Prevencija – alternatīva formālai pārkāpuma konstatēšanai, efektīvs un nepieciešams risinājums atsevišķās situācijās

in ,
Autors: Ieva Šmite — Konkurences padomes Aizliegtu vienošanos departamenta direktore

Ja Konkurences padome (turpmāk – KP) saskata iespējamas konkurences tiesību pārkāpuma pazīmes, tomēr tās nav atkārtotas un nav ietekmējušas lielu tirgus un sabiedrības daļu, iestāde izmanto alternatīvas pārkāpuma novēršanas iespējas bez formālas lietas ierosināšanas. Šāda pieeja iestādei ir kopš 2015.gada, kad KP izstrādāja un ieviesa un piemēro lietu prioritizācijas kārtību, koncentrējot savus ierobežotos resursus uz būtiskākajiem pārkāpumiem ar lielāku ietekmi uz kādu konkrēto tirgu. Tāpat jāatgādina, ka formāla pārkāpumu lietu izmeklēšana var ilgt līdz diviem gadiem, tāpēc alternatīvās metodes ļauj iespējamo pārkāpumu novērst ātrāk, taupot visu iesaistīto pušu resursus. Prevencijas mērķis ir nākotnē mazināt tirgus dalībnieku iespējamas vienošanās, saskaņotu rīcību risku un novērst līdzīgu gadījumu atkārtošanos.

Prevencijas procedūras ietvaros uzņēmumu pārstāvji tiks informēti par konkurences tiesībām un to ievērošanas principiem, t.sk. preventīvos nolūkos tiks izskaidrota KL 11. panta pirmajā daļā noteiktā aizlieguma būtība, personu atbildība šādos gadījumos un sekas, kas iestājas, ja tiek pārkāpts iepriekš minētais vienošanās aizliegums.

2021.gada pirmajā pusgadā KP ir bijusi aktīva prevencijas piemērotāja, tā veikusi 5 prevencijas procedūras1, kopumā brīdinot 15 juridiskas personas. Visi minētie gadījumi bija attiecināmi uz iespējamiem pārkāpumiem publiskajos iepirkumos, no KP puses tika saskatītas aizdomas par saskaņotiem pretendentu piedāvājumiem, piemēram, izmantojot vienu un to pašu apakšuzņēmēju, kas, piemēram, vienā gadījumā, noveda pie līdzīgās piedāvātās līgumcenas, piesaistot vienus un tos pašus speciālistus, pasūtītājam iesniedzot identisku objekta veidola uzmetumu, tāpat nereti šādos gadījumos, kur iestāde vērtē pirmškietamās pārkāpuma sastāva pazīmes publiskajos iepirkumos, var joprojām novērot sakritības pašā piedāvājuma tekstā, piemēram, tehniskajos piedāvājumos. Savukārt, vienā gadījumā, bija situācija, kas noveda 2 neatkarīgus tirgus dalībniekus pie pazīmēm par saskaņotu piedāvājumu iesniegšanu, jo abi bija pilnvarojuši vienu un to pašu pilnvaroto pārstāvi (konsultantu/ ārpakalpojuma sniedzēju), kas arī sagatavoja šos piedāvājumus un iesniedza pasūtītājam EIS sistēmā, prevencijas laikā minētā persona to arī atzina, savukārt, uzņēmumi par konkurences tiesībām kontekstā, kas tas varētu novest pie pārkāpuma, nebija pat aizdomājušies. Tādējādi, KP uzskata, ka joprojām uzņēmēju izglītošana par konkurences tiesību jautājumiem ir būtiska un nepieciešama, lai tiešām novērstu šādus gadījumus.

Vienlaicīgi, KP atgādina, ka saskaņā ar Konkurences likuma (turpmāk – KL) 11.panta pirmo daļu ir aizliegtas un kopš noslēgšanas brīža spēkā neesošas tirgus dalībnieku vienošanās, kuru mērķis vai sekas ir konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana Latvijas teritorijā. KL 11.panta pirmās daļas pārkāpums attiecas uz tirgus dalībnieku aizliegta vienošanām, piemēram, vienošanās par cenu, dalību iepirkumā vai iepirkuma dalības noteikumiem.

1. Brīdināto uzņēmumu darbības jomas – Celtniecības tehnikas un iekārtu noma, Būvniecības mašīnu un iekārtu iznomāšana un ekspluatācijas līzings, dzīvojamo un nedzīvojamo ēku būvniecība, Elektromontāža, elektroinstalācija,  Elektroinstalācijas ierīkošana), Nekustamais īpašums  Starpniecība darbībā ar nekustamo īpašumu, Sava vai nomāta nekustamā īpašuma izīrēšana un pārvaldīšana, Celtniecības un remonta darbi, dzīvojamo un nedzīvojamo ēku būvniecība.