ES fondu ieviešana stabila, vienlaikus ilgstoši nav virzības transporta nozares investīcijās

in ,
Autors: Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
Pirmavots: www.cfla.gov.lv

Līdz šī gada augustam kopumā ir bijis stabils progress Eiropas Savienības (ES) fondu investīciju ieviešanā. Vienlaikus konstatēti būtiski riski ES fondu jaunā 2021. – 2027. gada perioda transporta nozares investīciju, īpaši dzelzceļa jomā, ieplūšanai tautsaimniecībā, liecina otrdien, 20. augustā, Ministru kabineta (MK) sēdē Finanšu ministrijas (FM) sniegtā informācija par ES fondu un Atveseļošanas fonda plāna investīciju aktualitātēm, kā arī attiecīgi rosinātie valdības uzdevumi Satiksmes ministrijai (SM) steidzami rīkoties. 

Vairāk kā pusei (55%) ES fondu 2021. – 2027. gada perioda investīcijām nozarēs ir apstiprināts ieviešanas normatīvais regulējums no kopējā pieejamā ES fondu piešķīruma. Kā arī pozitīvi vērtējams, ka jaunajām ES fondu un Atveseļošanas fonda investīcijām 2024. gadā prognozēti valsts budžeta izdevumi trīs reizes lielākā apmērā nekā 2023. gadā. 

ES fondu 2021. – 2027. gada perioda projektu atlases ir izsludinātas vai jau noslēgušās par 1,57 miljardiem eiro, paredzot atbalstu ārstniecības iestāžu infrastruktūrai, maziem un vidējiem uzņēmumiem, uzņēmējdarbības infrastruktūrai, sociālo māju būvniecībai vai atjaunošanai. Īstenošanā ir projekti par 663 miljoniem eiro nodarbinātības un sociālās iekļaušanas jomā, pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšanas jomā un ir veikti maksājumi projektu īstenotājiem par 74 miljoniem eiro uzņēmējdarbības atbalstam (finanšu instrumenti), klimata pārmaiņu mazināšanai, nodarbinātībai un sociālai iekļaušanai.  

Lai kāpinātu investīciju tempu un veicinātu straujāku ekonomisko izaugsmi, sagatavoti ES fondu 2021. – 2027. gada perioda programmas grozījumi par finansējuma pārdalēm investīcijām aptuveni 600 miljonu eiro apmērā. Pēc saskaņošanas, tai skaitā ES fondu Uzraudzības komitejā, FM plāno iesniegt programmas grozījumus apstiprināšanai MK 2024. gada rudenī, secīgi nodrošinot tālāku oficiālo iesniegšanu Eiropas Komisijā (EK).  

Vienlaikus šobrīd ir konstatēts būtisks risks iepriekš minēto programmas grozījumu veiksmīgai virzībai, ko rada SM ilgstoši nevirzīti lēmumi transporta nozares investīcijās, īpaši dzelzceļa jomā, kur “iesaldēts” kopā apmēram 401 miljons eiro ES fondu un Atveseļošanas fonda finansējums. SM informējusi FM, ka šī gada septembrī, iespējams, valdībā piedāvās izskatīt kompleksu redzējumu šo investīciju pārdalēm. FM nevar atbalstīt ilgstoši neskaidru un nevirzītu īstenošanai ekonomikas apritē ES finansējuma investīciju iespējas. Tādēļ FM valdībai rosina uzdot SM līdz 2024. gada 27. augustam iesniegt ES fondu un Atveseļošanas fonda investīciju pārdales priekšlikumus FM. Attiecīgi FM līdz 2024. gada 27. septembrim sasaukt ES fondu tematiskās komitejas sēdi par risinājumiem efektīvai ES fondu un Atveseļošanas fonda, tai skaitā SM pārziņā esošā finansējuma izmantošanai. 

Atveseļošanās fonda investīcijām ir apstiprināts normatīvais regulējums par 1,96 miljardiem eiro, kas ir gandrīz par visu pieejamo fonda finansējumu -1,97 miljardiem eiro. Investīciju projektiem ir piesaistīti vairāk nekā 1,5 miljardi eiro jeb 75,3 %. Līdz 2024. gada augustam kopumā izpildīti 83 rādītāji no Latvijai noteiktajiem 229 atskaites punktiem un mērķiem.  

Savukārt ES fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda ieviešana beigusies 2023. gadā. Šobrīd tiek veikti vēl pēdējie maksājumi projektu īstenotājiem, gatavoti noslēguma dokumenti EK. Atsevišķu projektu pabeigšana paredzēta ar ES fondu 2021-2027. gada perioda vai pašu finansējumu. Ar pietiekamu pārliecību prognozējams, ka Latvija būs spējusi saņemt 100% ES fondu piešķīrumu 4,6 miljardus eiro, tajā skaitā ņemot vērā valdības atbalstītās budžeta virssaistības iepriekšējos gados.