Šā gada “Iepirkumi” februāra numurā stāstījām par dīvainu VAS “Latvijas valsts ceļi” (“LVC”) iepirkumu, kura rīkotajā ceļu aprīkošanas konkursā uzvarētāja SIA “Reck” piedāvāja cenu, kas 2,5 reizes pārsniedz pakalpojumam plānotos 3,6 miljonus eiro. Otru, lētāku pretendentu no Lietuvas – SIA “FIMA” – noraidīja nepietiekamās pieredzes dēļ, kas, ekspertuprāt, bija nepamatoti, jo šā uzņēmuma apakšuzņēmums “KEMEK Engineering” ar “LVC” sadarbojas kopš 1999. gada, bet kopš 2005. gada uzvar šāda veida konkursos. “FIMA” lēmumu pārsūdzēja Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB), apakšuzņēmēja valdes priekšsēdētājs Elmars Petersons arī norādīja uz ZZS politiķa Rolanda Bāreņa ietekmēšanas mēģinājumu lēmuma pieņemšanā. Aizvadītajos mēnešos “LVC” tomēr izdevies atrast spraugas likumos un dārgo līgumu ar SIA “Reck”, visticamāk, slēgs.
IUB aizliedza slēgt līgumu ar SIA “Reck”, kā teikts IUB šā gada 29. janvāra lēmumā, pirms “pārkāpumu novēršanas”. Tomēr “LVC” nesaprotamu iemeslu dēļ šo pretendentu aizvien uzskata par vislabāko. IUB vadītāja Dace Gaile raidījumam “Nekā personīga” stāstīja, ka “LVC”, visticamāk, vajadzēja izbeigt iepirkumu bez rezultāta. Tomēr “LVC” atkal izvēlējās vienoties ar dārgāko pretendentu SIA “Reck”. Lai pārliecinātu valsti, ka izvēle ir laba, uzņēmums nolēma tērēt vismaz 10 000 eiro vēl vienam pētījumam par šā iepirkuma lēmuma izdevīgumu. Ja auditoru slēdziens valsts uzņēmumu apmierinās, tad iecerēts prasīt papildu naudu valsts budžetā. “LVC” valdes loceklis Edgars Strods raidījumam pauž, ka 8 miljoni eiro ir adekvāta naudas summa šim iepirkumam.
Agrāk bija aprēķināts, ka nākamajos trīs gados projektam jātērē 4 miljoni eiro. Satiksmes ministrs Uldis Augulis agrāk “Nekā personīga” teica, ka pie šīs summas arī būtu jāpieturas. Patlaban politiķis domā atšķirīgi. Pārsteidz, ka konkursa zaudētājs “FIMA” nolēmis IUB “LVC” lēmumu nepārsūdzēt. “FIMA” uzvarējis kādā citā “LVC” konkursā, uzņēmums aprīkos “via Baltica” šoseju. Otrs pretendents konkursā bija SIA “Reck”, kas sākotnēji bija iesniedzis sūdzību IUB, bet nu to ir atsaucis.
“FIMA” vadītāja Olita Augustovska raidījumam noliedz, ka savus lēmumus būtu saskaņojusi ar SIA “Reck”. To pašu “iepirkumiem” apstiprināja arī “FIMA” Korporatīvo attiecību direktore Laura Geistarde – Šube. Viņa skaidro, ka cīņa ar “RECK” 3,6 miljonu iepirkumā “notikusi līdz galam”, proti, līdz brīdim, kad saņemts IUB lēmums par nekvalificēšanos iepirkumā. “Respektējām šo IUB lēmumu. Saņemot informāciju, ka esam uzvarējuši otrā iepirkumā – proti, par darbiem uz E67 ceļa, fokusējāmies uz šā projekta realizācijas sākšanu,” tā L. Geistarde – Šube.
Savukārt SIA “Kemek Engineering” valdes priekšsēdētājs Elmars Petersons vērš uzmanību, ka “SIA “Reck” uzvarēja, pateicoties fiktīvam apliecinājumam par apakšuzņēmēja kvalifikāciju, kuru IUB nepārbaudīja. “Protams, tā bija “Latvijas valsts ceļu” iepirkumu komisijas locekļu nolaidība – tas maigi sakot, tā bija ieinteresētība neskatīt lietu pēc būtības attiecībā arī uz “Reck” kvalifikāciju. Mums, kā apakšuzņēmējam, ir neapgāžami pierādījumi, ka “Reck” apakšuzņēmēji ir viltojuši savu kvalifikāciju. To ne “LVC”, ne arī IUB nepārbaudīja. Kaut gan kvalifikācija bija prasīta par specifisku metroloģijas jomu. IUB darbinieki nav speciālisti metroloģijā,” teic E. Petersons.
“Kemek Enginering” par “Reck” neatbilstību konkursa nosacījumiem iesniedza sūdzību IUB, kas to nepieņēma (iemesls – to iesniedza apkašuzņēmējs). IUB šo sūdzību pārsūtīja “LVC”. Tātad, visas puses zināja par šaubām attiecībā uz “Reck” kvalifikāciju.
“Mums ir ļoti bēdīgi, ka SIA “FIMA”, zinot šo mūsu argumentu, neizmantoja to un lēma nepārsūdzēt “LVC” lēmumu. Vienlaikus SIA “FIMA” atzina par uzvarētāju līdzīgā “LVC” konkursā, kur arī piedalījās “Reck” un “FIMA”, kur “Reck” iesniedza sūdzību. “Sakrita”, ka sūdzību atsauca. Mūsuprāt, notika tirgus dalīšana, sarunāšana un tā tālāk. Tas ir bēdīgi … Vēl bēdīgāk man kā Latvijas pilsonim ir, ka FIMA vadītāja Olita Augustovska ir bijusī Ministru prezidenta Valda Dombrovska biroja vadītāja. Tas ir nožēlojami,” tā E. Petersons.
Kas tālāk? “Kemek Enginering” rakstīs sūdzību IUB par “LVC” iepirkumu komisijas locekļu atbildību, neizvērtējot konkursa kvalifikācijas rezultātus. Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 166. panta 23. punkts ļauj to darīt. “Protams, mēs neatcelsim konkursa rezultātus. Radīsim precedentu. Cik zinu, Latvijā vēl tāda nav bijis,” saka E. Petersons. Viņš arī piebilst – ir vēl palikusi iespēja vērsties Konkurences padomē. “Mūsuprāt, šeit notika aizliegta vienošanās,” uzskata uzņēmējs.
Uz jautājumu par iespējamo piedalīšanos tirgus dalīšanā (Latvijā ir ļoti maz uzņēmumu, kas var veikt specifiskus metroloģiskos darbus), “FIMA” pārstāve rakstveidā atbildēja: – Būtiski uzsvērt, ka tirgus segments gan Baltijā kopumā, gan Latvijā ir specifisks un šaurs. “Smart E67″ ir pirmais inteliģento transporta risinājumu projekts Latvijā un atklātajā konkursā ikvienam uzņēmumam, kas spējīgs izpildīt iepirkumā noteiktās prasības, bija iespēja tajā piedalīties. E67 iepirkumā – SIA “FIMA” piedāvājums tika atzīts par atbilstošu visām kvalifikācijas prasībām, kā arī pēc cenas bijām labākie. SIA “FIMA” regulāri piedalās dažādos konkursos, kas izsludināti gan no valsts, gan privātu uzņēmumu puses, un mēs savas izredzes projektu īstenošanā balstām tikai un vienīgi uz mūsu kolēģu un tehnoloģisko partneru profesionālajām kompetencēm. Esam orientēti uz ilgtermiņa rezultātiem, kuru pamatā ir kvalitatīvi un pilnvērtīgi inženiertehnoloģiskie pakalpojumi. Iestājamies par godīgu konkurenci, caurspīdīgiem iepirkumu procesiem un profesionālu darbu, tādēļ norobežojamies no jebkādām interpretācijām šo iepirkumu sakarā.”
Savukārt Konkurences padomes priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama šajā gadījumā saskata risku, ka varētu būt notikusi aizliegta vienošanās. Viņa arī pieļauj, ka augsto cenu veicinājis uzņēmums “LVC”, pieprasot pārāk daudz pakalpojumu vienā iepirkumā, kur var pieteikties tikai divi uzņēmumi Latvijā.
“LVC” saka, ka likums prasa uzņēmumam vienoties ar SIA “Reck”, neraugoties uz milzīgo cenu.
Raidījuma “Nekā personīga” aptaujātie Saeimas deputāti izteica gatavību mainīt PIL un paredzēt tajā pienākumu valsts iestādēm un uzņēmumiem pieturēties pie cenas, kādu paši iepirkumam paredzējuši. Pat, ja deputāti tuvākajā laikā likumu mainīs, esošo iepirkumu tas neietekmēs. Uz pagātni likuma izmaiņas nedarbojas un “LVC” deputātu viedokli var neņemt vērā.
“LVC” valdes loceklis Strods cer, ka valsts papildus naudu iedos un ar dārgo piegādātāju izdosies vienoties, lai jau gada otrajā pusē varētu sākt luksoforu uzstādīšanas darbus. SIA “Reck” piedāvājums paredz, ka šos darbus veiks apakšuzņēmums “Lucidus” (agrāk “Moduls Interjers”), kas daļēji pieder uzņēmēja Māra Martinsona bērniem.
“LVC” ir secināts, ka lietuviešu uzņēmuma “FIMA” piedāvājums šajā konkursā ir bijis ar pārāk pazeminātām cenām. Tomēr tas nav traucējis šo uzņēmumu pasludināt par uzvarētāju citā “LVC” konkursā.
TEKSTS: Sandris Gunvaldis
ILUSTRĀCIJA: Aldis Rocēns
Atbildēt