Mazais jeb zemsliekšņu iepirkums pēc 2014. gada 1. janvāra

Šajā nodarbībā aplūkosim, kā jāveic mazais iepirkums, piemērojot Publisko iepirkumu likumu pēc 2014. gada 1. janvāra.

Normatīvie akti, kas jāievēro, veicot mazo iepirkumu pēc 2014. gada 1. janvāra:

  • Publisko iepirkumu likums ar jaunākajiem grozījumiem, kas stājušies spēkā 2014. gada 1. janvārī;
  • 17.12.2013. MK noteikumi nr. 1516 „Publisko iepirkumu elektronisko izziņu noteikumi”, kas izdoti saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 8.2 panta septiņpadsmitās daļas 1., 2. un 3. punktu un 39.1 panta devīto daļu ‒ http://likumi.lv/doc.php?id=263391;
  • 17.12.2013. MK noteikumi nr. 1517 „Centralizēto elektronisko iepirkumu noteikumi”, kas izdoti saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 16. panta devīto daļu ‒ http://likumi.lv/doc.php?id=263376.
  • Saskaņā ar PIL 16. panta septīto daļui, kopš 2014. gada 1. janvāra, kad stājās spēkā nr. 1517 „Centralizēto elektronisko iepirkumu noteikumi”, tai skaitā arī 1.2. punkts, kas nosaka, ka pašvaldībām un pašvaldību iestādēm atsevišķas preces un pakalpojumi ir iepērkami no pašu pasūtītāju veidotas centralizēto iepirkumu institūcijas vai ar tās starpniecību, vai no Elektroniskās iepirkumu sistēmā esošajiem katalogiem. Tabulā ir iekļauti visi katalogi, kas pieejami šobrīd, vienlaikus norādot, kuri ir piemērojami obligāti, bet kuri piemērojami pēc brīvprātības principa.

    Preču grupa Pazīme par iepirkuma veikšanu
    Biroja tehnika (multifunkcionālas drukas iekārtas, tintes drukas iekārtas, lāzerdrukas iekārtas, projektori, kopētāji, skeneri) Noteikta obligāta pirkumu veikšana EIS saskaņā ar MK noteikumiem 1517
    Programmatūra (operētājsistēmas programmatūra; serveru standarta programmatūra un tās atbalsts; biroja programmatūra)
    Biroja papīrs (A4 formāta papīrs; A3 formāta papīrs)
    Datortehnika (galddatori–darbstacijas, portatīvie datori, monitori)
    Drukas iekārtu piederumi (toneri un tintes kasetnes, iekārtas lietotājam iespējamās iekārtas nomaiņas detaļas)
    Servertehnika (standarta serverstatnē ievietojami serveri un komutatori)
    Zāles (pretinfekciju medikamenti; muskuļu un skeleta sistēmas medikamenti)
    Medicīnas preces un medikamenti Pašlaik brīvprātīga EIS katalogu lietošana
    Saimniecības preces 
    Pārtika
    Kancelejas preces
    Mēbeles

    Brīvprātības princips nozīmē to, ka pats pasūtītājs izvēlas, vai iepērkas no EIS katalogiem vai veido savu centralizēto iepirkumu institūciju un tā organizē savus iepirkumus atbilstoši PIL prasībām, veidojot iepirkumu komisijas un gatavojot iepirkuma dokumentus, neaizmirstot arī Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 166.21‒166.25 pantu par iepirkumā iesaistīto personu dažāda veida pārkāpumu sodīšanu (http://likumi.lv/doc.php?id=89648).

    Vēršu uzmanību, ka PIL 16. panta septītā daļa nosaka, ka pašvaldībām un pašvaldību iestādēm ir pienākums preces un pakalpojumus iegādāties no centralizēto iepirkumu institūcijas vai ar tās starpniecību, ja attiecīgās preces vai pakalpojumi ietilpst MK noteiktajā preču vai pakalpojumu grupā un to līgumcena 12 mēnešu laikā attiecīgajā preču vai pakalpojumu grupā ir 4000 eiro vai lielāka.

