Pamatojoties uz aizdomām par valsts amatpersonas veiktajiem noziedzīgajiem nodarījumiem saistībā ar publisko iepirkumu rīkošanu ceļu būves nozarē un valsts amatpersonai noteikto ierobežojumu neievērošanu, KNAB oktobra sākumā veica vismaz 15 tiesas sankcionētas kratīšanas, tostarp aizturēja VAS “Latvijas Valsts ceļi” (“LVC”) valdes locekli Edgaru Strodu un uzņēmēju Armandu Zeihmani. Pēc aizturēšanas Satiksmes ministrija kā “LVC” kapitāldaļu turētāja nolēma Edgaru Strodu atbrīvot no amata. “LVC” apņēmies padziļināti vērtēt uzņēmumā izveidojušos iepirkumu sistēmu.
Kriminālprocess sākts šā gada 27. jūnijā par dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu mantkārīgā nolūkā, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu, izvairīšanos no valsts amatpersonas deklarācijas iesniegšanas un par valsts amatpersonai noteikto ierobežojumu pārkāpšanu.
KNAB ziņo, ka “LVC” amatpersona 2017. un 2018. gadā, iespējams, ļaunprātīgi izmantoja dienesta stāvokli mantkārīgā nolūkā un, vienlaikus pārkāpjot valsts amatpersonai noteiktos ierobežojumus, sniedza citām personām – iespējamajiem iepirkumu pretendentiem – informāciju par valsts akciju sabiedrības plānotajiem iepirkumiem autoceļu uzturēšanā un atjaunošanā.
“TV3” raidījums “Nekā personīga” vēstīja, ka E. Strods neizpaužamu informāciju par plānotajiem valsts ceļu būves iepirkumiem ar sava paziņas, uzņēmēja Armanda Zeihmaņa starpniecību, iespējams, nodevis firmām, kuru līdzīpašnieks ir būvuzņēmējs Armands Garkāns, kurš septembra sākumā pabija KNAB būvnieku karteļa lietā.
Strods ar Zeihmani esot pazīstami kopš laika, kad strādāja Rīgas domes struktūrās. Strods no 2000. gada bija Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora vietnieks, vēlāk – direktors, bet Zeihmanis bija padomdevējs savam armijas dienesta biedram, Rīgas mēram Gundaram Bojāram. Zeihmanis patlaban ir apsūdzētā statusā arī tā dēvētajā “Daimler” kukuļošanas krimināllietā, kuru jau vairākus gadus skata Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa. Zeihmanim apsūdzība “Daimler” krimināllietā uzrādīta par noziedzīgi iegūtu finanšu līdzekļu legalizēšanas lielā apmērā atbalstīšanu.
“Nekā personīga” arī ziņoja, ka Zeihmanis pats un viņa ģimenes locekļi jau ilgāku laiku ir cieši saistīti ar Garkāna uzņēmumiem. Viens no tādiem ir SIA “A7 Betons”.
Raidījums arī vēstīja, ka Garkāna ceļu būves firmai SIA “Binders” līdz šim ir ļoti veicies “LVC” konkursos. Pērn uzņēmums saņēmis pasūtījumus par 29 miljoniem eiro, bet apvienībā ar “A.C.B.” – vēl 38 miljonus eiro. Tas ir trīs līdz četras reizes vairāk nekā nākamajam lielākajam pasūtījumu ieguvējam – ceļu būvniecības sabiedrībai “Igate”. Uzņēmumā “Binders” raidījumam gan nolieguši, ka KNAB būtu par uzņēmumu izrādījis interesi šajā vai kādā citā krimināllietā.
Raidījuma rīcībā esošā informācija liecinot, ka izmeklētājus interesē arī skandalozais autoceļu elektrifikācijas iepirkums, kurā “LVC” gribēja noslēgt līgumu ar SIA “Reck”, lai gan uzņēmums par darbiem prasīja divarpus reizes vairāk naudas, nekā “LVC” šim mērķim bija paredzējis. Par šo iepirkumu stāstījām pērn žurnāla “’Iepirkumi” februāra un aprīļa numuros.
