Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA) vērš uzmanību un atgādina par būtisku nosacījumu iepirkumu organizēšanā Eiropas Savienības (ES) fondu projektu ievaros: veicot iesniegto piedāvājumu atlasi, apstiprināt var tikai tādu pretendentu piedāvājumu, kur līgumsumma nepārsniedz 150 % no paredzamās līgumcenas, kas norādīta elektronisko iepirkumu sistēmā (EIS).
Publisko iepirkumu likuma (PIL) 41. panta 11. daļā 2. punktā minēts: “Pasūtītājs noraida pretendenta piedāvājumu atklātā vai slēgtā konkursā, ja pretendenta piedāvātā līgumcena pārsniedz jebkuru no šādām vērtībām:1.iepirkuma procedūras dokumentos pasūtītāja norādīto līgumcenu, ja tā noteikta kā piedāvājuma atbilstības prasība; 2.150 % no iepirkuma procedūras dokumentos norādītās paredzamās līgumcenas”.
Uzraugot ES fondu projektu īstenošanu, vēl aizvien tiek konstatētas problēmas šīs būtiskās normas ievērošanā, proti, iepirkuma procedūrā izraudzīti tiek tādu pretendentu piedāvājumi ar līgumcenu, kura pārsniedz šo nosacījumu.
Atbilstoši Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) sniegtajam skaidrojumam, iepirkuma procedūras dokumentiem šīs PIL normas izpratnē tiek saprasts ne vien atklāta vai slēgta konkursa nolikums, bet arī citi iepirkuma procedūras dokumenti saskaņā ar PIL 1. panta 11. punktu, proti, – jebkurš dokuments, kuru sagatavojis, vai uz kuru atsaucas pasūtītājs, lai aprakstītu vai noteiktu iepirkuma procedūras elementus, tai skaitā:
- paziņojums par līgumu,
- paziņojums par izmaiņām vai papildu informāciju,
- tehniskā specifikācija,
- aprakstošie dokumenti,
- iepirkuma līguma projekts,
- iepirkuma procedūras nolikums un
- papildu dokumenti (piemēram, atbildes uz ieinteresēto piegādātāju jautājumiem, arī paziņojums EIS).
Papildus IUB skaidrojumos norādīts, ka, aizpildot EIS iepirkuma publikāciju, pasūtītāja paredzamā līgumcena ir jānorāda, bet ir iespējams atzīmēt “Līgumcena nav publicējama”, un tad tā nebūs redzama piegādātājiem. Attiecīgi PIL 41. panta 11.daļas 2.punkts nebūs saistošs un piemērojams.
Iepirkuma dokumentācijā norādītā jebkura informācija, kas ir saistoša potenciālajiem pretendentiem, var ietekmēt potenciālo pretendentu loku un iepirkuma rezultātu. Tādēļ, nekonstatējot papildu specifiskus apstākļus vai argumentus, kas pamatotu finanšu korekcijas samazināšanu vai formālu pārkāpumu, atbilstoši Finanšu ministrijas vadlīnijām Nr.2.7. par finanšu korekciju piemērošanu ES fondu projektos un ES fondu vadībā iesaistītajām iestādēm saskaņotajiem finanšu korekcijas piemērošanas kritērijiem, CFLA ir pienākums piemērot finanšu korekciju 25 % no līguma summas ES fondu attiecināmajām izmaksām.