2016. gads konkurences padomei noslēdzās bez pozitīviem pārsteigumiem – aizliegtas vienošanās jeb Karteļi publiskajos iepirkumos nemainīgi ir biežāk atklātais konkurences tiesību pārkāpums. kopumā pērn tika konstatētas trīs karteļa vienošanās, kurās bija iesaistīti 12 uzņēmumi 38 dažādos iepirkumos visā Latvijā.
Izmeklējot karteļu lietas, Konkurences padome (KP) pērn novēroja dažādas tendences, guva vairākas atziņas un arī piedzīvoja vairākus jaunievedumus.
Tendence: bijušie kolēģi vai karteļa biedri
Nereti karteļa dalībnieki ir draugi, paziņas, bijušie vai paralēli strādājošie kolēģi. Arī 2016. gadā vienā no atklātajiem karteļiem KP konstatēja, ka divus neatkarīgus medicīnas iekārtu tirgotājus vienojušas gan draudzības, gan bijušo kolēģu saites. Abi uzņēmēji savas darbības saskaņoja, jo tiem bija bažas, ka konkrētais iepirkums varētu nenotikt vai tas varētu tikt pārtraukts nepietiekamu pretendentu skaita dēļ. Tāpēc, lai nodrošinātu nepieciešamo pretendentu skaitu, t. i., imitāciju, uzņēmēji nolēma vienoties par ciešāku sadarbību – uzņēmums, kurš plānoja piedalīties konkrētajā iepirkumā un, visticamāk, arī uzvarēt, sagatavoja piedāvājumu otra uzņēmuma vietā. KP atgādina, ka šādas darbības ir pretrunā ar Konkurences likumu, jo starp nesais tītiem uzņēmumiem, kas piedalās iepirkumos kā neatkarīgi un nesaistīti tirgus dalībnieki, nav pieļaujama komercinformācijas apmaiņa. Tāpat nav pieļaujami gadījumi, kad gan uzņēmuma darbinieki, gan citas personas kā starpnieki iesaistās darbībās, kas var ierobežot konkurenci, liegt iespēju uzņēmumiem, kas piedalās patiesā konkurences cīņā, uzvarēt, kā arī maldināt iepirkumu rīkotājus par reālajiem konkurences apstākļiem.
Tendence: Cieša sadarbība – efektīvs veids pārkāpumu novēršanā
KP savā ikdienas darbā var lepoties ar profesionālu un efektīvu sadarbību ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) kolēģiem. Arī pērn KP vienu no karteļiem atklāja, pateicoties šādai sadarbībai ar KNAB, kas veiktā kriminālprocesa materiālos saskatīja iespējamas aizliegtu vienošanos pazīmes un par to ziņoja KP. Jāpiebilst, ka šādu informācijas apmaiņas praksi izmeklējamo lietu laikā jau iepriekš atbalstījusi arī Augstākā tiesa. Konkrētās lietas ietvaros KNAB ziņoja KP par, iespējams, kartelizētām 29 VAS “Latvijas dzelzceļš” cenu aptaujām. Izmeklēšanas laikā KP konstatēja, ka pārkāpumā iesaistīto uzņēmumu vidū notikusi savstarpēja informācijas apmaiņa par piedāvājumiem un tāmēm, kā rezultātā pretendenti varēja saskaņot savas darbības, lai ietekmētu VAS “Latvijas dzelzceļš” iepirkumu rezultātu.
Prevencija: Alternatīvi risinājumi konkurences pārkāpumu novēršanai
2016. gada 15. jūnijā stājās spēkā ilgi gaidītie grozījumi Konkurences likumā, kas KP ļauj prioritizēt savu darbību un koncentrēt resursus uz pirmām kārtām smagākajiem un lielāko sabiedrības daļu ietekmējošiem pārkāpumiem. Tajā pašā laikā mazāki pārkāpumi netiek atstāti novārtā – tie tiek novērsti prevencijas ceļā, proti, izsakot brīdinājumus. 2016. gadā par iesaisti sešās iespējamās aizliegtās vienošanās KP brīdināja kopumā 21 fizisku un juridisku personu. Jāsaka, ka arī prevencijas laikā atkārtoti atklājās negatīvā tendence, kad iepirkumos piedalās it kā neatkarīgi uzņēmumi, tomēr tos saista ģimeniskas saites, piemēram, viens uzņēmums pieder tēvam, otrs – meitai. Tas savukārt iepirkuma piedāvājuma sagatavošanas laikā var rezultēties ar saskaņotām darbībām un attiecīgi – Konkurences likuma normu pārkāpšanu. Šogad tika brīdinātas arī vairākas fiziskas personas – supervizori, kas piedalījās Labklājības ministrijas organizētajā centralizētajā iepirkumā. Šajā gadījumā KP atgādina, ka arī uz fiziskām personām, kas ir saimnieciskās darbības veicējas, ir attiecināmas Konkurences likuma normas.
Izglītošana: Ceļš uz vienlīdzīgas konkurences principu ievērošanu
Līdzās konkurences tiesību izmeklēšanai KP ikdienas darbībā aizvien lielāku lomu ieņem konkurences kultūras veicināšanas jeb dažādu mērķa grupu izglītošanas pasākumi. Tas zināmā mērā kļūst par KP pamatpakalpojumu, kam jālīdzsvaro iestādes aizvien nesaudzīgāka attieksme pret Konkurences likuma pārkāpējiem. KP aktīvi cenšas izglītot gan iepirkumu organizētājus, tiem stāstot, kā atpazīt iespējamas karteļa pazīmes iepirkumā, gan uzņēmējus, tiem stāstot, kā novērst Konkurences likuma pārkāpuma riskus. Arī 2016. gads nav bijis izņēmums, un KP ir veikusi nozīmīgu darbu šajā izglītošanas jomā, stiprinot savu sadarbību gan ar KNAB, gan ar Valsts kancelejas kolēģiem. Visas trīs iestādes kopīgos semināros galvenokārt izglītoja valsts un pašvaldību institūcijas, kas lielākoties savā darbā saskaras ar iepirkumu organizēšanu.
