ALTUM
Latvijas uzņēmējiem par galveno problēmu energoresursu jomā ir kļuvusi ne tikai energoresursu cena, bet arī energoresursu pieejamība, ALTUM rīkotajā uzņēmēju pasākumā “Par uzņēmēju izaicinājumiem un praktisku palīdzību energoresursu un ģeopolitikas krīzes apstākļos” pauda vairāki dalībnieki. Lielākā daļa no uzņēmējiem, īpaši tie, kuri darbojas ražošanas sektorā, meklē dažādas iespējas, lai sagatavotos ziemai un nepārtrauktu ražošanu. Vislielāko ietekmi uz uzņēmējdarbību ir atstājusi dabasgāzes, kā arī pakārtoti elektrības pieejamība un cena.
Kā diskusijā norādīja ALTUM valdes priekšsēdētājs Reinis Bērziņš, ALTUM ir gatavs nākt uzņēmējiem talkā, piedāvājot programmas, kuras palīdzētu veikt investīcijas energoefektivitātes palielināšanai. Drīzumā sāks darboties ALTUM programma tiem Latvijas uzņēmumiem, kuru darbību negatīvi ietekmējušas arī Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu sekas. Uzņēmumu aptauja rāda, ka pašlaik vislielāko ietekmi ir atstājušas energoresursu cenas, tomēr ietekmi varētu atstāt arī ekonomiskās aktivitātes kritums Latvijas lielākajos eksporta tirgos, kā arī Latvijas iekšējā tirgū. ALTUM redzējumā ir svarīgi, lai tiktu nodrošināta uzņēmumu likviditāte – tiem ir pietiekami lieli apgrozāmie līdzekļi. Pandēmijas pīķa laikā daudzi uzņēmumi – arī lielie izmantoja atbalstu apgrozāmajiem līdzekļiem un līdzīgā veidā varētu tikt organizēts atbalsts arī enerģētiskās krīzes laikā.
ALTUM veiktais pētījums rāda, ka optimistiskāki par nākotni ir tie uzņēmumi, kuri ir veikuši uzņēmuma energoauditu un konkrētus energoefektivitātes uzlabojumus. Pētījumā secināts, ka energoresursu cenas būtisku ietekmi atstāj uz 70 % uzņēmumu un skaidrs, ka tas būs dzinulis uzņēmumu modernizācijai, lai izvairītos no šādiem tirgus satricinājumiem ilgtermiņā.
Dati rāda, ka tomēr atšķiras energoefektivitātes palielināšanas intensitāte pa nozarēm. Piemēram, valsts sektors ir rādījis priekšzīmi, un 67% ir paredzējuši līdzekļus energoefektivitātei, tāpat apstrādes rūpniecībā šīs procents ir bijis pat 92%. Līdz šim salīdzinoši maz par energoefektivitāti domājuši transporta nozares uzņēmumi – tikai 22%, zems procents ir arī izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu sniedzēju vidū – 25%, iespējams, ka tas saistīts ar Covid-19 izraisīto krīzi, kad uzņēmumiem nebija līdzekļi, ko ieguldīt un varēja domāt tikai par izdzīvošanu.
Kā diskusijā norādīja Latvijas darba devēju konfederācijas (LDDK) prezidents un zivju pārstrādes uzņēmuma SIA “Karavela” līdzīpašnieks Andris Bite, pašlaik energoefektivitātes jomā ļoti svarīga ir valstiskā stratēģija vismaz 5 gadu periodam, lai uzņēmēji varētu pielāgot savas individuālās stratēģijas. Protams, pašlaik situācija energoefektivitātes jomā ļoti strauji mainās, tāpēc taktisko risinājumu pielietošanā jāizmanto elastīga pieeja un jāspēj operatīvi reaģēt uz starptautiskās vides notikumiem, vispirms jau Krievijas īstenoto karu Ukrainā.
“AJ POWER” uzņēmumu grupas vadītājs Roberts Samtiņš norādīja, ka vēl pirms dažiem gadiem energoefektivitāte bija lieta, par kuru domāja tikai daži uzņēmumi un saules paneļu uzstādīšana Latvijā bija liela eksotika. Enerģētiskā krīze ir radījusi milzīgu uzņēmumu intereses vilni, tomēr visus iecerētos projektus liedz realizēt materiālu piegāžu problēmas, kā arī projektu vadības kapacitāte. Valstij ir jānāk talkā uzņēmumiem pārvarēt šo ziemu, un pēc tam uzņēmējiem būs jāspēj pielāgot savas attīstības stratēģijas jaunajiem izaicinājumiem, sacīja Roberts Salmiņš.
ALTUM organizētā informatīvā pasākuma “Par uzņēmēju izaicinājumiem un praktisku palīdzību energoresursu un ģeopolitikas krīzes apstākļos” ierakstu, kā arī iepazīties ar ALTUM veikto pētījumu iespējams šeit: https://youtu.be/tZllV66bnD0 .