Skandāls – “VW” izmešu testu manipulācijās iesaistītie rīkojušies noziedzīgi

Vācijas autobūves grupas “Volkswagen” (“VW”) personāls, kas bijis iesaistīts manipulācijās ar gāzu izmešu testiem “VW” automobiļos, rīkojies noziedzīgi un tam jāuzņemas personiska atbildība, paziņojis “VW” padomes loceklis.

“VW” ir iesaistīts skandālā pēc atzinuma, ka 11 miljoni tā dīzeļautomobiļu ir aprīkoti ar modernu programmatūru, kas, braucot normālā režīmā, izslēdz izmešu kontroli, un tā tiek ieslēgta vien tad, kad tiek veikta automašīnu gāzu izmešu pārbaude.

Vācijas prokuratūra saistībā ar notikušo ir paziņojusi par kriminālizmeklēšanas sākšanu. Vairāku valstu varasiestādes ir sākušas izmeklēšanu par šo krāpšanos ar gāzu izmešu testiem.

“Tie cilvēki, kas ļāva tam notikt vai kas pieņēma lēmumu uzstādīt šo programmatūru, ir rīkojušies noziedzīgi. Viņiem jāuzņemas personiska atbildība,” Lielbritānijas raidsabiedrībai BBC paziņoja “VW” padomes loceklis Olafs Līss, kurš ir arī Lejassaksijas federālās zemes ekonomikas ministrs.

“Ir nodarīts milzīgs kaitējums, jo miljoniem cilvēku ir zaudējuši uzticību “VW”. Noteikti būs daudz cilvēku, kas tiesā pieprasīs kompensācijas. Mums ir jāatsauc daudz automobiļu, un tam jānotiek tiešām ātri.”

Vācijas varasiestādes ir nolēmušas, ka “VW” līdz 7. oktobrim ir jānosaka laika grafiks visu tā ražoto dīzeļautomobiļu pielāgošanai nacionālajiem piesārņojuma standartiem.

Skandāla dēļ “VW” tirgus vērtība desmit dienu laikā ir samazinājusies par 38% jeb 29 miljardiem eiro.

O. Līss sacīja, ka “VW” padome uzzinājusi par problēmu tikai neilgi pirms skandāla izcelšanās šonedēļ, kad ASV amatpersonas publiski apsūdzēja kompāniju par krāpšanos. Viņš teica, ka gribētu zināt, kāpēc padome netika informēta agrāk, un uzsvēra, ka kompānijas prioritāte ir atjaunot uzticību un nodrošināt, lai netiktu vainoti parastie “VW” darbinieki.

“Man ir kauns, ka cilvēki Amerikā, kuri pirka automobiļus, pilnīgi uzticoties, ir tā vīlušies,” sacīja O. Līss.

BNS

“VW” skandāls ietekmēs arī Centrālās un Austrumu Eiropas valstu ekonomiku

Vācu autobūves koncerna “Volkswagen” (“VW”) kaitīgo izmešu skandāls ietekmēs ne tikai Vāciju kā automobiļu ražošanas nozares līderi, bet arī citas ekonomikas, tostarp Centrālās un Austrumu Eiropas (CAE) valstis ar nozīmīgu klātbūtni vācu ražošanas ķēdē, vērtē starptautiskais kredītrisku apdrošinātājs “Coface”. Tikmēr augsta riska novērtējumu kredītrisku apdrošinātājs patlaban piemērojis visai Rietumeiropas autobūves nozarei.

Pēc “VW” aizvadītajā mēnesī izskanējušā paziņojuma, ka miljoniem zīmola dīzeļdzinēju automašīnu visā pasaulē aprīkotas ar programmatūru, kas var falsificēt kaitīgo izmešu datus, aizsācies globāla apmēra skandāls. “VW” vēl tikai nesen apsteidza “Toyota”, ieņemot pasaulē vislielākā autoražotāja statusu, tomēr skandāla negatīvās sekas var būtiski ietekmēt “VW” pozīciju, ņemot vērā, ka gadījums saistāms ne tikai ar konkrēto dīzeļdzinēju “EA 189” un tā versijām, bet arī ar citiem zīmola modeļiem un visu grupu kopumā. Proti, “VW” grupa aptver 12 zīmolus, tostarp vieglās pasažieru automašīnas (“VW”, “Audi”, “Škoda”, “Seat”) un premiuma klases auto (“Bentley”, “Bugatti”, “Lamborghini”, “Porsche”), kā arī kravas transportlīdzekļus (“MAN”, “Scania”).