    Turklāt PIL 16. panta astotā daļa paredz, ka šī panta septītajā daļā uzliktais pienākums ir izpildīts, ja attiecīgās preces un pakalpojumi iepirkti jebkurā no šādiem veidiem:

      1) no MK noteiktās centralizēto iepirkumu institūcijas vai ar tās starpniecību;
      2) no vienas vai vairāku pašvaldību izveidotas centralizēto iepirkumu institūcijas vai ar tās starpniecību, ja attiecīgā centralizēto iepirkumu institūcija nodrošina attiecīgo preču un pakalpojumu iepirkumus pašvaldībai un visām tās iestādēm.

    Secināms, ka PIL 16. panta septītajā daļā minētie 400 eiro attiecas uz tiem gadījumiem, kad, piemēram, biroja papīra izlietojums pašvaldībā vai katrā pašvaldības iestādē 12 mēnešu laikā sasniedz tādu apjomu, kas katrā iestādē ir vismaz 4000 (ieskaitot) eiro un vairāk. Protams, pasūtītājam ir jāapsver iespēja iepirkties EIS arī tādā gadījumā, ja pašvaldībā vai kaut vienā pašvaldības iestādē biroja papīrs tiek izlietots, kas kopsummā pārsniedz 4000 (ieskaitot) eiro un vairāk, jo nav lietderīgi veikt tirgus izpēti, plānot iepirkumu, ja pati pašvaldība veic pirkumus EIS (jo biroja papīra patēriņš sasniedz jau 4000 eiro), bet pašvaldības iestāde (piemēram, skola) pērk papīru bez PIL piemērošanas un dažkārt grāmatvedības speciālistiem jāsatraucas par to, vai biroja papīra iegādei 12 mēnešos netiek izlietots vairāk nekā 4000 eiro.

    Kas ir mazais jeb zemsliekšņu iepirkums, kāpēc šo iepirkuma metodi tā sauc?

    Mazais iepirkums ir iepirkuma metode, kura piemērojama zemākajos PIL noteiktajos līgumcenu sliekšņos, kas ir:

    • preču un pakalpojumu iepirkumos – no 4000 (ieskaitot) līdz 42 000 (neieskaitot) eiro, bez PVN;
    • būvdarbu iepirkumos – no 14 000 (ieskaitot) līdz 170 000 (neieskaitot) eiro, bez PVN.

    Kas ir kopīgs ar citām iepirkuma metodēm?

    Mazajos iepirkumos pasūtītājam jāievēro publiskā iepirkuma mērķi un jāievēro iepirkuma komisijas darbības pamatprincipi.

    Kādi iepirkuma posmi ir mazajam iepirkumam?

    Mazajam iepirkumam ir šādi posmi:

    • iepirkuma komisijas izveidošana un nepieciešamo ekspertu piesaiste;
    • iepirkuma dokumentu sagatavošana (t. sk. vajadzības apzināšana un tirgus izpēte);
    • iepirkuma norise:
      • iepirkuma izsludināšana,
      • piedāvājumu sagatavošanas laiks,
      • piedāvājumu saņemšana,
    • piedāvājumu atvēršana, izvērtēšana un lēmuma pieņemšana;
    • iepirkuma līguma slēgšana;
    • iepirkuma līguma vadība.

    Kas drīkst piedalīties mazajā iepirkumā?

    Mazajā iepirkumā var piedalīties jebkurš piegādātājs, un pasūtītājs, izvērtējot piedāvājumu atbilstību iepirkuma noteikumiem, nosaka uzvarētāju.

    Kas regulē mazā iepirkuma norisi?

    Iepirkums pēc norises ir ļoti līdzīgs atklātam konkursam, tikai to piemēro pie zemākiem līgumcenu sliekšņiem. Iepirkumu norisi regulē PIL 8.2 pants.

    Tālāk aplūkosim detalizēti katru no mazā iepirkuma posmiem, un to, kāda ir pasūtītāja rīcība katrā no tiem.