“Reck” patiesie labuma guvēji ir Garkāns, Viesturs Kaģis, kā arī Saeimas deputāta Riharda Kola (VL-TB/LNNK) māsa Elizabete Kola.
Atgādināsim, ka “LVC” 2017. gadā izsludināja iepirkumu autoceļu aprīkošanai ar meteostacijām, auto uzskaites punktiem un apgaismojumu, kā arī visu šo iekārtu saslēgšanu vienotā tīklā, kam bija atvēlēti 3,6 miljoni eiro. Konkursā pieteicās divi pretendenti, tostarp Lietuvas kompānija “Fima”, kas piedāvāja darbus veikt lētāk par paredzēto summu, tomēr “LVC” uzņēmumu atzina par nepietiekami kvalificētu. Otrs pretendents bija “Reck”, kas prasīja 8,5 miljonus eiro.
Raidījums atgādina, ka pretendenti līdz 2018. gada sākumam cīnījās Iepirkumu uzraudzības birojā, bet tad “Fima” strīdus pārtrauca, jo uzvarēja citā “LVC” iepirkumā – par autoceļa “Via Baltica” aprīkošanu. Savukārt šajā konkursā sūdzību atsauca “Reck”. Konfliktu laikā atklājās, ka pirms šā “LVC” pasūtījuma konkurentus, “Fima” apakšuzņēmējus, bija apmeklējis “Reck” projektu vadītājs, bijušais Kandavas mērs no Zaļo un zemnieku savienības Rolands Bārenis.
Pēc Stroda atbrīvošanas no amata un drošības līdzekļa – aizlieguma izbraukt no valsts – piemērošanas “LVC” ziņoja, ka strādā pie neatkarīgo auditoru piesaistes “LVC” iepirkumu sistēmas padziļinātai izpētei. Iecerēts padziļināti vērtēt visu būvdarbu plānošanas un iepirkumu procesu, ekspertiem būs jāizvērtē arī pēdējo gadu laikā veiktie būvdarbu iepirkumi. Izvērtējuma veikšanai jau tuvākajā laikā tiks piesaistīti neatkarīgi speciālisti.
“Esam ieinteresēti sadarboties ar tiesībsargājošām iestādēm, šajā gadījumā KNAB, sniedzam birojam visu pieprasīto informāciju. Izskanējušie pārmetumi, protams, iedragā uzņēmuma reputāciju, mūsu interesēs ir veicināt iespējami ātru un kvalitatīvu izmeklēšanu,” uzsver “LVC” valdes priekšsēdētājs Jānis Lange. Uzņēmums esot arī ieinteresēts darboties proaktīvi, lai izslēgtu visus iespējamos riskus un kliedētu aizdomas par sistēmiskajām problēmām. Visiem ceļu būvdarbu iepirkumiem, kas patlaban ir uzsākti, tiekot pievērsta īpaša uzmanība no valdes puses, nepieciešamības gadījumā arī piesaistot neatkarīgos ekspertus.
VAS “Latvijas Valsts ceļi” (“LVC”)
“LVC” pārvalda valsts autoceļu tīklu, administrē tam piešķirto finansējumu, plāno autoceļu attīstību, organizē iepirkumus valsts pasūtījumiem valsts autoceļu tīklā veicamajiem darbiem, administrē valsts autoceļu projektēšanas un būvdarbu procesu, nodrošina ceļu satiksmes organizācijas uzraudzību valsts autoceļu un pašvaldību ceļu tīklā, kā arī veic valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas prasību izpildes pārbaudi un darbu uzraudzību.
E. Strods uzņēmuma valdes locekļa amatā strādāja kopš 2013. gada augusta. Agrāk bija “Rīgas ūdens” valdes loceklis, Rīgas domes Satiksmes departamenta direktors. Viņš strādājis arī Kuldīgas 12. Ceļu remonta un būvniecības pārvaldē par iecirkņa darbu vadītāju un meistaru.
Atbildēt