Plaši izskanējušais notikums veicinājis “VW” tirgus vērtības mazināšanos par 30 miljardiem eiro, ko izraisījis akciju cenu straujais kritums par 30%. Lielāko negatīvo ietekmi rada tieši pieprasījuma sarukums pēc grupas vieglajiem automobiļiem. Papildus “VW” skandāls negatīvi ietekmējis arī citus vācu autobūves zīmolus, ko atspoguļo to tirgus vērtības rādītāju samazināšanās. Vācijā transportlīdzekļu ražošana veido 17% no kopējās rūpnieciskās produkcijas un sastāda teju 18% no eksporta apjoma. Kaitīgo izmešu skandāls var atstāt ne tikai ievērojamu negatīvu iespaidu uz pārdošanas apjomiem, bet arī vācu kvalitātes tēlu kopumā.

Oktobra sākumā “Coface” ir piemērojis augsta riska novērtējumu visai Rietumeiropas autobūves nozarei, tā ka paredzama mērena industrijas lejupslīde ar iespējamām izmaiņām svaru kausos starp zīmoliem. Tāpat “Coface” vērš uzmanību, ka skandāla sekas var būtiski ietekmēt arī citu valstu ekonomikas, kam vācu autobūves nozares rezultāti ir nozīmīgi. Tas ietver CAE valstis ar lieliem vācu investīciju apmēriem un daudziem uzņēmumiem, kuri piegādā produkciju tālākai vācu gala ražošanai.

“VW” grupai CAE reģionā ir deviņas autobūves rūpnīcas, tostarp Čehijā, Ungārijā, Polijā un Slovākijā, un reģions ieņem svarīgu lomu automašīnu komplektācijā. Lielākās autobūves kompānijas pēc apgrozījuma rādītājiem pērn reģionā bija “VW” grupu pārstāvošās “Škoda” Čehijā, “Audi” Ungārijā un “Volkswagen” Slovākijā. Papildus negatīvā ietekme skars arī automobiļu detaļu piegādātājus un vietējos uzņēmumus, kas sadarbojas ar globālajiem automašīnu ražotājiem.

Arnis Blūmfelds,
“Coface” direktors Latvijā

“VW” manipulācijas var ietekmēt automašīnu iepirkumus

Vācijas autobūves grupas “Volkswagen” (“VW”) manipulācijas ar gāzu izmešu testiem automobiļos var atstāt nopietnu ietekmi uz automašīnu iepirkumiem, norāda Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

“Lielākā ietekme noteikti nebūs jāizjūt privātpersonām, bet tā izpaudīsies valsts konkursos, skars valsts struktūras vai līzinga kompānijas tieši saistībā ar konkursu nolikumiem, jo ļoti daudz kur konkursos izvērtēšanas kritēriji balstās uz patēriņu, uz CO2 izmešu rādītājiem, uz motora dinamiku,” sacīja Kulbergs, skaidrojot, ka Latvijā privātpersonām vissvarīgākie nosacījumi auto izvēlē ir cena un aprīkojums, bet ekoloģijas ziņā ir stipri zemākas prasības nekā skandināviem vai rietumeiropiešiem.

Pēc viņa teiktā, jau vairākus gadus iepirkumos ir ieviesti obligātie komponenti, piemēram, CO2, patēriņa un jaudas parametru attiecība, un šo trīs punktu attiecība tieši ir problēma, ar ko “VW” saskārās un kāpēc manipulēja ar datiem, jo, lai sasniegtu labus rezultātus jaudas parametros, dinamikā un patēriņā, ir jāveic lielas investīcijas. “Tā kā “VW” bija izvirzījis mērķi kļūt par lielāko ražotāju pasaulē straujā tempā īsā laikā, tad acīmredzot nav veikuši šīs investīcijas pilnvērtīgi un ir šmaukušies,” pieļauj Kulbergs, piebilstot, ka tādējādi veidojusies spēkratu cenu atšķirība ar tiem autoražotājiem, kuri ir investējuši un bijuši godīgi. “Acīmredzot tika kropļota konkurence,” secina asociācijas prezidents.

