Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam katrā autotransporta līdzekļu iepirkumā un noteiktos pakalpojumu līgumos būs jānodrošina noteikts procents tīru transporta līdzekļu. To paredz izmaiņas likumos, ko ceturtdien, 2.septembrī, galīgajā lasījumā pieņēma Saeima.
Izmaiņu mērķis ir veicināt pieprasījumu pēc tīriem transportlīdzekļiem, atbalstot šādu auto tirgus izplatību visā Eiropas Savienībā (ES). Līdz ar grozījumiem ieviesta virkne ES prasību, likumprojektu anotācijā norādījuši to autori.
Izmaiņas likumā definē gan lielas noslodzes bezemesiju autotransporta līdzekli, gan tīru transportlīdzekli. Tostarp par tīru transportlīdzekli noteikts konkrētas kategorijas auto, kura maksimālās izpūtēja emisijas ir mazākas nekā 50 oglekļa dioksīda g/km. Tāpat tie ir elektrotransportlīdzekļi vai autotransports, kas darbināms ar alternatīvajām degvielām.
Likumā noteikts, ka no 2026.gada 1.janvāra par tīru autotransportu uzskatīs noteiktas kategorijas auto, kura izpūtēja emisijas būs 0 oglekļa dioksīda g/km.
Savukārt pilsētas autobusiem kā papildu nosacījums noteikts, ka pusei no ES prasībās noteiktā mērķa jābūt izpildītai, iepērkot bezemisiju autobusus, teikts likumprojektu anotācijā.
Pēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas datiem Latvijā pērn reģistrēti 680 transportlīdzekļi, kuru degvielas veids ir tikai elektrība. No tiem 14 ir kravas transportlīdzekļi, 658 vieglie auto un astoņi autobusi. Kopš pagājušā gada janvāra kopējais elektromobiļu skaita pieaugums ir 56 procenti.
Grozījumi Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā un izmaiņas Publisko iepirkumu likumā stāsies spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas.
Informāciju sagatavoja Saeimas Preses dienests.
Atbildēt