Ko darīt šauras nišas produktu ražotājam? Vajag tikai rakt!

Dace Vite, 01/09/2013

Post image for Ko darīt šauras nišas produktu ražotājam? Vajag tikai rakt!

Labdien, žurnāla Iepirkumi redakcija!

Mūsu firma Kvadro jau 22 gadus nodarbojas ar sadzīves ķīmijas, autoķīmijas, tehnisko līdzekļu, kosmētikas, dārza ķīmijas un parfimērijas izstrādi un ražošanu. Piemēram, no aerosolu produktu klāsta SIA Kvadro var piedāvāt gaisa atsvaidzinātājus, telpu tīrīšanas un kopšanas līdzekļus, apavu kopšanas līdzekļus, kā arī aerosolus pret insektiem.
Kā mūsu uzņēmums lai piedalās iepirkumu konkursā, ja, piemēram, pie tīrīšanas līdzekļiem allaž klāt tiek prasītas arī lupatas un birstes? Diemžēl šobrīd valsts izsludinātos konkursos var piedalīties tikai vairumtirgotāji, nevis vietējie ražotāji.
Kāpēc mūsu valsts iestādes tiek tīrītas ar ārvalstu ražojumiem, bet saviem ražotājiem mēs darbu nenodrošinām? Kam būtu jārūpējas par to, lai mēs, vietējie ražotāji, kas ražo konkrētu produkciju, nelauzītu galvas par lupatām un birstēm pirms starta iepirkumu konkursos?

Laine Zariņa, SIA Kvadro

Saņemot šo vēstuli, mūsu redakcija sāka nelielu izmeklēšanu, kā tad īsti ir – vai tiešām situācija ir tik pesimistiska un kādi varētu būt rīcības scenāriji, lai to uzlabotu?

Iepirkumos lielākā mazo uzņēmumu problēma ir cilvēciskais faktors. Pirmkārt, ierobežotu resursu dēļ mazie uzņēmumi nevar atļauties pievērst iepirkumu procedūrai tik daudz uzmanības, cik tas reāli nepieciešams. Turklāt vismaz sākumā tas prasa īpaši daudz laika, lai iedziļinātos visās juridiskajās niansēs. Bet rezultātā mazā uzņēmuma vadītājs, visticamāk, pieņems lēmumu labāk vispār nepiedalīties iepirkumā. Tā sakot, nav ko tērēt laiku un līdzekļus, ja rezultāts nav garantēts. Bet ar iepirkumiem patiešām ir tā: kas neriskē, tas nedzer šampanieti! Tāpēc šoreiz iedrošināsim mūsu stāsta varoni SIA Kvadro vadītāju Laini Zariņu rīkoties.

Iepazīstoties ar mūsu varones situāciju, Latvijas Profesionālās uzkopšanas un apsaimniekošanas asociācijas valdes priekšsēdētājs Kristaps Drone ieteica kādu interesantu pieeju, kas iepirkumus gan skar tikai netieši. Šobrīd praktiski visas valsts iestādes un lielais vairums biroja ēku apsaimniekotāju, t. i. kopumā 80 % no publikso iepirkumu veicējiem, telpu uzkopšanu izvēlas iepirkt kā ārpakalpojumu. Tas savukārt nozīmē, ka uzkopšanas līdzekļus pērk nevis labuma guvējs, bet gan profesionālas uzkopšanas firmas, kas savukārt sadarbojas ar profesionālām higiēnas preču, ķīmijas un uzkopšanas inventāra ražotāju un piegādātāju kompānijām. Tās visas ir vairumtirdzniecības firmas, kuras apvieno ļoti plašu produkcijas klāstu no dažādiem ražotājiem. Un pēc asociācijas viedokļa, SIA Kvadro kā specializētam nišas produktu ražotājam būtu ciešāk jāsadarbojas tieši ar tādām firmām kā SIA BG, SIA Selding, SIA Profix, SIA Lysoform vai SIA Prāna&Co, piedāvājot tām savus risinājumus un produktus.