Vienlaikus viņš uzsver, ka ir jāsagaida oficiāli paziņojumi un galējs slēdziens gan no paša “VW” koncerna, gan no Eiropas atbildīgajām institūcijām par konkrētiem automašīnu modeļiem ar dīzeļdzinēju programmatūru, kas atļauj krāpšanos gāzu izmešu pārbaudēs, kā arī par valstīm, kur tās pārdotas, lai varētu vērtēt, kā rīkoties tālāk.

Tāpat Kulbergs atzīmē, ka, pēc pieejamās informācijas, manipulācijas ir veiktas ar noteikta veida divu litru dīzeļdzinējiem, tādējādi tas neattiecas uz visiem “VW” grupas dīzeļmotora automobiļiem. “Bet jāatceras, ka šie modeļi, par kuriem ir izraisījies skandāls, ir jau vēsture. Ja runājam par jauniem modeļiem, tur pavisam citi dzinēji. Nedrīkst attiecināt šo problēmu pret pārdošanā esošiem un nākotnes modeļiem. Cilvēkiem jāsaprot, ka tas neattiecas uz visiem modeļiem. Šis krāpnieciskais ir konkrēts motors un konkrēts vadības bloks, un konkrēta programmatūra, bet patlaban ir pieejami citi dzinēji jaunajos modeļos un uz tiem neattiecas šie negatīvie atklājumi,” skaidro Kulbergs.

Runājot par gāzu izmešu normām, viņš uzsver, ka Latvijā automašīnu vidējais vecums ir 13,5 gadi un tādējādi auto ir stipri kaitīgāki apkārtējai videi un ar stipri lielāku daudzumu izmešu, kas daudzkārt pārsniedz jebkuru jauno auto rādītājus.

“VW” septembra beigās izraisīja globāla mēroga skandālu, atzīstot, ka 11 miljoni tā dīzeļautomobiļu, tajā skaitā 2,8 miljoni Vācijā, ir aprīkoti ar programmatūru, kas, braucot normālā režīmā, izslēdz izmešu kontroli, un ieslēdz to tikai tad, kad tiek veikta automašīnu gāzu izmešu pārbaude.

Saistībā ar skandālu “VW” akcijas cena ir sarukusi par trešdaļu un pirmdien turpināja kritumu. Kompānijai ASV draud sods līdz 18 miljardiem ASV dolāru (16 miljardiem eiro).

Vācijas varasiestādes ir nolēmušas, ka “VW” līdz 7. oktobrim ir jānosaka laika grafiks visu tā ražoto dīzeļautomobiļu pielāgošanai nacionālajiem piesārņojuma standartiem.

Arī “VW” grupā ietilpstošās Čehijas autobūves kompānija “Škoda Auto” (“Škoda”) un Vācijas autobūves uzņēmums “Audi” paziņojuši par attiecīgi 1,2 miljonu un 2,1 miljonu automašīnu ar dīzeļa dzinēju, kas aprīkotas ar programmatūru, kas atļauj krāpšanos gāzu izmešu pārbaudēs.

Latvijā identificēti 5087 “VW” ražotie auto ar datus falsificējošo programmatūru

Latvijā identificēti 5087 Vācijas autobūves koncernā “Volkswagen” (“VW”) ražotie automobiļi, kas aprīkoti ar programmatūru, kas var falsificēt kaitīgo izmešu datus, septembra beigās vēstīja raidījums “LNT Ziņas”.

Tostarp problēma konstatēta 3145 “VW” pasažieru auto, 1288 “VW” komerctransporta un 654 “Audi” transportlīdzekļiem.

