Iepirkuma līgumā obligāti paredzamie nosacījumi

in ,
Autors: Iepirkumu uzraudzības birojs

Iepirkumu uzraudzības birojs

Līgumā ietveramās prasības vispārēji regulē Civillikums, taču līdztekus vispārējam regulējumam Publisko iepirkumu likuma 60. panta otrajā daļā* ir noteiktas iepirkuma līgumos obligāti iekļaujamās sastāvdaļas, kur citstarp 8. punkts paredz, ka iepirkuma līgumā obligāti iekļaujama iepirkuma līguma grozīšanas kārtība un kārtība, kādā pieļaujama atkāpšanās no iepirkuma līguma.  

* Analoģisks regulējums ir noteikts arī Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 65. panta otrajā daļā

Praksē sastopams, ka pasūtītāji bieži iepirkuma līgumos nenosaka iepirkuma līguma grozīšanas kārtību un kārtību, kādā pieļaujama atkāpšanās no iepirkuma līguma, lai arī šāda prasība atbilstoši Publisko iepirkumu likumam ir obligāta. Šo nosacījumu iekļaušana ir būtiska, lai pakalpojuma, piegādes vai būvdarbu iepirkumu līgumu izpilde notiktu atbilstoši un arī, lai atvieglotu pasūtītāja rīcību gadījumos, kad iestājas kādi apstākļi, kad nepieciešama šajā likuma punktā paredzētā rīcība, piemēram:

-Praksē pasūtītāji bieži saskaras ar nepieciešamību veikt grozījumus iepirkuma līgumā, lai iepirkuma līgumu varētu izpildīt. Attiecīgi iepirkuma līgumos būtu paredzama to grozīšanas kārtība (papildus skatīt Skaidrojumu “Iepirkuma līguma un vispārīgās vienošanās grozīšana”, “Kas jāņem vērā līguma izpildē saistībā ar cenu svārstībām un piegādēm?” un “Būvniecības iepirkumu līgumos ietveramās prasības”). Publisko iepirkumu likuma 61. pants nosaka tikai dažus izsmeļošus gadījumus, kad līguma grozījumi ir pamatoti, citādāk piemēro iepirkuma līguma nosacījumus.

-Pasūtītāji var saskarties ar situācijām, kad iepirkuma līguma izpilde var tikt apdraudēta, piemēram, ja līguma izpildītājam līguma izpildes gaitā būs noteikti liegumi vai uzlikti sodi, vai aizliegta darbība kādā konkrētā jomā. Šie gadījumi ietver arī pieļautus konkurences tiesību pārkāpumus, kad Konkurences padome ir konstatējusi karteli, kurā ir iesaistījies konkrētais līguma izpildītājs. 

Tādējādi iepriekš minētais tieši norāda, kāpēc pasūtītājiem ir jāņem vērā Publisko iepirkumu likuma 60. panta otrās daļas regulējums, it īpaši tās 8. punktā noteiktais, un jāparedz iepirkuma līgumā konkrēti gadījumi, kad pasūtītājs pirms termiņa var atkāpties no iepirkuma līguma izpildes, un gadījumus, kuros iespējami iepirkuma līguma grozījumi.