Gaidāma vairāku novadu šķiršanās. Atvērt reformas likumu – atvērt Pandoras lādi?

in
Autors: LSM.LV

LSM.LV

“Reforma ir brāķis,” tik lakoniski par pašvaldību administratīvo teritoriju pēdējām izmaiņām izsakās Saeimas Zaļo un Zemnieku savienības deputāts Valdis Maslovskis. Viņš vada Administratīvi teritoriālās reformas rezultātu izvērtēšanas apakškomisiju, un viņa vadībā pēc nedēļas Saeima plānojusi atvērt likumu, ar ko noteiktas pašvaldību teritorijas. Jau trešdien, 28. februārī, gaidāmas divu pašvaldību domes sēdes, kurās lems par iepriekš apvienotu novadu šķiršanās sākšanu. Likumdevējs pieļauj, ka bez jau publiski zināmajām novadu izmaiņām sagaidāmas vēl vairākas.

Pēc 2021. gada pašvaldību vēlēšanām Latvijā ir 43 pašvaldības līdzšinējo 119 domju vietā. To paredz Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likums. Apvienojot novadus un pilsētas, likumdevējs uzsvēra, ka pašvaldību reformu ir nepieciešams veikt primāri Latvijas iedzīvotāju interesēs.

Lai attīstītu valsti un cilvēkiem klātos arvien labāk, reforma paredzēja izveidot ekonomiski spēcīgas pašvaldības, kas spēj īstenot visas valsts uzliktās funkcijas, turklāt būt pašpietiekamas – bez valsts vai bagātāko pašvaldību naudas piešprices. Tomēr ziņās izskan gan par finanšu grūtībām Rēzeknē, gan Talsu novadā, arī Daugavpils budžets esot izdzīvošanas budžets.  

Negrib maksāt par Mārupes kredītiem

Mārupes novada domes vairākums Finanšu komitejas sēdē lēma atbalstīt iedzīvotāju iniciatīvu, ar kuru aicināts mainīt teritoriālās reformas laikā izveidoto teritoriju, atdalot kādreizējo Babītes novadu. Iniciatīvas pieteicēji uzskata, ka teritorijas apvienošana notikusi negodīgi, kā rezultātā Mārupes attīstība notiekot uz Babītes novada iedzīvotāju rēķina, piemēram, maksājot Mārupes iepriekšējos gados ņemtos daudzmiljonu kredītus.

Iedzīvotāju ideju portālā manabalss.lv iniciatīvu par kādreizējā Babītes novada atdalīšanu no Mārupes novada ir parakstījuši vairāk nekā 3050 cilvēku. Priekšlikuma autore ir Dace Krastiņa.

“Pirmkārt jau administratīvi teritoriālā reforma tika sasteigta, netika uzklausīts sabiedrības viedoklis, netika veikta finanšu analīze un izvērtēti iespējamie riski,” pauž Krastiņa.

Viens no riskiem, kas uzreiz pēc vēlēšanām sita pa kabatu Babītes cilvēkiem, izveidojās vēl pirms reformas. Proti, Mārupe savai attīstībai aizņēmusies ap 40 miljoniem eiro, kamēr toreizējais Babītes novads – tikai piecus miljonus eiro. Taupīgā dzīvošana līdz apvienošanai nozīmējusi vēl lielāku taupību pēc novadu precībām.

“Piespiedu apvienošanās Babītes iedzīvotājiem izmaksāja vairākus miljonus, kuru ļoti pietrūkst Babītes un Salas pagastu izaugsmei turpmākajos gados. Babītes iedzīvotājiem dzīve pēc reformas pasliktinājās, jo pieauga administratīvās izmaksas uz vienu iedzīvotāju. Piemēram, samazinājās pašvaldības līdzfinansējums pakalpojumiem izglītības iestādēs, kritās ielu uzturēšanas kvalitāte, tika apturēta jauna bērnudārza būvniecība Piņķos,” turpina Krastiņa.

Tā teikt, pēc apvienošanas Babīte savu līdz tam attīstībai domāto naudu nu plūdina Mārupes kopīgajā katlā, lai atdotu kredītus, par kuriem jau iepriekš attīstījās tikai Mārupe.

Krastiņa uzskaita virkni argumentu, kas runā par sliktu apvienošanai: “Reformas mērķis bija samazināt pašvaldībā strādājošo darbinieku skaitu, izlīdzināt komunālo pakalpojumu tarifus, bet mūsu gadījumā tas neizpildās. Nu, būtībā tā sajūta ir tāda, ka attīstība pēc reformas ir apstājusies. Tajā pašā laikā es negribu kritizēt Mārupes pašvaldību, jo viņi ir malači, – veiksmīgi attīstījuši savu teritoriju, projektiem ņēmuši aizņēmumus, projekti ir apsveicami, bet tas viss tagad nav godīgi pret bijušā Babītes novada iedzīvotājiem.”

Mazinoties arī piederības un identitātes sajūta, jo iepriekš Babītes unikālajām lietām nu priekšā minēts Mārupes novads. Piemēram, rododendru dārzam, bibliotēkai vai vidusskolai. Un novada dzīvi varot ietekmēt mazāk, jo lielajā Mārupes domē tikai trešā daļa ievēlēti no Babītes. Tomēr arī tagadējais Mārupes domes šefs Andrejs Ence no Reģionu apvienības ir Babītes cilvēks, bijis ilggadējs turienes mērs.

“Pāri par 3000 parakstu bija savākti, iesniegumu iedzīvotāji iesniedza gan domē, gan Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā, gan Saeimas komisijā. Tika sagatavots lēmumprojekts, tagad jāgaida, ko Saeima lems, jo tas ir Saeimas kompetencē,” norāda Ence.

Mārupes dome trešdien sēdē lems par atbalstu Babītes prasībai to atdalīt no Mārupes. Mērs Ence šo ideju atbalsta, arī domes vairākums jau balsojuši “par” pirms nedēļas notikušajā komitejas sēdē.

Šķiršanās briest arī Jelgavas novadā

Šķiršanās situācija briest arī tagadējā Jelgavas novadā, ko izveidoja, apvienojot bagāto Ozolnieku novadu ar, var teikt, mazturīgo un teritorijas ziņā plašo Jelgavas novadu. Šajā pašvaldībā gan ir vairāk sarežģījumu.

Pirmkārt, nav vienotas politiskās nostājas, bet ir daudz vietējās politikas intrigu. Tās pastiprina gan Ozolnieku un Jelgavas novada piespiedu apvienošana un līdz ar to dažādu politisko flangu izveidošanās, gan atšķirīgā situācija no valsts centrālās politikas, jo Jelgavas novadā Zaļā partija un Zemnieku savienība jau sen darbojušās šķirti, to deputātiem nemitīgi cenšoties gāzt varu. Jānis Kažotnieks ir Jelgavas novada domes deputāts no Zaļās partijas.

“Var likt vājāku pašvaldību pie stiprākas ar domu, ka ar laiku tā vājākā kļūs līdzīga stiprajai. Bet pretējā politika ir tāda, kā notika 2021. gadā, kad vienu stipru pašvaldību pielika klāt vienai tādai, kas ilgu laiku bija attīstījusies ne tā, kā tam vajadzētu būt. Rezultātā stiprais Ozolnieku novads zaudēja daudzas lietas, bet Jelgavas novads neieguva neko, jo vienkārši tie Ozolnieki izšķīda, un lielajā katlā nebija nekāda labuma, ka Ozolniekus pievieno pašvaldībai, kas par attīstību nedomā,” skaidro Kažotnieks.

Pilna raksta versija lasāma lsm.lv