Pēc raidījuma vēstītā, paredzēts, ka oktobrī “VW” Ceļu satiksmes drošības direkcijai piedāvās tehniskos risinājumus un, pirms veikt problēmu novēršanas pasākumus, tam jāsaņem valsts iestādes atļauja. Pēc tam brāķēto auto klienti tiks informēti par tehniskajiem risinājumiem attiecībā uz auto remontu. Problēmu novēršana automašīnām notiks uz kompānijas rēķina. “Lai segtu visu nepieciešamo pakalpojumu izmaksas, “VW” pasaulē plāno tērēt aptuveni 6,5 miljardus eiro,” ziņo raidījums.

Zviedrija varētu pieprasīt no “VW” nesamaksāto nodokli par tā automašīnu radīto piesārņojumu

Zviedrija varētu pieprasīt no Vācijas autobūves koncerna (“VW”) nesamaksāto nodokli saistībā ar tā ražoto automašīnu radīto piesārņojumu, oktobra sākumā paziņoja Zviedrijas finanšu ministre Magdalēna Andešone.

Zviedrijā automašīnām ir noteikts nodoklis, ko aprēķina pēc to radītā izmešu daudzuma.

“Ja tiks pierādīts, ka izmešu daudzums bija lielāks, nekā “VW” saka, tad ir iespējams, ka noteiktām automašīnām ir uzlikts pārāk zems nodoklis,” ministre sacīja Zviedrijas sabiedriskajai radiostacijai “Sveriges Radio”.

Viņa atklāja, ka “VW” ir lūgta informācija, lai noskaidrotu, cik lielu summu Zviedrijas valsts budžets ir zaudējis saistībā ar uzņēmuma manipulācijām.

“VW” atklāja, ka Zviedrijā ir pārdoti 225 tūkstoši automašīnu, kas aprīkotas ar programmatūru, kas var falsificēt kaitīgo izmešu datus.

Koncerna Zviedrijas nodaļas vadītājs Klāss Jervelands norādīja aģentūrai “TT”, ka kompānija izskatīs šo jautājumu, piebilstot, ka līdz šim ir bijušas bažas par to, ka dzinēji rada augstākus slāpekļa dioksīda līmeņus, nevis par oglekļa dioksīdu, par kuru Zviedrijā ir ieviests nodoklis.

Šo nodokli maksā automašīnu īpašnieki, tādēļ Zviedrijas nodokļu dienestam būs jāpārvar juridiski šķēršļi, pirms tas varēs no “VW” pieprasīt nesamaksāto summu.

CSDD: “VW” automobiļu reģistrācijai un tehniskajai apskatei Latvijā nav ierobežojumu

Vācijas autobūves koncerna “Volkswagen” (“VW”) automobiļu reģistrācijai un tehniskajai apskatei Latvijā nav ierobežojumu, pavēstīja Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Sabiedrisko attiecību daļas pārstāve Agnese Korbe.

Viņa norādīja, ka pašlaik ir izskanējušas dažādas versijas gan par iespējamiem pārkāpumiem “VW” grupas automobiļiem ar dīzeļa motoriem, gan par attiecīgo transportlīdzekļu modeļiem un to skaitu Latvijā.

“CSDD vērš uzmanību, ka Eiropas institūcijās pašlaik tiek veiktas pārbaudes par iespējamajiem pārkāpumiem un vēl nav zināms, kādi būs lēmumi un kā tie attieksies uz Latvijā reģistrētajiem automobiļiem. Līdz ar to auto īpašniekiem nav nekādu šķēršļu, lai veiktu auto tehnisko apskati. Arī auto reģistrēšana nav ierobežota un šo darbību veikšanai nekādas papildu izziņas netiek pieprasītas,” skaidroja Korbe.

Tāpat viņa norādīja, ka Latvijā “VW” grupas automobiļi netiek ražoti, kā arī netiek veikti auto testi un pārbaudes laboratorijās. Tos iespējams veikt tikai attiecīgi akreditētās laboratorijās Eiropā. “Šobrīd galvenās pārbaudes notiek Vācijā. Savukārt CSDD ir sazinājusies ar šīm organizācijām, kas veic automobiļu pārbaudes, un saņems attiecīgu informāciju par pārbaužu rezultātiem,” skaidroja Korbe, uzsverot – kamēr nav zināmi konkrēti pārbaužu dati, CSDD aicina nespekulēt ar dažādu informāciju un neinterpretēt to.

BNS


Comments

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *