Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta darbinieku arodbiedrība (LAKRS) aicina satiksmes ministru Tāli Linkaitu (JKP) un Autotransporta direkciju sniegt plašu un izsmeļošu informāciju par to, cik lielā mērā iepirkumā par reģionālo pasažieru pārvadājumu nodrošināšanu no 2021.gada ir vērtēta uzņēmēju sociālā atbildība un godīga nodokļu nomaksa, teikts arodbiedrības valdes priekšsēdētāja Jura Kalniņa vēstulē Linkaitam, Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam (JV) un Autotransporta direkcijas vadītājam Kristiānam Godiņam.
Tāpat LAKRS aicina Kariņu lūgt Linkaitu un Autotransporta direkciju sagatavot valdībai vispusīgu un padziļinātu pārskatu par potenciālo direkcijas līgumpartneru patiesajiem īpašniekiem, nodokļu nomaksu, iepriekš veiktās komercdarbības rezultātiem, uzņēmumu reputāciju.
Vēstulē atgādināts, ka Autotransporta direkcija 18.maijā izsludināja rezultātus iepirkumam par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu ar autobusiem Latvijas reģionālajā maršrutu tīklā nākamajiem 10 gadiem, īstenojot nozarē līdz šim nebijuša apjoma iepirkumu, kura vērtība būtiski varētu pārsniegt pusmiljardu eiro. Līdz šim noteikti uzvarētāji 12 maršruta tīkla daļās, vēl četrās gaidāms atkārtots konkurss.
Kalniņš pauž, ka, noslēdzoties iepirkumam un mainoties darba devējiem, tiks piedāvāti jauni darba līgumi autobusu vadītājiem. Arodbiedrībai LAKRS, “zinot šī brīža darba līgumu nosacījumus uzņēmumos un lētākos pretendentu piedāvājumus, ir pārliecība, ka daļai no pretendentiem šie jaunie piedāvājumi nebūs labāki un tie nebūs autobusu vadītāju un citu transporta darbinieku interesēs”. Viņš norāda, ka darbiniekiem izvēlē būs pensionēties, doties darba meklējumos uz citām valstīm vai samierināties ar darbu “neatbilstošos darba apstākļos un par zemām algām”. “Tā vien šķiet, ka iepirkuma organizētāji mērķtiecīgi strādājuši tajā virzienā,” uzsver LAKRS vadītājs.
Viņš norāda, ka kopš 2018.gada oktobra LAKRS iesniedzis priekšlikumus atklātā konkursa iepirkumu dokumentācijā sociālo garantiju daļā, lai nodrošinātu minimālās sociālās garantijas autobusu vadītājiem un citiem transporta darbiniekiem, tai skaitā, koplīguma esamība uzņēmumā, autobusu vadītāja darba minimālā alga (stundas tarifa likme), samaksas noteikumi par darba gatavības laiku, pārtraukumi, kvalifikācijas uzturēšanas apmācības un iegūšanas apmaksas nosacījumi.
“”Sociālais dialogs” ar Autotransporta direkciju pusgada garumā noslēdzies ar vājiem un darbinieku interesēs neatbilstošiem rezultātiem,” pauž Kalniņš, piebilstot, ka svarīgs priekšnosacījums darbinieku sociālajām garantijām varēja būt noslēgtā ģenerālvienošanās nozarē, taču, “nesaņemot no satiksmes ministra pārliecinošus apliecinājumus par finansējuma nodrošinājumu tā nosacījumu izpildei, Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) nepiekrita uzņemties vienpusēju atbildību slēgt šo ģenerālvienošanos un to parakstīt”.
Kalniņš arī pauž neizpratni par Autotransporta direkcijas lēmumu noteikumos iekļaut minimālo stundas tarifa likmi autobusa vadītājiem tikai par transportlīdzekļa vadīšanas laiku.
Vēstulē teikts, ka par darbinieku interesēm atbilstošu sociālo garantiju neiekļaušanu iepirkumu dokumentācijā LAKRS jau pērn jūnijā informējis arī Kariņu.
Kalniņš skaidro, ka pēc iepazīšanās ar publiski pieejamo informāciju par Autotransporta direkcijas izvēlētajiem potenciālajiem līguma partneriem, “vislielākā neizpratne un netaisnības sajūta rodas par īpašo labvēlību pret SIA “Sabiedriskais autobuss”, kas ieguvis gandrīz 22% no publiskajā iepirkumā apstiprinātajāmpārvadājumu tiesībām. Pēc publiski pieejamas informācijas, šī uzņēmuma 100% kapitāla daļas pieder Rīgas mikroautobusu satiksmē skandalozu slavu iemantojušajai SIA “B-bus”, kuras patiesie īpašnieki jau iepirkuma izvērtēšanas gaitā paslēpušies ārzonā zem Īrijas kompānijas “PTC Consulting Limited” čaulas”.
Kalniņš skaidro, ka “”Sabiedriskais autobuss” gan sociālās apdrošināšanas iemaksas, gan iedzīvotāju ienākuma nodokļa samaksa uz vienu darbinieku, gan vidējā atalgojuma līmenis ir aptuveni uz pusi zemāki, nekā vidēji nozarē, ir pamats šaubām par negodīgas konkurences elementiem šī uzņēmuma piedāvājumā un kliedzošu faktu neņemšanu vērā šī piedāvājuma izvērtēšanas gaitā”.
Vēstulē teikts, ka LAKRS iestājas par arodbiedrībā ietilpstošo uzņēmumu darbinieku sociālajām garantijām un sakārtotu darba tiesisko vidi. Uzņēmumi, kas reģionos nodrošina pasažieru pārvadājumus ar autobusiem, 2019.gadā valsts budžetā iedzīvotāju ienākuma nodoklī (IIN) nomaksājuši 6,7 miljonu eiro apjomā, bet sociālās apdrošināšanas iemaksas sasniegušas 13,8 miljonus eiro.
“Radot apstākļus negodīgai konkurencei, šie uzņēmumi ar desmitiem gadu pieredzi tiks iznīcināti un tas nākotnē veido priekšnoteikumus izmaksu pieaugumam gan pasažieriem, gan visiem pārējiem godprātīgajiem nodokļu maksātājiem Latvijā,” teikts vēstulē.
Vēstulē LAKRS aicina Linkaitu un Autotransporta direkciju sniegt sabiedrībai plašu un izsmeļošu informāciju par to, cik lielā mērā iepirkuma procesā ir vērtēta uzņēmēju sociālā atbildība un godīga nodokļu nomaksa.
“Līdz šim Autotransporta direkcijas publiskie komentāri par to, ka iepirkuma rezultātā pasažieru pārvadājumi tiks nodrošināti par zemākām cenām, rada pamatotas bažas gan par to, ka tas notiks uz darbinieku sociālo garantiju, gan uz kvalitātes rēķina,” pauž Kalniņš, norādot, ka arodbiedrības ieskatā Autotransporta direkcija iepirkuma gaitā nav izvērtējusi visus aspektus, riskējot, ka valsts var nonākt ķīlnieka lomā, jo zemākās cenas piedāvājums neatspoguļos visu izmaksu spektru, kā rezultātā uzņēmēji var nespēt nodrošināt pasažieru pārvadājumus pilnā apjomā, nesaņemot papildus dotāciju no valsts.
Vēstulē teikts, ka Autotransporta direkcija līgumus ar iepirkumā izvēlētajiem pakalpojums sniedzējiem nevar slēgt, iekams par rezultātiem detalizēti nav informēts Ministru kabinets. Tādēļ LAKRS aicina Kariņu lūgt atbildīgo ministru un viņa padotības iestādes sagatavot valdībai vispusīgu un padziļinātu pārskatu par potenciālo Autotransporta direkcijas līgumpartneru patiesajiem īpašniekiem, nodokļu nomaksu, iepriekš veiktās komercdarbības rezultātiem, uzņēmumu reputāciju.
Norādīts, ka LAKRS, pārstāv dažādu profesiju darbiniekus vairāk nekā 140 dažādos uzņēmumos un iestādēs sabiedriskajā un privātajā sektorā, tostarp arī “virkni pieredzes bagātus transporta uzņēmumus, kas nodrošina pasažieru pārvadājumus reģionos kā AS “CATA” un tai jau pievienojušos SIA “Ogres autobuss” un SIA “Aizkraukles ATU”, tāpat SIA “VTU Valmiera”, SIA “Gulbenes autobuss”, AS “Nordeka”, SIA “Jēkabpils autobusu parks” un citus.
Kalniņš skaidro, ka pasažieru pārvadājumu sektorā pašlaik nodarbināti ap 4000 cilvēku, no kuriem “vismaz pusei pēc Autotransporta direkcijas īstenotā iepirkuma rezultātiem ir nopietnas bažas par nākotni, darba iespējām un sociālajām garantijām”. Viņš norāda, ka “profesionāli vērtējot Autotransporta direkcijas izraudzītos līguma partnerus, ir pamatotas aizdomas par to, ka tuvākajos gados pasažieru pārvadājumu nozarē tiks iznīcināta godīga konkurence, izspiežot no tirgus lielus, profesionālus un pieredzējušus vietējos uzņēmumus”.
Vēstulē skaidrots, ka, zaudējot profesionālus un pieredzējušus vietējos uzņēmumus, tiks zaudēti arī daudz profesionāli autobusu vadītāji un citi transporta darbinieki.
Atbildēt