Aktuāli: Iecietības programma – iespēja mazināt pārkāpuma sekas
KP ļoti pozitīvi vērtē to, ka uzņēmumi karteļu izpētes lietās nolemj izmantot Iecietības programmas iespējas – sadarboties ar iestādi un sniegt pierādījumus, lai pretendētu uz naudas soda samazinājumu.
Arī 2016. gadā vienā no izpētes lietām kartelī iesaistītais uzņēmums iesniedza KP pieteikumu par naudas soda samazinājumu. Šajā pieteikumā uzņēmums sniedza būtisku informāciju un pierādījumus par konkrētā karteļa īstenošanu, kā arī papildu informāciju, kas nebija KP rīcībā. Par sadarbošanos ar iestādi KP lēma naudas sodu samazināt uz pusi. Šajā gadījumā ir būtiski uzsvērt, ka uzņēmums, kas sadarbojas Iecietības programmas ietvaros, var iegūt ne tikai atbrīvojumu vai būtisku naudas soda samazinājumu, bet arī tiek atbrīvots no gadu ilgā lieguma piedalīties publiskajos iepirkumos. Tas ir īpaši svarīgi tiem uzņēmumiem, kuru pamatdarbība ir saistīta ar dalību iepirkumos. Tajā pašā laikā KP aicina uzņēmumus izmantot arī pilnās Iecietības programmas iespējas – pirmajiem ziņot par iesaisti aizliegtā vienošanās darījumā, tādējādi saņemot pilnīgu atbrīvojumu no naudas soda un gadu ilgā lieguma.
Aktuāli: bargs sods par uzņēmuma nesadarbošanos
Jaunie grozījumi Konkurences likumā paredz arī izmaiņas regulējumā attiecībā uz tiesī bām piemērot naudas sodu gadījumos, kad uzņē mums liek šķēršļus KP darbībām nepieteiktā ap meklējuma jeb inspekcijas laikā. Iepriekš sank cijas par KP amatpersonu likumīgo prasību nepil dīšanu vai nepatiesas/nepilnīgas informācijas snieg ša nu tika noteiktas Latvijas Administratīvo pārkā pumu kodeksā, bet tagad tās ir nostiprinātas Konku rences likumā. Turklāt šobrīd paredzēts, ka iespē jamais naudas sods var tikt noteikts līdz pat 1% no uzņēmuma iepriekšējā gada finanšu neto apgrozījuma iepriekšējo 14 000 EUR vietā. Atbilstoši jaunajam regulējam KP pērn pieņēma vienu lēmu mu, uzņēmumam piemērojot 13 175,30 eiro naudas sodu. Pārkāpums tika konstatēts karteļa izpētes lie tā, kur inspekcijas laikā viena no uzņēmuma darbi niecēm veica nesankcionētu un no KP puses identificētu datu dzēšanu no elektronisko datu nesēja.
Jauna prakse: Atjaunot uzticamību un piedalīties iepirkumos
Līdz ar grozījumiem Publisko iepirkumu likumā KP pērn sāka jaunu praksi – sniegt viedokli par to, vai uzņēmums varētu būt atguvis uzticamību un varētu piedalīties iepirkumos arī tad, ja tam ir gadu ilgs liegums to darīt. Sniedzot šādu viedokli, KP ņem vērā vairākus kritērijus, piemēram, kāda ir bijusi līdzšinējā sadarbība ar iestādi konkrētās lietas izpētes procesā, vai ir samaksāts KP piemērotais naudas sods, kādi pasākumi veikti no uzņēmuma puses, lai mazinātu Konkurences likuma pārkāpumu risku uzņēmumā, piemēram, vai veiktas kādas strukturālas izmaiņas, izstrādātas konkurences tiesību ievērošanas vadlīnijas utt. Ja iestāde sniedz pozitīvu vērtējumu un ja pasūtītājs lemj par pretendenta neizslēgšanu, tad uzņēmums ir tiesīgs atkal piedalīties iepirkumos pirms lieguma termiņa beigām. Pērn KP sniedza pozitīvu vērtējumu kopumā astoņiem uzņēmumiem.
Aizliegtas vienošanās 2016. gadā, skaitļos:
- 3 – lēmumi, ar kuriem konstatēti karteļi iepirkumos
- 12 – uzņēmumi, kas piedalījušies karteļos
- 38 – kartelizētie iepirkumi
- 294 833,45 EUR – kopējais piemērotais naudas sods par karteļiem
- 6 – izteikti brīdinājumi par iespējamiem aizliegtas vienošanās darījumiem
- 21 – brīdinātas personas par iespējamu iesaisti aizliegtās vienošanās
- 1 – lēmums par konkurences padomes amatpersonu likumīgo prasību neizpildi
- 13 175,30 EUR – soda naudas apmērs par konkurences padomes amatpersonu likumīgo prasību neizpildi
TOP 3:
- Efektīva sadarbība ar korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) kolēģiem
- Semināri valsts un pašvaldību institūciju izglītošanā un konkurences kultūras veicināšanā
- Iecietības programma un uzticamības vērtējums
TEKSTS: Ieva Šmite-Antoņenko
FOTO: ShutterStock, no Personiskā arhīva
Atbildēt