    Mazā iepirkuma norises posmi un iepirkumā iesaistīto personu rīcība
    Iepirkuma dokumentu izstrāde, pamatojoties uz pasūtītāju iepriekšējo pieredzi un tirgus izpētes datiem
    Iepirkuma izsludināšana. Iepirkumu izsludina publiski IUB mājaslapā tiešsaistes režīmā, aizpildot veidlapu Paziņojums par plānoto līgumu.

  • Iepirkuma dokumentiem jābūt pieejamiem pasūtītāja mājaslapā, tādējādi realizējot atklātības principu saskaņā ar PIL 2. panta 1. punktu. Obligāts nosacījums ir ievietot informāciju par konkrēto iepirkumu pasūtītāja interneta mājaslapā. Ja pasūtītājam (piemēram, kādai pašvaldības iestādei – skolai, bērnudārzam, utt.) nav savas mājaslapas, tad tas šādu informāciju ievieto augstāk stāvošas institūcijas, proti, savas pašvaldības, mājaslapā. Kopš iepirkuma sludinājuma veidlapas publicēšanas IUB mājaslapā pasūtītājs nodrošina iespēju ieinteresētajiem piegādātājiem uz vietas pasūtītāja iestādē iepazīties ar iepirkuma dokumentiem bez samaksas
  • Pasūtītāja mājaslapa Pasūtītājs savā mājaslapā, ne vēlāk kā paziņojums par plānoto līgumu tiek publicēts IUB interneta mājaslapā http://www.iub.gov.lv/iubsearch/pt/_pr/, publicē saskaņā ar PIL 8.2 panta trešo daļu noteiktās prasības attiecībā uz pretendentiem, iepirkuma priekšmetu un vērtēšanas kritērijiem. Prasības ietvertas iepirkuma dokumentos – iepirkuma noteikumos (vai jebkurš cits formulējums dokumentu kopumam)
    Iepirkuma dokumenti Iepirkuma dokumenti ir:

    • iepirkuma noteikumu apstiprināšanas sēdes protokols, piedāvājumu atvēršanas un vērtēšanas protokoli, protokols, kurā iekļauts gala lēmums par uzvarētāja (-u) noteikšanu, pirms tam pārbaudot Ministru kabineta noteiktajā informācijas sistēmā, vai pretendents atbilst 8.2 piektajā un septītajā daļā izvirzītajām prasībām;
    • iepirkuma noteikumi (noteikumi piedāvājuma iesniegšanai, prasības pretendentiem, tehniskās specifikācijas, līgumprojekts;
    • iepirkuma izsludināšanas un rezultātu veidlapu izdrukas
    Prasības pretendentiem Saistoša tikai PIL 8.2 piektā daļa un citas būtiskas prasības (piemēram, atļauja darboties noteiktā sertificētā jomā – būvniecībā, pārtikas apritē, medicīniska rakstura preču apritē, apdrošināšanas, naftas produktu apritē utt.), ko nosaka kāds konkrētas nozares normatīvais akts.

  • Informācija „Valsts iestāžu izsniegtās licences un atļaujas” atrodama IUB mājaslapas saitē http://www.iub.gov.lv/node/214 vai UR mājaslapā http://www.ur.gov.lv/?a=1028
  • Vērtēšanas kritēriji Pasūtītājs nosaka kritēriju, ko ņems vērā, lai no prasībām atbilstošajiem piedāvājumiem izvēlētos visizdevīgāko. Kritēriju izvēlei nav būtiski ievērot PIL 46. panta regulējumu, jo šī norma nav saistoša mazajiem iepirkumiem. Tādējādi pasūtītāja kompetencē ir noteikt konkrētajam iepirkumam atbilstošāko vērtēšanas kritēriju/-us
    Prasības iepirkuma priekšmetam Pasūtītājs, izstrādājot prasības iepirkuma produktam, var atsaukties uz PIL 17. pantu
    Piedāvājumu gatavošanas laiks Kā minimālais piedāvājumu gatavošanas laiks ir noteiktas desmit kalendārās dienas, neskaitot valstī oficiāli noteiktās svētku dienas.