Savukārt Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras Sabiedrisko attiecību dienesta vadītāja Lita Kokale iesaka MVU sektora pārstāvjiem iepirkumos pretendēt kā ģenerālim un piedāvāt pašu ražoto produkciju, papildus piesaistot arī citus uzņēmumus, kas var piegādāt iztrūkstošās komponentes, šajā konkrētajā gadījumā arī lupatas un birstes. Vai arī pieslēgties citam ģenerālim, kas var piedāvāt lielāko saimniecības preču klāsta daļu un piedāvāt tam pievienot savu produkciju. Otrs Tirdzniecības un rūpniecības kameras piedāvātais risinājums mazam uzņēmumam ar nišas produktu ir spēt kooperēties ar saistītiem uzņēmumiem. Līdzīgs sadarbības modelis ir izveidojies arī Latvijā labi zināmam sadzīves ķīmijas ražotājam SIA Spodrība, kas veiksmīgi sadarbojas ar vairumtirgotājiem.

Viens no piemērotākajiem un, manuprāt, arī vieglāk realizējamiem scenārijiem ir Elektroniskās iepirkumu sistēmas (EIS) piedāvātā iespēja. Mūsu žurnāla jūnija numurā detalizēti bija aprakstīts, kā jebkurš interesents var pievienoties šai sistēmai, tāpēc šoreiz tikai nedaudz atgādināsim šīs sistēmas priekšrocības tieši MVU. VRAA Elektronisko iepirkumu departamenta direktora vietniece Elita Kļaviņa atgādina, ka EIS pamatā ir elektronisko katalogu princips, kurš darbojas kā interneta veikals publiskā sektora organizācijām. Tajā savas standarta preces piedāvā vairāki piegādātāji. Kataloga preces tiek sagrupētas pēc tehniskās specifikācijas, un septiņi izdevīgākie piedāvājumi ir redzami sistēmā, lai jūs kā piedāvājuma autors redzētu šo septiņu uzvarētāju cenu starpību un attiecīgi varētu to koriģēt. Atšķirībā no mums jau ierastās iepirkumu procedūras, EIS neprasa tik daudz laika un resursu, pievienošanās process nav sarežģīts, turklāt tā piedāvā jūsu uzņēmuma produkciju bez tiešas līdzdarbības – automātiski. Vienīgā atruna, ka uzņēmumam, kas ievietojis savu produkcija EIS katalogā, vismaz reizi dienā vajadzētu pārbaudīt, vai nav nepieciešamas cenas korekcijas, lai saglabātu savas preces konkurētspēju citu sistēmas piedāvāto preču starpā.

Un visbeidzot vēl kāds neliels ieteikums. Ja jūs kā MVU un šauras nišas produkta ražotājs iepirkumu monitoringam izmantojat Iepirkumu uzraudzības biroja mājaslapu un konstatējat, ka pasūtītāja iepirkumu sarakstā bez jūsu ražotās preces ir vēl daudz citu lietu, nevajag uzreiz atteikties no šīs iespējas. Katrā no šādiem sludinājumiem ir atsauce un pasūtītāja mājaslapu, kurā ir ievietota visa konkrētā iepirkuma dokumentācija. Iespējams, ka šis iepirkums ir sadalīts pa atsevišķām lotēm. Piemēram, tas ir paredzēts saimniecības precēm, kur pa lotēm norādīts sīkāks preču grupu sadalījums: tīrīšanas līdzekļi, gaisa atsvaidzinātāji, apavu kopšanas līdzekļi utt. Šādā situācijā jūs varat piedalīties tieši tajā iepirkumā daļā, kuras prasības atbilst jūsu firmas piedāvāto preču klāstam.

Veiksmi darbā un nebaidieties riskēt!

Teksts: Dace Vite

Iepriekšējais raksts:

Nākamais raksts: