Ministru kabinets (MK) otrdien, 27. augustā, iepazinās ar Satiksmes ministrijas (SM) informatīvo ziņojumu “Par Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta desmitā projektu uzsaukuma finansējumu Rail Baltica projektam” un lēma par valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanu 61,03 miljonu eiro apmērā Eiropas Komisijas (EK) pilnībā atbalstītām Latvijas aktivitātēm, kuru īstenošana paredzēta laika posmā no 2024. gada līdz 2028. gadam, kā arī finansējumu apstiprinātajām RB Rail AS aktivitātēm. Papildus būs nepieciešami budžeta līdzekļi EK daļēji atbalstītajām Latvijas aktivitātēm.
2023. gada Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) finansējuma uzsaukumā Rail Baltica pamattrases būvniecībai Latvijā un citām aktivitātēm saņemtas nozīmīgas papildu investīcijas no Eiropas Komisijas (EK) kopumā 345,8 miljonu eiro apmērā. Finansējums pilnā apmērā piešķirts Latvijas aktivitātēm no Kohēzijas aploksnes, kam pieteikumus varēja iesniegt tikai Kohēzijas fonda 15 dalībvalstis. Savukārt tā dēvētā Vispārējā aploksnē, par kuras finansējumu konkurēja visas Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis, daļa aktivitāšu noraidītas vai to finansējuma apjoms ir samazināts.
Ierobežota kopējā finansējuma apstākļos EK pieņemtais lēmums par atbalstu aktivitātēm ar samazinātu finansējumu izjauc ierasto proporciju, kur 85% ir EISI finansējums, bet 15% – Latvijas līdzfinansējums, liekot palielināt valsts budžeta daļu, lai finansētu ar būvdarbiem saistītās, bet no EK neatbalstītās vai samazinātā apjomā atbalstītās aktivitātes.
Lai turpinātu Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras izveidi Latvijā, MK lēma piešķirt valsts budžeta līdzfinansējumu EK pilnībā atbalstītām aktivitātēm 61,03 miljonu apmērā un izdevumus pievienotās vērtības nodokļa (PVN) kompensēšanai. Tāpat piešķirts līdzfinansējums Baltijas kopuzņēmuma RB Rail AS apstiprinātajām aktivitātēm aptuveni 671 tūkstoša eiro apmērā. Papildus piešķirtajam valsts budžeta līdzfinansējumam MK piešķīra līdzekļus arī PVN kompensēšanai.
Ar šo finansējumu tiks nodrošināta vairāku pamattrases posmu būvniecība 18,3 km garumā un ar to saistītā būvuzraudzība Dienvidu posmā. Finansējums tiks novirzīts arī Iecavas augstsprieguma tīkla pieslēguma vietas projektēšanai un izbūvei, kā arī elektrifikācijas sistēmu un dzelzceļa vadības un signalizācijas sistēmu tehnisko prasību un vadlīniju izstrādei.
Papildus, lai apgūtu Vispārējās aploksnes finansējumu, būs nepieciešams valsts budžeta līdzfinansējums Latvijas aktivitātēm, kurām EISI finansējums apstiprināts daļēji, tostarp būvuzraudzības un citu ar būvdarbiem saistīto aktivitāšu veikšanai. SM līdz šī gada 17. oktobrim iesniegs MK ziņojumu par aktualizēto nepieciešamā finansējuma apmēru aktivitāšu īstenošanai.
Finansēšanas līgumu saistību izpildei SM iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta līdzekļu pārdalei.
Tāpat SM uzdots sadarbībā ar Lietuvas un Igaunijas ieviesējinstitūcijām pārskatīt Baltijas kopuzņēmuma RB Rail AS izmaksas, kam nepieciešamo līdzfinansējumu vienādās daļās nodrošina trīs Baltijas valstis.
Papildus SM sagatavos priekšlikumus EK noraidīto aktivitāšu finansēšanai un iesniegs tos MK izvērtēšanai kopā ar Rail Baltica projekta finansēšanas plānu.
Papildu informācija:
Kopumā EISI desmitajā projektu uzsaukumā EK atbalstīja 134 transporta projektus, sadalot vairāk nekā septiņus miljardus eiro. Uzsaukumā tika iesniegti 408 pieteikumi, un kopējais pieprasītais finansējums bija 22,2 miljardi eiro, krietni pārsniedzot pieejamo finansējuma apjomu.
Līdz šim Projekts ir saņēmis līdz 85% EISI līdzfinansējumu, lai gan caurmērā citiem projektiem Eiropā EK finansējums tiek piešķirts 30-50% apmērā. Augstais finansējuma atbalsts apliecina, ka Rail Baltica projektam ir liela stratēģiskā nozīme ES mērogā.