  • LR likums „Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām”
    http://likumi.lv/doc.php?id=72608
  • Preču piegādes, pakalpojuma sniegšanas vai būvdarbu veikšanas vietas apskate
  • Ieinteresēto personu sanāksmes un vietas apskates organizēšana, kā arī jautājumu uzdošana un atbilžu saņemšana nav paredzēta, ņemot vērā piedāvājumu gatavošanas īso laiku – 10 kalendārās dienas ‒, taču sanāksmi un vietas apskati var organizēt un sniegt atbildes uz jautājumiem, ja piegādātājiem tiek piedāvāts pietiekami daudz laika, lai pēc atbilžu saņemšanas un vietas apskates varētu kvalitatīvi sagatavot piedāvājumu (to nepieciešams savlaicīgi atrunāt mazā iepirkuma noteikumos, norādot konkrētu laiku un vietu sanāksmes norisei), ņemot vērā pēdējo iegūto informāciju.
    Atgādinājums: kvalitatīva piedāvājumu saņemšana atkarīga arī no neskaidrību savlaicīgas noskaidrošanas, kas diemžēl nav iespējama, jo PIL nenosaka plānotā līguma izpildes vietas apskati, nedz arī jautājumu uzdošanas un atbilžu sniegšanas laiku. Savukārt, izstrādājot iepirkuma dokumentu, nedrīkst aizmirst, ka kļūdas nebūs iespējams labot, veicot grozījumus iepirkuma dokumentos, jo PIL neparedz grozījumu veikšanu mazajiem iepirkumiem
  • Jautājumu uzdošana pasūtītājam un atbilžu saņemšana
  • Iesniegumu (sūdzību) iesniegšana par iepirkuma dokumentos pieļautajām kļūdām
  • Nav paredzēta iesniegumu (sūdzību) iesniegšana un izskatīšana iesniegumu izskatīšanas sēdē par iepirkuma dokumentos pieļautajām kļūdām, jo PIL noteiktais piedāvājumu iesniegšanas laiks ir īss – ne mazāk kā 10 kalendārās dienas.
    Atgādinājums: PIL neliedz iepirkumiem (it īpaši sarežģītiem iepirkumiem), kuru līgumcenas iekļaujas mazā iepirkuma līgumcenu sliekšņos, organizēt atklātas iepirkuma procedūras – konkursus, kuros piegādātājiem būtu plašākas iespējas aizstāvēt savas intereses, iesniedzot sūdzības ‒ iesniegumu par iepirkumu dokumentos pieļautajām nepilnībām
    Piedāvājumu saņemšana Piedāvājumus reģistrē iesniegšanas secībā, nodrošinot, ka piegādātāji nav informēti par cita piegādātāja piedāvājuma iesniegšanas faktu (katru piedāvājumu, kas tiek iesniegts personīgi, reģistrē atsevišķā reģistrācijas lapā, kur parakstās arī piedāvājumu iesniedzējs). Savukārt piedāvājumiem, kas tiek piegādāti pa pastu vai ar kurjeru, uz aploksnes liek zīmogu vai rakstveida atzīmi par saņemšanas datumu un laiku;
    piedāvājumu iesniegšanā jāievēro precizitāte līdz sekundei, jo dažkārt nokavēta sekunde ir izšķiroša, lai uzskatītu, ka piedāvājums nav saņemts savlaicīgi
    Piedāvājumu atvēršana Pasūtītājam publiska piedāvājumu atvēršanas sanāksme nav saistoša (nav noteikta PIL 8.2 pantā), taču pasūtītājs to var paredzēt, norādot to iepirkuma dokumentos un paziņojumā par plānoto līgumu
    Piedāvājumu vērtēšana
  • Pēc piedāvājumu atvēršanas, ja tā nav publiska, var turpināt piedāvājumu vērtēšanu. Piedāvājumu vērtēšanas laiks PIL nav noteikts, taču jāņem vērā, ka gadījumos, kad pasūtītājs iepirkuma noteikumos ir noteicis piedāvājuma derīguma termiņu, tam ieteicams iekļauties šajā piedāvājuma derīguma termiņā. Tas ir būtiski gadījumos, kad iepirkuma līguma izpildes laiks ir samērā īss, līdz ar to būtiski ir noslēgt līgumu par to cenu, ko komersants noteicis, pamatojoties uz to, ka pasūtītājs noteicis šo termiņu, ņemot vērā plānotā iepirkuma līguma priekšmeta kopumu, sarežģītību, līguma izpildes apstākļus.

    Piemēram, būvdarbu iepirkumā pasūtītāja noteiktais piedāvājuma derīguma termiņš ir viens mēnesis, un darbus plānots veikt mēneša laikā pēc līguma noslēgšanas ‒ oktobrī, taču, ja pasūtītājs piedāvājumus vērtē divus mēnešus, darbi būs veicami decembrī, kad laika apstākļi var būtiski ietekmēt gan veicamo darbu kvalitāti, gan līguma izpildes ātrumu, kas saprotamu iemeslu dēļ ietekmē arī komersanta noteikto piedāvājuma cenu. Tādējādi, ja pasūtītājs, vērtējot piedāvājumus, neiekļaujas piedāvājuma derīguma termiņā, komersantam ir tiesības atsaukt piedāvājumu un neslēgt līgumu, ja tam ir risks noslēgt līgumu, kura neizpildes gadījumā komersantam draud soda sankcijas.

    Piedāvājuma derīguma termiņš ir laika periods, kurā komersants uztur spēkā savu piedāvājumu, tai skaitā piedāvājuma cenu. Piedāvājuma derīguma termiņā pasūtītājam jāspēj izvērtēt piedāvājumus un noslēgt iepirkuma līgumu. Ja derīguma termiņš ir beidzies, bet pasūtītājam nepieciešams papildus laiks piedāvājumu izvērtēšanai, tas lūdz komersantam rakstveidā pagarināt piedāvājuma derīguma termiņu. Vēlos atgādināt, ka lielāka loma piedāvājuma derīguma termiņa noteikšanai ir gadījumos, ja pasūtītājs noteicis piedāvājuma nodrošinājumu.

  • Vērtējot piedāvājumus, iesaku klasisko vērtēšanas gaitu:
      1) izvērtē piedāvājuma atbilstību vispārīgām prasībām (piedāvājums iesniegts cauršūts tā, lai nav nomaināmas lapas, tas iesniegts valsts valodā, ir visas piedāvājuma sastāvdaļas (t. sk. tehniskais un finanšu piedāvājums), tas iesniegts ar uzņēmuma amatpersonas, kurai ir paraksta tiesības, parakstu;
      2) pārbauda pretendenta atlases prasību apliecinošo dokumentu atbilstību, ja prasības izvirzītas saskaņā ar PIL 8.2 panta trešo daļu;
      3) pārliecinās, ka iesniegtais tehniskais piedāvājums atbilst tehniskajās specifikācijās izvirzītajām prasībām;
      4) nosaka pretendentu, kam būs piešķiramas līguma slēgšanas tiesības saskaņā ar iepirkuma noteikumos izvirzīto vērtēšanas kritēriju, ja komersants tiks atzīts par atbilstošu saskaņā ar PIL 8.2 panta piekto daļu.
    • PIL 8.2 panta piektā daļa nosaka, ka pasūtītājs izslēdz pretendentu no dalības iepirkumā, ja izpildās kaut vai viens no zemāk minētajiem nosacījumiem:
      1) pasludināts pretendenta maksātnespējas process (izņemot gadījumu, kad maksātnespējas procesā tiek piemērota sanācija vai cits līdzīga veida pasākumu kopums, kas vērsts uz parādnieka iespējamā bankrota novēršanu un maksātspējas atjaunošanu), apturēta vai pārtraukta tā saimnieciskā darbība, uzsākta tiesvedība par tā bankrotu vai tas tiek likvidētsi;
      2) pretendentam Latvijā vai valstī, kurā tas reģistrēts vai kurā atrodas tā pastāvīgā dzīvesvieta, ir nodokļu parādi, to skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādi, kas kopsummā kādā no valstīm pārsniedz  150 eiroii.
    Kā iegūst e-izziņas jeb kā iegūst informāciju par atbilstību PIL 8.2 panta piektās daļas nosacījumiem?

    • Pasūtītājs, pamatojoties uz PIL 8.2 septīto daļu, centralizētā valsts informācijas sistēmā, proti, e-izziņu sistēmā, kurā, izmantojot valsts informāciju sistēmu savietotāju, tiek apkopotas ziņas no reģistriem, iegūst e-izziņu.
    • E-izziņu sistēma ir pieejama, izmantojot šādas VRAA uzturētas piekļuves vietas:
      • Valsts informācijas sistēmas savietotāja individuālās darbavietas sadaļu (pieejama tīmekļa vietnē http://viss.gov.lv);
      • EIS elektronisko izziņu apakšsistēmu (pieejama tīmekļa vietnē https://www.eis.gov.lv).

    !Lai varētu iegūt pieejas tiesības e-izziņu pieprasīšanai to piekļuves vietā www.eis.gov.lv, ir nepieciešams veikt lietotāju reģistrāciju, aizpildot un nosūtot 17.12.2013. MK noteikumos nr. 1517 “Centralizēto elektronisko iepirkumu noteikumi” pievienotās 2. un 3. pielikuma veidlapas. Reģistrācijas veidlapas ir publicētas arī www.eis.gov.lv sadaļā “Reģistrācijas informācija”/”Reģistrācija pircējiem”.

    Gadījumā, ja organizācija jau iepriekš ir reģistrēta EIS kā dalībnieks (pircējs), tad administratora pilnvarojuma veidlapa (pielikums nr. 3 Ministru kabineta 17.12.2013 noteikumiem nr.1517) ir jāaizpilda un jāatsūta par katru EIS reģistrēto organizācijas pircēja administratoru.

    Atbalsts reģistrācijai e-izziņu sistēmā un darbam EIS:
    eis@vraa.gov.lv, tālr. 67350653, 67350638, 67350625 un mob. 28361078, 28328476, 26172525

    Lai veidotu izpratni par e-izziņām, varu ieteikt aplūkot dažas īsfilmiņas.
    e-izziņu pieprasīšanas tiesību piešķiršana: http://youtu.be/EwNsMTWV_ag
    e-izziņu saņemšana: http://youtu.be/fjRg1GR2R6w
    e-izziņu saņemšana: http://youtu.be/gLACmYcIYjE

  • Kā iegūst informāciju e-izziņu sistēmas darbībai?
    • Uzņēmumu reģistrs sniedz informāciju par pretendenta maksātnespējas un likvidācijas procesu, kā arī informāciju par saimnieciskās darbības apturēšanu juridiskām personām.
    • VID un Latvijas pašvaldības sniedz informāciju par pretendenta (neatkarīgi no tā reģistrācijas valsts vai pastāvīgās dzīvesvietas) nodokļu parādiem, kas kopsummā pārsniedz 150 eiro, neprasot pretendenta piekrišanu.
    • Faktu, ka informācija iegūta no e-izziņu sistēmas, apliecina izdruka no šīs datubāzes, kurā fiksēts informācijas iegūšanas laiks
  • Ko darīt, ja konstatē nodokļu parādus, t. sk. VSAOI, kas kopsummā pārsniedz 150 eiro?
    • Informē pretendentu par to, ka tam konstatēti nodokļu parādi, to skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādi, kas kopsummā pārsniedz 150 eiro, un nosaka termiņu ‒ 10 darbdienas pēc informācijas izsniegšanas vai nosūtīšanas dienas ‒ konstatēto parādu nomaksai un parādu nomaksas apliecinājuma iesniegšanai.
    • Pretendents, lai apliecinātu, ka tam nav VID administrēto nodokļu parādu, to skaitā VSAO iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 eiro, iesniedz attiecīgās personas vai tās pārstāvja apliecinātu izdruku no VID EDS vai pašvaldības izdotu izziņu par to, ka konkrētajam pretendentam laikā pēc pasūtītāja nosūtītās informācijas saņemšanas dienas nav nodokļu parādu, t. sk. VSAOI parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 eiro. Ja noteiktajā termiņā minētie dokumenti nav iesniegti, pasūtītājs pretendentu izslēdz no turpmākās dalības iepirkumā
    • Ja piedāvājumu iesniedzis ārvalstīs reģistrēts vai pastāvīgi dzīvojošs pretendents – tas iesniedz ārvalsts kompetentās institūcijas izziņu, kas apliecina, ka uz to neattiecas PIL 8.2 panta piektā daļas nosacījumi. Termiņš izziņas iesniegšanai nedrīkst būt īsāks par 10 darba dienām pēc pieprasījuma izsniegšanas vai nosūtīšanas dienas. Ja šāda izziņa netiek iesniegta noteiktajā termiņā, konkrētais pretendents izslēdzams no tālākas dalības iepirkumā.
    • Pēc informācijas saņemšanas un noskaidrošanas par nodokļu un maksātnespējas jautājumiem no komersantu vidus, kas bija iesnieguši atbilstošus piedāvājumus, pasūtītājs nosaka uzvarētāju (uzvarētājus, ja tas izriet no iepirkumu noteikumiem ‒iepirkumam bija izdalītas vairākas iepirkuma daļas, vai to paredz vispārīgās vienošanās slēgšanas nosacījumi).
    • Lēmumu iekļauj noslēdzošajā vērtēšanas protokolā. Lēmumā norāda visus pretendentus, kas vērtēšanas laikā tika noraidīti kā neatbilstoši, kā arī to noraidīšanas iemeslus, visu pretendentu cenas un uzvarētāja salīdzinošās priekšrocības attiecībā pret citu pretendentu piedāvājumiem, kā to paredz 8.2 panta devītā daļa
    Informēšana par rezultātu iepirkumā
    • Saskaņā ar PIL 8.2 panta desmito daļu pretendentu informē par rezultātu triju darba dienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas.
    • Pēc pretendenta pieprasījuma saņemšanas triju darba dienu laikā izsniedz vai nosūta lēmumu (izrakstu no noslēdzošā protokola) par iepirkuma rezultātu.
    • Publicē pasūtītāja mājaslapā lēmumu (izrakstu no noslēdzošā protokola) par iepirkuma rezultātu, neatkarīgi no tā, vai kāds no pretendentiem ir pieprasījis to publicēt pasūtītāja mājaslapā internetā
    Iepirkuma rezultātu ievietošana IUB mājaslapā tiešsaistes režīmā Ne vēlāk kā piecas darbdienas pēc tam, kad noslēgts līgums, pasūtītājs informē IUB par iepirkuma rezultātu, aizpildot veidlapu Informatīvs paziņojums par noslēgto līgumu.
    Ne vēlāk kā dienā, kad stājas spēkā attiecīgi iepirkuma līgums vai tā grozījumi, pasūtītājs savā mājaslapā internetā ievieto attiecīgi iepirkuma līguma vai tā grozījumu tekstu, atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai, ievērojot komercnoslēpuma aizsardzības prasības. Iepirkuma līguma un tā grozījumu teksts ir pieejams pasūtītāja mājaslapā internetā vismaz visā iepirkuma līguma darbības laikā, bet ne mazāk kā 36 mēnešus pēc līguma spēkā stāšanās dienas
    Iepirkuma līguma slēgšana
    • Iepirkuma līgumu var slēgt uzreiz pēc lēmuma pieņemšanas par līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu konkrētajam piegādātājam.
    • Nav jāievēro nogaidīšanas termiņš, jo pretendents nav tiesīgs iesniegt iesniegumu par pasūtītāja pārkāpumiem piedāvājumu vērtēšanas gaitā.
    • Līguma tekstu ievieto pasūtītāja mājaslapā internetā ne vēlāk kā dienā, kad stājas spēkā attiecīgais iepirkuma līgums, kā to nosaka PIL 8.2 panta trīspadsmitā daļa.
    • PIL 8.2 panta vienpadsmitā daļa paredz ne tikai līguma slēgšanu, bet arī pasūtītāja tiesības neslēgt iepirkuma līgumu, tas ir, ‒ pārtraucot iepirkumu objektīvu iemeslu dēļ, to atzīmējot tiešsaistes režīmā IUB
    Iesniegumu (sūdzību) iesniegšana Ja pretendents uzskata, ka ir aizskartas tā tiesības vai ir iespējams šo tiesību aizskārums, tas ir tiesīgs pieņemto lēmumu pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, pamatojoties uz PIL 8.2 panta astoņpadsmito daļu. Administratīvās rajona tiesas spriedumu var pārsūdzēt kasācijas kārtībā Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamentā.
    Vēršu uzmanību, ka Pasūtītāja lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību
    Iepirkuma līguma pieejamība Iepirkuma līgums pieejams jebkurai personai PIL 69. pantā noteiktajā apjomā.
    Iepirkuma līguma vadība Pasūtītājam, parakstot iepirkuma līgumu, ir būtiski sekot iepirkuma priekšmeta kvalitātei, apjomiem, kā arī norēķinu kārtībai; iepirkuma līguma darbības laikā apakšuzņēmēju nomaiņa veicama tikai, pamatojoties uz PIL 68. panta regulējumu
    Iepirkuma līguma grozījumi PIL 8.2 panta četrpadsmitā daļa iii nosaka, ka grozījumus iepirkuma līgumā izdara, ievērojot PIL 67.1 panta noteikumus. Līguma grozījumu tekstu ievieto pasūtītāja mājaslapā ne vēlāk kā dienā, kad stājas spēkā attiecīgie iepirkuma līguma grozījumi. Tādējādi jebkura ieinteresētā persona varēs iepazīties ar līguma grozījumiem un izvērtēt, vai noslēgtais līguma/līguma grozījumu teksts atbilst iepirkuma dokumentos noteiktajām līguma izpildes prasībām un līguma/līguma grozījumu atbilstību sākotnējai līgumprojekta versijai, kas bija pievienota iepirkuma noteikumiem, izsludinot konkrēto iepirkumu


    Teksts: Astra Bērziņa

    ——————————————————
    i Pēc 2013. gada 31. jūlija uzsāktajiem mazajiem iepirkumiem (izsludināti IUB mājaslapā) pretendents izslēdzams jau tad, kad uzsākts uzņēmuma likvidācijas process, nevis tad, ja tas būs likvidēts līdz līguma izpildes paredzamajam beigu termiņam, vērtējot, vai līgumu komersants varēs izpildīt līdz uzņēmuma likvidācijas procesa beigām. ?
    ii No šīs jaunās normas izriet, ka pietiek ar to vien, ka LR vai ārvalstīs reģistrēta komersanta nodokļu parādi pārsniedz 150 eiro kaut vai vienā valstī, pašreizējā norma paredzēja, ka nodokļu parādu summu summēja par visām valstīm (piemēram, 5 valstīs, katrā pa Ls 23 parāds) kopā, kurās LR vai ārvalstu komersantam bija reģistrēta uzņēmējdarbība vai bija pastāvīga dzīvesvieta. ?
    iii PIL redakcijā nebija šādas atrunas par iepirkuma līgumu grozīšanas ierobežošanu līgumiem, kas tika slēgti līdz šim mazā iepirkuma ietvaros. ?


    Comments

    Atbildēt

    Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *