Piektdien, 30. augustā, valdība atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotos noteikumus Eiropas Savienības (ES) fondu finansējuma apguvei ar mērķi nodrošināt videi draudzīgu sabiedrisko transportu un attīstīt bezemisiju dzelzceļa infrastruktūru, tādējādi veidojot konkurētspējīgu dzelzceļa pasažieru transportu kopējā sabiedriskā transporta sistēmā.
Apstiprinātie noteikumi izstrādāti, lai noteiktu ES Kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 2.4.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu multimodālu mobilitāti, veicinot elektrotransportlīdzekļu izmantošanu” 2.4.1.2. pasākuma “Bezemisiju vilcienu iegāde – elektrovilcieni” kārtību finansējuma apguvei un nosacījumus projektu īstenošanai.
Noteikumi paredz, ka elektrovilcienu iegāde tiek īstenota divās kārtās. Pirmajā kārtā par ES fondu finansējumu iegādājās sešus elektrovilcienus, tādējādi pabeidzot ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas periodā uzsākto projektu “Rīgas un Pierīgas pasažieru pārvadāšanai nepieciešamo elektrovilcienu iegāde”. Pirmās kārtas finansējums ir 17,7 miljoni eiro, tajā skaitā Kohēzijas fonda (KF) finansējums ir 12,5 miljoni eiro. Pirmās kārtas ietvaros visi seši plānotie vilcieni ir piegādāti un nodoti ekspluatācijā, un tie tiek izmantoti pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai.
Savukārt otrajā mērķa sasniegšanas kārtā tiek finansēta deviņu elektrovilcienu iegāde un ar to saistītās izmaksas, tostarp velosipēdu vietu izveidi visos 32 jaunajos elektrovilcienos. Otrās atlases kārtas kopējais finansējums ir 64 miljoni eiro, tajā skaitā KF finansējums 54,4 miljoni eiro. Otrajā kārtā paredzētā velonovietņu nodrošināšana visos jaunajos elektrovilcienos tiks uzsākta 2024. gada nogalē un pilnībā būs īstenota līdz 2025. gada vidum.
Pasākuma kopējais finansējums ir 81,76 miljoni eiro, tajā skaitā KF finansējums nepārsniedz 66,99 miljonus eiro, un nacionālais finansējums nav mazāks par 14,77 miljoniem eiro. Saskaņā ar normatīvo regulējumu finansējuma saņēmējs ir AS “Pasažieru vilciens”.