to vien, ka LR vai ārvalstīs reģistrēta uzņēmuma nodokļu parādi pārsniedz 100 latus kaut vai vienā valstī, pašreizējā norma paredzēja, ka nodokļu parādu summu summēja par visām valstīm (piemēram, 5 valstīs, katrā pa Ls 23 parāds) kopā, kurās LR vai ārvalstu uzņēmējam bija reģistrēta uzņēmējdarbība vai bija pastāvīga dzīvesvieta.↩
iv PIL redakcijā šādas atrunas par iepirkuma līgumu grozīšanas ierobežošanu līgumiem, kas tika slēgti iepriekš maza iepirkuma ietvaros – nebija.↩
Atbildēt