Kategorijas
Likumdošana, normatīvie akti Nozares

Publisko iepirkumu reformai jauni uzdevumi

Turpinot veiksmīgās reformas publisko iepirkumu sistēmā (pirmie likuma grozījumi stājās spēkā jau 2013. gada 1. augustā), augsta līmeņa ekspertu darba grupa ar pārstāvjiem no visām iesaistītajām pusēm ir sagatavojusi nākamos priekšlikumus sistēmas paredzamībai un pārskatāmībai, kā arī…

Turpinot veiksmīgās reformas publisko iepirkumu sistēmā (pirmie likuma grozījumi stājās spēkā jau 2013. gada 1. augustā), augsta līmeņa ekspertu darba grupa ar pārstāvjiem no visām iesaistītajām pusēm ir sagatavojusi nākamos priekšlikumus sistēmas paredzamībai un pārskatāmībai, kā arī godīgas uzņēmējdarbības veicināšanai.


Priekšlikumi balstīti uz diviem pīlāriem:

    1) depozīta ieviešana, lai novērstu sūdzību sportu, kas traucē uzņēmējdarbībai, kā arī sabiedriskā labuma saņemšanu visu nodokļu maksātāju interesēs;
    2) valsts līdzekļu ekonomika, baudot privilēģijas no vairuma atlaidēm, ko iecerēts panākt ar iepirkumu centralizāciju (caur Valsts reģionālās attīstības aģentūras elektronisko iepirkumu sistēmu) arī telekomunikāciju pakalpojumu jomā.


Par depozītu sistēmu  

Esošās sistēmas leģitimitāte ir apšaubāma. Ja 2012. gadā puse no sūdzībām (tas ir, aptuveni 600) tika atzītas par nepamatotām, tas nozīmē, ka visos šajos 600 gadījumos un pusē no attiecīgajiem iepirkumiem sabiedrība būtu ātrāk saņēmusi tās normālai funkcionēšanai nepieciešamās preces un pakalpojumus, piemēram, renovētas slimnīcas. Taču process tiek uztverts kā komersantu savstarpējs strīds par to, kuram labāka prece. Aizmirstam, ka iepirkuma labuma guvēja ir visa sabiedrība, nevis tikai viens uzņēmējs. Tāpēc nevar šo procesu uztver tik vienkārši. Kā rāda citu ES dalībvalstu ‒ īpaši bijušās PSRS ietekmes zonas valstu ‒ prakse, sūdzību sporta izskaušanu var sekmēt depozīta ieviešana. Pietiekami liela summa liktu apdomāties potenciālajam sūdzētājam, vai viņa prasība tik tiešām ir pamatota vai ‒ tā vienkārši ir emociju plūsma. Darba grupas eksperti uzskata, ka saprātīgs mehānisms būtu depozīts 0,05 % apmērā no apstrīdētā iepirkuma līgumcenas tajos iepirkumos, kuru summa ir, sākot no 3,5 miljoniem latu, maksimālo depozīta apmēru ierobežojot līdz Ls 5000. Tātad atkarībā no līgumcenas potenciālajam sūdzētājam būtu jāšķiras no Ls 1750 līdz Ls 5000. Ja IUB atzīs sūdzību vismaz par daļēji pamatotu, sūdzētājs depozītu saņem atpakaļ. Salīdzinājumam: Čehijā depozīts ir procents no līgumcenas, bet ne mazāks par Ls 1500 un ne lielāks par Ls 6000.

Un vēlreiz ‒ jāatceras, ka visa pamatā ir visu iesaistīto pušu, nevis tikai potenciālā sūdzētāja, interešu līdzsvars.

Par telekomunikāciju un interneta pakalpojumu centralizāciju

Atskaitot dažas tiesībaizsardzības iestādes un citus īpašus gadījumus, pamatprincipi un prasības mūsu lietišķajai saskarsmei fiksēto un mobilo telefonu saziņā un interneta pakalpojumos ir pietiekami precīzi nosakāmas un apzināmas. Līdz ar to ir loģiski paplašināt EIS katalogu arī ar šādiem pakalpojumiem. Tādā veidā arī būtu iespēja lieliski ietaupīt nodokļu maksātāju līdzekļus, līdzīgi kā tas notiek uzņēmējdarbībā.

Turklāt šī sistēma joprojām ļautu katram pasūtītājam saglabāt individuālu pakalpojumu klāstu ‒ EIS ir jāizmanto tikai tad, ja pasūtītāja paša iepriekš noteiktām iepirkuma prasībām atbilstoša prece vai pakalpojums atrodams EIS.

Augstākminētos priekšlikumus plānots virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā novembra beigās vai decembra sākumā.

Par Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumu

Ar Ministru prezidenta rīkojumu darba grupas mandāts ir paplašināts, lai izstrādātu nepieciešamos uzlabojumus arī Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā. Kā jau iepriekš publiski izskanējis, iepirkumi kopumā virs 300 miljoniem latu ir bijuši rīkoti zem lielā sabiedrisko pakalpojumu iepirkumu likuma sliekšņa, kas nozīmē, ka šo iepirkumu procesa korektumu pārbaudīt var tikai ar uzticību. Tomēr jautājums ir pārlieku nopietns, lai nodokļu maksātāju līdzekļu izlietojumu pārbaudītu tikai ar uzticību.

Darba grupā šobrīd konstatēti vairāki nepieciešamie uzlabojumi, tai skaitā, sliekšņa pazemināšana, kas varētu būt miljons latu būvdarbiem, kā arī pārsūdzības mehānisma pilnveidošana līdzīgi kā Publisko iepirkumu likumā, tas ir, depozīta ieviešana.

Darba grupa plāno pirmos priekšlikumus diskusijai darba grupā izstrādāt līdz decembra vidum.

Teksts: Ivars Mēkons, MK juriskonsults

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *