Autotransporta direkcija neredz vajadzību pārtraukt konkursu par reģionālajiem pasažieru pārvadājumiem nākamiem 10 gadiem

Autotransporta direkcija pašreiz vērtē tehniskās prasības piedāvājumos, kas iesniegti konkursā par reģionālo pasažieru pārvadājumu nodrošināšanu 2021.-2030.gadā, un neredz iemeslu pārtraukt vai atlikt iepirkumu, šodien Latvijas pašvaldību savienības videokonferencē par sabiedrisko transportu un satiksmi ārkārtējās situācijas laikā teica Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Viņš stāstīja, ka pašreiz notiek konkursa pieteikumu vērtēšanas fāze. Tiek vērtēti tehniskie piedāvājumi un sākta arī finanšu piedāvājumu vērtēšana.

Godiņš arī skaidroja, ka daļa pieteikumu nav gana kvalitatīvi, tāpēc no pārvadātājiem ir jāsaņem papildu informācija. Viņš pieļāva iespēju, ka kāds pieteikums, kas neatbildīs tehniskajām prasībām, varētu tikt izslēgts no konkursa.

Godiņš arī uzsvēra, ka nav plānots samazināt konkursa prasības, jo tas būtu pretrunā ar vēlmi uzlabot sabiedrisko transportu kopumā.

Godiņš norādīja, ka pašreiz jau 20 uzņēmumi izpilda visas tehniskās prasības.

Viņš stāstīja, ka pēc vērtēšanas noslēgšanās Autotransporta direkcija redzēs informāciju par nepieciešamo finanšu apjomu tuvākajiem gadiem un arī visam 10 gadu periodam. Pēc informācijas apkopošanas tiks sagatavots informatīvais ziņojums par nepieciešamo finanšu apjomu pasažieru pārvadājumiem, ko iesniegt Ministru Kabinetā. Attiecīgi valdība pēc tam vērtēs, vai ir gatavi šādu lēmumu atbalstīt. Plānots, ka pēc valdības atbalsta saņemšanas pārvadātājiem būs jāsazinās ar rūpnīcām, vai tās ir gatavas gada laikā saražot nepieciešamos jaunos autobusus.

Godiņš stāstīja, ka paredzēts veikt arī grozījumus sabiedriskā transporta likumā, kas paredz ieviest reģionālos komercpārvadājumus, bezmaksas sabiedrisko transportu vietās, kur ir maz iedzīvotāju, kā arī nosaka garantēto sabiedriskā transporta minimumu, ko nodrošina valsts, un paredz iespēju pašvaldībām palielināt reisu skaitu ar savu finansējumu. Viņš stāstīja, ka būtu nepareizi šos grozījumus atlikt, jo pašreiz nav zināms, cik daudz valsts pēc Covid-19 pandēmijas radītās krīzes būs gatava atvēlēt finansējumu nozarēm un attīstībai kopumā.

“Ja mēs nebūsim paredzējuši iespēju strādāt arī uz komercprincipiem, mēs varam radīt risku – samazināt reisu skaitu, jo valsts nevarēs atļauties tīklu tik lielā apmērā,” teica Godiņš

Arī satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) teica, ka pašreiz neredz iemeslu atcelt konkursu par reģionālajiem sabiedriskā transporta pārvadājumiem. Viņš skaidroja, ka tas pašreiz ir “papīra fāzē”, kas nozīmē, ka Autotransporta direkcijai ir iespējas to izvērtēt, veicot visus piesardzības pasākumus. “Es esmu optimists un uzskatu, ka 2021.gadā krīze būs beigusies un ir vajadzīgi kvalitatīvi pasažieru pārvadājumi,” teica ministrs, piebilstot, ka arī plāni par jauniem elektrovilcieniem, dīzeļvilcieniem un vides prasībām atbilstošu sabiedrisko transportu paliek spēkā. 

Linkaits uzsvēra, ka Covid-19 dēļ var būt nobīdes termiņos, bet konceptuāli nekas nemainīsies.

Jau ziņots, ka Autotransporta direkcijas konkursā par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu ar autobusiem no 2021. līdz 2030.gadam saņēma 40 pieteikumi un to vērtēšanu sāka šogad janvārī. 

Konkursā par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu reģionālajā autobusu maršrutu tīklā tiek vērtēts saimnieciski izdevīgākais piedāvājums, kur cena veido 40%, bet tehniskais piedāvājums – 60%. Tehniskajā piedāvājumā tiek vērtēts autobusu vecums – autobusu parka vidējais vecums nedrīkst pārsniegt deviņus gadus, bet viena atsevišķa autobusa vecums – 15 gadus; pieejamības nodrošināšana personām ar funkcionāliem traucējumiem; autobusa tehniskais aprīkojums; pakalpojumu sniegšanas kvalitāte un drošība, piemēram, videonovērošana, kas fiksē autovadītāja veiktās darbības, un GPS; papildu bonusi, piemēram, bezskaidras naudas norēķini, informācija par pieturvietām autobusā tiek attēlota vizuāli un atskaņota audio versijā. 

Kopējais maršrutu tīkla apjoms jeb autobusu nobraukums no 2021.gada būs aptuveni 65 miljoni kilometru gadā. Tas iedalīts 16 daļās, un katras daļas apmērs ir no 2,5 miljoniem līdz sešiem miljoniem kilometru gadā. Plānotais maršrutu skaits 2021.gadā būs 1030, bet reisu skaits – gandrīz 6200. 

Konkursa prognozētā cena desmit gadiem ir 447 miljoni eiro

Ņemot vērā, ka no 2021.gada astoņi maršruti – Rīga-Daugavpils, Rīga-Jaunķemeri, Rīga-Jelgava, Rīga-Ogre, Rīga-Olaine, Rīga-Salaspils, Rīga-Sigulda un Rīga-Sloka – tiks izpildīti uz komerciāliem principiem, tie netika iekļauti iepirkumā. Tas nozīmē, ka biļetes cenu šajos maršrutos noteiks pārvadātājs un valsts nekompensēs zaudējumus, ja pārvadātājam tādi radīsies.

Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja pasažieru un kravu pārvadājumu jomā. Tās darbība galvenokārt saistīta ar sabiedriskā transporta – pasažieru pārvadājumu ar autobusu un vilcienu – plānošanu, licenču izsniegšanu kravu un pasažieru komercpārvadājumiem un atļauju izsniegšanu starptautisko pārvadājumu veikšanai.


Comments

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *